4695
Sök

Däckråd, med inrikting komfort och lågt buller

1 241 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Måste inom kort investera i nya däck på bruksbilen, framför allt framdäcken som börjar bli riktigt slitna och endast har ngn milimeter kvar i mönsterdjup! Däcken som sitter på nu är Bridgestone Turanza, som jag tyckt sedan början varit ganska bullriga och stötiga!

Så äntligen är det dags att byta till nya däck, och vill då ha ett däck som inte bullrar för mycket, som är komfortinriktat helt enkelt!

Kan någon rekomendera ngra däck?

Dimensionen jag har idag är 195/55r15 men funderar på att köpa 195/60r15 för att minska eventuell stötighet! Ökningen anser jag inte ha någon betydelse, då ökningen endast är 3,2% i rullomkrets!

Vore tacksam för svar!

1 241 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Har nu letat runt lite på nätet, och inser att det finns en hel del olika däck.

Har väl tittat in mig på följande!

Nokian Hakka H

Kunho KU 31

Eventuellt även Nakang NS-2, men är lite osäker på om jag vågar ha sådana på Bruksbilen. Alltså Skodan!
Senast redigerat av master_lars (9 juni 2011)

5 111 Inlägg
9 juni 2011
Många jag pratat med verkar tycka att Hakka H går tyst....
Kör själv på Nokian i3 och däcksbullret är verkligen inget som stör där i alla fall.

1 241 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Vad tror ni om att öka profilen? från 195/55r15 till 195/60r15
Senast redigerat av master_lars (9 juni 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2011
Större däck: den blir slöare, samtidigt som hastighetsmätaren kommer visa något fel.

Jag hade Goodyear Eagle NCT på en bil förut som jag uppfattade som betydligt bekvämare än Pirelli P6000 jag hade innan. Nu har jag Michelin Energy som ska vara tysta och snåla. Har dock inget att jämföra med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 juni 2011
Kan väl inte direkt ge nått tips om vilket däck du ska ha men vill du ha komfort osv. ska du inte titta på budget däck utan då är det premium segmentet som gäller.

- Time Attack -

Sök