bygga om audi quattro till bakhjulsdrift

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
21 januari 2007 · 1 171 Inlägg

är det någon som vet om det går ta bort drivningen fram på mina audi a4 2.6 quattro -96
och köra med den som bakhjulsdriven?
att ta bort drivaxlarna fram går ju att göra men är diffen bak då tillräckligt kraftig för att driva bilen ensam?

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
PeppeVectra Peppe Vectra
21 januari 2007 · 1 076 Inlägg

eplamojje skrev:
är det någon som vet om det går ta bort drivningen fram på mina audi a4 2.6 quattro -96
och köra med den som bakhjulsdriven?
att ta bort drivaxlarna fram går ju att göra men är diffen bak då tillräckligt kraftig för att driva bilen ensam?

tveksamt. får du skaffa en kraftig låda med diff.

typ en jättedyr kanske.  Audi team Europa låda.

men de blir ju säkert inte som de ska.

finns de inte drivlina du kan ta från annan audi med bakhjulsdrift typ en gammal 100?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
christer_s
22 januari 2007 · 57 Inlägg

för o få det o funka bra så får du byta till en låda från en bakhjuldriven bil o allt bakom den.
går inte o ta bort drivaxlna fram för det rasar i diffarna då....lättare o lära sig köra med quattro..då kan du ju åka brett och FORT .

© Christer
Audi S2 Sedan "RS-line" (1994)
GurraG INGET ANNAT!!
22 januari 2007 · 1 725 Inlägg

jag förstår verkligen inte varför du ska byta bort din 4 hjulsdrift

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
22 januari 2007 · 1 171 Inlägg

jag har kört bakhjulsdrivet länge och tänkte gå över till quattro och köra ännu fortare, men det är fan inte lätt att köra fyrhjulsdrivet när man har kört bakhjulsdrivet innan...
Jag har inte hunnit köra så mkt i snön ännu så det kanske släpper snart.. nån som har tips till en nybörjare inom fyrhjulsdrift?

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Sharky
23 januari 2007 · 10 287 Inlägg

GASA!! Inte tveka. Se bara till at du får stopp på åbäket för bromsarna blir inte bättre bara för att du har fyrhjulsdrift.
Åker själv Audi A8 4.2 Quattro och skulle aldrig drömma om att åka tvåhjulsdrivet igen.

/Göran


eplamojje skrev:
jag har kört bakhjulsdrivet länge och tänkte gå över till quattro och köra ännu fortare, men det är fan inte lätt att köra fyrhjulsdrivet när man har kört bakhjulsdrivet innan...
Jag har inte hunnit köra så mkt i snön ännu så det kanske släpper snart.. nån som har tips till en nybörjare inom fyrhjulsdrift?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
23 januari 2007 · 1 171 Inlägg

har varit ute på industriområdet i ett par timmar nu, och efter att ha slutat fega och gasat istället så har det blivit riktigt kul...så det blir ingen ombyggnation! men hur får man upp långa ställ? när det är svaga kurvor..för trycker man på gasen då så går den mest i sidled..

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
jgus86 Så eller så eller tvärtom.
23 januari 2007 · 86 Inlägg

Är inte alltför erfaren när det gäller fyrhjulsdrift... men om du ska ta sådana kurvor får du väl ställa upp bilen ordentligt helt enkelt, så den driver mot inner så att säga. och GASA=D

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang