Emilius skrev:
volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt

Men 45or e oslagbart

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.
Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.
Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.