5508
Sök

Bur Besiktning

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Hej..
Det finns säkert en sådanhär tråd innan. Men jag postar en ändå.

Jag har byggt bur i min SAAB 9000. Nu ska jag snart åka till besiktningen med bilen för att få den gatulegal. Buren är vadderad.

Vad behövs / underlättar? behövs något formulär eller liknande ?

Taack för svar

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

VD Hammar
613 Inlägg
18 april 2009
ring den här killen i norrköping
Johan holm heter han jobbar på sbp och reggar bil 011 18 3644, men han kan du nog bara nå kontorstid

MVH Johan

5 089 Inlägg
18 april 2009
Man kan väll inte regga bilen med bur längre. kom väll en lag på sånt i september 2008? Måste reggbesikta hela bilen som ombyggt fordon ifall jag inte minns fel.

Men ring du dendära nissen som opela nämnde så vet du exakt.

\Lindgren

Meister
6 763 Inlägg
18 april 2009
FLindgren skrev:
Man kan väll inte regga bilen med bur längre. kom väll en lag på sånt i september 2008? Måste reggbesikta hela bilen som ombyggt fordon ifall jag inte minns fel.

Men ring du dendära nissen som opela nämnde så vet du exakt.

Det var ju någon på garaget som tolkade de där fel när de kom nya regler. Det är inga problem att regga med bur bara man gör rätt

16 197 Inlägg
18 april 2009
de e ingen som helst problem att regga en bil me bur... där är bara själva bestäckningen för skyddsbur som är borttagen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Pan
18 april 2009
Flikar in här. Funkar det att bes med skruvbur med eller?

Montör
665 Inlägg
28 november 2010
Då tar jag och lyfter igång en urgammal tråd med frågan: Måste en bil ens regbesiktigas när man har monterat bur i den? Vad säger dem om man bara åker in på en vanlig kontrollbesiktning? Bilen i fråga är från 86 eller 87.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 november 2010
Jag har för mig att sbp endast bryr sig om att där e stoppning närmast förare och passagerare, det är sittplatsantalet som man måste regga om.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

KHRacing
28 november 2010
MantaRobin skrev:
Jag har för mig att sbp endast bryr sig om att där e stoppning närmast förare och passagerare, det är sittplatsantalet som man måste regga om.

De ställen på buren du kan nå med dina kroppsdelar, i fastspänt läge i sätet skall vadderas.

Har du en bur med ENDAST rör bakom framstolarna så behöver den ej reggas in, endast
omreggning till 2-sitsig krävs, om du nu inte redan har det.

bur med sidosträvor bredvid framstolarna kräver reggning.

Bil med fullbur kräver reggning.

mvh K

KHRacing
28 november 2010
berthelsen skrev:
Då tar jag och lyfter igång en urgammal tråd med frågan: Måste en bil ens regbesiktigas när man har monterat bur i den? Vad säger dem om man bara åker in på en vanlig kontrollbesiktning? Bilen i fråga är från 86 eller 87.

LÄsvärt: tyvärrr lite motverkande svar från SBP.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69018

1 515 Inlägg
13 juli 2011
KHRacing skrev:
MantaRobin skrev:

De ställen på buren du kan nå med dina kroppsdelar, i fastspänt läge i sätet skall vadderas.

Har du en bur med ENDAST rör bakom framstolarna så behöver den ej reggas in, endast
omreggning till 2-sitsig krävs, om du nu inte redan har det.

bur med sidosträvor bredvid framstolarna kräver reggning.

Bil med fullbur kräver reggning.

mvh K

Tar upp frågan igen då. Så du menar att en Halv-bur som endast sitter bak > behövs ingen reggning?
Är det lagligt med halv-bur ifall den inte är reggad? Eller räcker det med att man reggar om bilen till 2pers i det läget? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

KHRacing
14 juli 2011
Reggar du om bilen till 2-sitsig (1 passagerare) så är det fullt lagligt att ha halvbur monterad - UTAN de enkla strävorna som går bredvid framstolarnas nederkant (men tvivlar på att polis/SBP fattar det)

1 515 Inlägg
14 juli 2011
KHRacing skrev:
Reggar du om bilen till 2-sitsig (1 passagerare) så är det fullt lagligt att ha halvbur monterad - UTAN de enkla strävorna som går bredvid framstolarnas nederkant (men tvivlar på att polis/SBP fattar det)

Då fick jag mitt svar, tackar så mycket för det! smile mvh dS

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Sök