Styrled bytt = ratt sne / fel hjulvinklar

careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

Hej! (moderator får gärna FLYTTA tråden om den inte ligger rätt)

En vacker dag när jag körde min bil så upptäckte jag att jag hade glapp i min högra styrled.
Jag tog tillfället i akt och besökte biltema genom att knappa in mitt regnummer och fick fram
den styrled jag skulle ha, trodde jag.

Jag hämtade styrleden och allt såg fint ut, den skruvades på staget och in i länkarmen, det jag inte tänka på var bara att rycka lite i den och se om den sitter fast.

Allt monterat och klart - jag hissar ner bilen och backar ut bilen samtidigt som jag gör en vänstersväng och hela styrleden dras loss från styrstaget (tänk er att skriva i en m10 mutter på en m8 skruv, det går att skruva fast den går att dra loss)..

Detta hände och mina däck stod helt åt helvete, fick rullat fram bilen igen och hissat upp.. Beställde en ny från Mekonomen och monterade (testade att rycka och greja) allting satt fast.

Nu till min fråga..

Allting sitter fast, MEN jag har en sned ratt som kanske lutar 5-10cm åt höger vid "raka" hjul och så ser det ut som jag har felaktiga hjulvinklar.

Tror ni en framvagns inställning kan lösa detta?

Tacksam för seriösa svar.

Adeno självutnämnd expert
17 oktober 2011 · 157 Inlägg

Hej, jo en framvagns inställning borde kunna fixa det, ratten centrerar man ju när man gör inställningen så det borde inte vara något problem,om nu inget tog skada vill säga när leden drogs loss som typ gängorna eller nåt men då borde du nog ha märkt det

Senast redigerat av Adeno (17 oktober 2011)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

Adeno skrev:
Hej, jo en framvagns inställning borde kunna fixa det, ratten centrerar man ju när man gör inställningen så det borde inte vara något problem,om nu inget tog skada vill säga när leden drogs loss som typ gängorna eller nåt men då borde du nog ha märkt det

Gängorna är fina vad jag kan tro, den nya styrleden sitter som ett ollon nu iaf!

Så hoppas en framvagnsinst. kan lösa alla bekymmer smile

Adeno självutnämnd expert
17 oktober 2011 · 157 Inlägg

careau skrev:

Adeno skrev:
Hej, jo en framvagns inställning borde kunna fixa det, ratten centrerar man ju när man gör inställningen så det borde inte vara något problem,om nu inget tog skada vill säga när leden drogs loss som typ gängorna eller nåt men då borde du nog ha märkt det

Gängorna är fina vad jag kan tro, den nya styrleden sitter som ett ollon nu iaf!

Så hoppas en framvagnsinst. kan lösa alla bekymmer smile

Då ska det nog inte vara någe problem med att få det bra smile

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

Adeno skrev:

careau skrev:

Adeno skrev:
Hej, jo en framvagns inställning borde kunna fixa det, ratten centrerar man ju när man gör inställningen så det borde inte vara något problem,om nu inget tog skada vill säga när leden drogs loss som typ gängorna eller nåt men då borde du nog ha märkt det

Gängorna är fina vad jag kan tro, den nya styrleden sitter som ett ollon nu iaf!

Så hoppas en framvagnsinst. kan lösa alla bekymmer smile

Då ska det nog inte vara någe problem med att få det bra smile

Låter gott det.

Egentligen borde jag sätta Biltema på alla de kostnaderna! Dom rekomenderade ut fel vara och fick min bil helt åt helvete, hata biltema.

ekelund88
17 oktober 2011 · 2 656 Inlägg

careau skrev:

Adeno skrev:

careau skrev:

Gängorna är fina vad jag kan tro, den nya styrleden sitter som ett ollon nu iaf!

Så hoppas en framvagnsinst. kan lösa alla bekymmer smile

Då ska det nog inte vara någe problem med att få det bra smile

Låter gott det.

Egentligen borde jag sätta Biltema på alla de kostnaderna! Dom rekomenderade ut fel vara och fick min bil helt åt helvete, hata biltema.

äsch skyll inte på biltema :p man mäter ju ALLTID upp styrleder och kollar så dom är lika innan man byter

careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

ekelund88 skrev:

careau skrev:

Adeno skrev:

Då ska det nog inte vara någe problem med att få det bra smile

Låter gott det.

Egentligen borde jag sätta Biltema på alla de kostnaderna! Dom rekomenderade ut fel vara och fick min bil helt åt helvete, hata biltema.

äsch skyll inte på biltema :p man mäter ju ALLTID upp styrleder och kollar så dom är lika innan man byter

Jo, men jag trodde faktiskt dom rekomenderade rätt, för styrlederna såg i stort sett likadana ut bara det att biltemas gängor var liiiite större.

BonziE Besserwisser
17 oktober 2011 · 59 Inlägg

Har du kvar kvitton på montering och leden så kan du få åter detta av biltema.
Vet en kille som fick tillbaka kostnad för två länkarmar, verkstadsarbetet, samt kostnad för hyrbil då glappet han hade i länkarmarna var påväg att ge honom en hel jävla trea på besiktningen.

Knappt så de lät stackaren köra därifrån.
Så lika bra att prova att återfå så mycket som möjligt! smile

Jag handlar då inte mer än slangklämmor där längre sad

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

BonziE skrev:
Har du kvar kvitton på montering och leden så kan du få åter detta av biltema.
Vet en kille som fick tillbaka kostnad för två länkarmar, verkstadsarbetet, samt kostnad för hyrbil då glappet han hade i länkarmarna var påväg att ge honom en hel jävla trea på besiktningen.

Knappt så de lät stackaren köra därifrån.
Så lika bra att prova att återfå så mycket som möjligt! smile

Jag handlar då inte mer än slangklämmor där längre sad

Haha, det är ingen idé.. Är sån struntsak, länkarmar kostar några hundra mer än en styrled =P
Men vad säger du? Byta spindelled först eller framvagnsinst och sen spindelled? Sliter en del på däcken nu kan jag lova, efter att styrleden gick av ..

BonziE Besserwisser
17 oktober 2011 · 59 Inlägg

beror ju på vad du får pröjsa för respektive..
Samt när bess är och hur länge du klarar att köra kass spindel?

Slita däck är aldrig kul, blir ju bra dyrt

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

BonziE skrev:
beror ju på vad du får pröjsa för respektive..
Samt när bess är och hur länge du klarar att köra kass spindel?

Slita däck är aldrig kul, blir ju bra dyrt

270kr för spindelled
350 kr för framvagns på pekkas..

besiktas skall den göras nästa sommar..

men frågan är om jag kanske måste göra en ny framvagnsinställning om efter att jag bytt spindelled?

BonziE Besserwisser
17 oktober 2011 · 59 Inlägg

Ah du det vetefan, tänkte på det också.
Jag gjorde ingen inställning efter att bytt på Subban.

Kör på spindeln då, så har du det ur världen
Sen inställningen vid vinterdäcksskifte?

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

BonziE skrev:
Ah du det vetefan, tänkte på det också.
Jag gjorde ingen inställning efter att bytt på Subban.

Kör på spindeln då, så har du det ur världen
Sen inställningen vid vinterdäcksskifte?

Men om jag köper spindelleden nu får jag vänta till pengar på framvagnsinställningen, och då slits däcken som fan..... sad

te_wik Forummoderator
17 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Byt alltid trasiga leder innan hjulinställning.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
careau
17 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

Får nog bli så ändå ja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang