Kopplingsproblem BMW 325 E36

Aerodynamik ...
19 september 2011 · 7 120 Inlägg

Hej!

Skulle vara snäll mot min nya bil och ge den en tvätt en dag men när jag skulle iväg trampade jag ner kopplingspedalen som stannade nere i golvet. sad Det finns lite motstånd i pedalen en bit sen åker den bara rätt ner i golvet..

Fick först tipset att det kan vara någon cylinder så bytte slavcylindern. När jag öppnar luftningsnippeln och trycker på kopplingen så kommer det vätska så jag undrar om felet inte sitter någon annanstans?

Har funderat på om det kan vara hävarmen eller något inne i lådan som släppt men det känns som det inte händer speciellt ofta så vad tror ni? Någon som haft samma problem?

dawwe ...has left the building...
19 september 2011 · 4 474 Inlägg

Slaven sitter med 2 skruv, plocka bort den så ser du om den verkar vara OK...En hel slavcylinder orkar "lyfta" bilen när man trampar ner kopplingen så att säg (det gjorde slaven på min E30 iaf, satt den mellan chassiet och lyften o trampa sedan på kopplingen, bilen "lyftes".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aerodynamik ...
19 september 2011 · 7 120 Inlägg

dawwe skrev:
Slaven sitter med 2 skruv, plocka bort den så ser du om den verkar vara OK...En hel slavcylinder orkar "lyfta" bilen när man trampar ner kopplingen så att säg (det gjorde slaven på min E30 iaf, satt den mellan chassiet och lyften o trampa sedan på kopplingen, bilen "lyftes".

Sitter en ny slavcylinder i. wink

dawwe ...has left the building...
19 september 2011 · 4 474 Inlägg

Plocka loss den då, sätt den på så vis så den kan "lyfta" bilen eller i vart fall jobba mot något. Är systemet intakt kommer den "lyfta" bilen eller trycka HÅRT mot vad den nu tar spjärn emot...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Maeki
21 september 2011 · 19 Inlägg

Du kan ha någon läcka, eller så är det huvudcylindern som har någon packning sönder, eller hela huvudcylindern, ifall du är säker på att slavcylindern är hel och fungerande.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=10

Inte mera inveklad än så.

Själva luftningen av kopplingen kan vara pain-in-the-ass jobb.

Själv gjorde jag så att jag tog en STOR spruta och läggde bromsvätska i den, läggde en slang i den och andra ändan av slangen fast i luftningsskruven ( Förstås pumpat några gånger först med kopplingen så det kommer lite vätska ur luftningsskruven) . Sprutade in vätska tills det slutade bubbla i bromsvätskebehållaren. Spännde fast skruven, tog lös slangen. Pumppade på kopplingen en stund, sedan samma process igen. Efter 2 gånger var den som "ny" smile

Men det finns många metoder till luftningen, denna metod tycker själv själv är lättast ifall man gör det själv.

Aerodynamik ...
22 september 2011 · 7 120 Inlägg

Tack för tipsen! Ska kolla lite smile

Aerodynamik ...
6 oktober 2011 · 7 120 Inlägg

Ifall någon undrar så var huvudcylindern paj och luftningen som Meaki beskrev funkade utmärkt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang