5526
Sök

Byte stötdämpare, fjäderbyte ett måste? saab 93 99:a

37 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Jag har en saab 9-3 99:a och mina bakre stötdämpare börjar bli lite sletna så tänkte jag skulle byta dom, men tänkte att jag ska skaffa till sportchassi och även då byta stötdämparna fram.

Om jag byter från standardchassi till sportchassi dämpare måste jag byta fjädrar också eller kan jag använda dom gamla?? smile
Tänkte om dom för sportchassi var kortare eller dyl.

MVH

407 Inlägg
28 januari 2011
Saab_lar skrev:
Jag har en saab 9-3 99:a och mina bakre stötdämpare börjar bli lite sletna så tänkte jag skulle byta dom, men tänkte att jag ska skaffa till sportchassi och även då byta stötdämparna fram.

Om jag byter från standardchassi till sportchassi dämpare måste jag byta fjädrar också eller kan jag använda dom gamla?? smile
Tänkte om dom för sportchassi var kortare eller dyl.

MVH

Klart du kan använda samma fjädrar när du köper nya stötdämpare, dock så kan fjädrarna vara av/ihoptryckta fall du kört med dåliga stötdämpare tongue
Jag skulle satsa på att köpa en hel sportsats, det är inte så dyrt, max 3000 kr smile

Mvh Imson

37 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Ja fast inte dom jag kollat på för dom kostar typ 7000 och det har jag inte riktigt råd med just för tillfället tongue men det va ju bra, såg aldrig om det va nån skillnad på längden på stötdämparna så tänkte om det va så att man behövde andra wink men gött då vet jag, jag har inte bestämt mig än heller får väl kolla vidare på olika satser kanske tongue

1 020 Inlägg
28 januari 2011
skiljer sig 1 cm på vanliga o saabs sportdämpare har vanliga fjädrar o sportdämpare bak på min 9-5

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

37 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
andreas1 skrev:
skiljer sig 1 cm på vanliga o saabs sportdämpare har vanliga fjädrar o sportdämpare bak på min 9-5

Okej och det funkar antar jag då smile

1 758 Inlägg
31 januari 2011
Höjden på bilen styrs egentligen enbart av fjädrarna. Kortare dämpare gör bara att hjulen inte fjädrar ut lika mycket, det är fjädrarna som bär upp karossen.

Sök