Volvo 940ltt -96 . Kopplingsproblem

53aN
3 januari 2010 · 3 Inlägg

Tjenare jag har som sagt en volvo 940 -96 med lättryckstubron och M90 lådan.

Mitt problem nu är att kopplingen inte tar, bilen frikopplar aldrig så jag kan inte byta växel.
Problemet uppstog när jag lånade ut bilen till min mor och hon beskrev händelse förloppet såhär.

För det första var det -17 grader när hon tog bilen. När hon starta och åkte iväg var det inga problem. Sen när hon skulle byta växel efter ett tag fick hon bara i 2an och 4an. Sen fick hon bara i 2an. Då slog hon av bilen och lyckades få i friläget. Då när hon skulle starta igen fick hon inte i någon växel. Hon ringde då far min. När han kom till platsen lyckades han slita i 1an och körde den resten av vägen hem på 1ans växel.

Nu undrar jag vad tusan som är problemet och om någon kunde hjälpa mig med vad jag ska byta, om det kan vara kopplings vajern eller liknande kanske?

Tacksam för svar!

Tack och bock

groze
3 januari 2010 · 564 Inlägg

Är det inte hydraulisk koppling på bilen?

OM det är det så kan den ha frysit. Det låter som det är problem med slavcylindern. Brukar gå att byta packningar i den enkelt och billigt. Var det länge sedan ni bytte bromsvätska så kan det vara en massa vatten i vätskan som fryser.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 januari 2010 · 3 180 Inlägg

stämmer bra, det är hydraulisk koppling, inte vajer.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
53aN
8 februari 2011 · 3 Inlägg

groze skrev:
Är det inte hydraulisk koppling på bilen?

OM det är det så kan den ha frysit. Det låter som det är problem med slavcylindern. Brukar gå att byta packningar i den enkelt och billigt. Var det länge sedan ni bytte bromsvätska så kan det vara en massa vatten i vätskan som fryser.

Jag böt slavcylindern och nu funkar den finfint. Tack för svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang