Elektrolys + Bromsok??

Frylle
12 februari 2009 · 5 Inlägg

Jag läste på internet om att man kan göra en grej som kallas Elektrolys och med det så kan man får bort rost från gamla bromsok... nån som har testat dett och vet hur det funkar??

alexxe En gång till nu
12 februari 2009 · 760 Inlägg

Läser du bilsport? De stod om de i decembernummret om ja inte minns fel. förklarar allt mycket bra tykte jag, men nej, har inte själv testat...Än wink.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Psychoboy82
12 februari 2009 · 51 Inlägg

Har en polare som gjort det, och det verkade funka kanon, blev kanon bra yta efteråt att måla upp.

Trösklarna i backen!
SoNic- Okejbratja
12 februari 2009 · 255 Inlägg

Den lille kemisten i all ära! Om man är trött på att försöka borsta bort rost på bromsok, fjäderben eller liknande är elektrolys något jag vill rekommendera.

Elektrolys används lättast på mindre detaljer då stora detaljer ofta begränsas av storlek på kärl/balja och styrkan på likströmmen. Tänk även på att det bildas gas under projektet så gör det där du har vettig ventilation :besserwisser:

Utrustning jag använt:
Bilbatteriladdare och lite kabel
Offeranod en järndetalj som kan offras
Ett kärl/balja, kan rekommendera plast (kärlet får inte kunna leda ström)
Målarsoda
Vatten

Tillvägagångssätt:
1. Lägg ner det du vill göra rent i baljan (gummidetaljer torkar ut och lager blir av med fett om dessa hamnar under vattenytan!)
2. Ställ i offeranoden (järnskrotet), var noga med att offeranoden inte kommer i kontakt med det som skall göras rent!
3. Koppla + på batteriladdaren till offeranoden, (se till att kopplingen kommer att hamna ovanför vattenytan annars kommer den ta skada)
4. Koppla – på batteriladdaren till detaljen du vill göra rent.
5. Häll på vatten till lämplig höjd i baljan för att täcka föremålet som ska rengöras.
6. Blanda i målarsoda, ca en matsked per 5 liter vatten. (nu är blandningen uttorkande så använd gärna gummihandskar om du ska blaska i vattnet).
7. Starta batteriladdaren. (Det börjar bubbla efter ett kort tag.)
8. Nu är det bara att vänta. (Ju mer rost ju längre tid tar det)
9. Titta till ditt projekt efter ca ett dygn. (Det är bra om du tar upp och torkar bort slaggprodukter från det du vill ha rent.)
10. När all rost är borta tar du upp detaljen och rengör den med en stålborste eller liknande för att få bort löst sittande smuts.
11. Nu finns inget skydd kvar på din rengjorda del så den måste rostskyddas på lämpligt sätt.

Jag använde två offeranoder på olika ställen i baljan för att få en ökad effekt. Offeranoden är till för att offras så använd inget du är rädd om! Ökar du strömstyrkan går den kemiska processen snabbare, men tänk på att det måste vara likström.

Roger över Roger ut

BMW 325 e36 (1994)
SoNic- Okejbratja
13 februari 2009 · 255 Inlägg

Några andra frågor? smile

BMW 325 e36 (1994)
gjutarolle
27 mars 2010 · 669 Inlägg

SoNic- skrev:
Några andra frågor? smile

Tack som fan wink hittar ju inte bilsport tidnignen tongue men alltså minuskablen ska sitta på tex bromsoket, smile var får man typ tag i målarsoda eller va det hette smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 mars 2010 · 2 252 Inlägg

gjutarolle skrev:

SoNic- skrev:
Några andra frågor? smile

Tack som fan wink hittar ju inte bilsport tidnignen tongue men alltså minuskablen ska sitta på tex bromsoket, smile var får man typ tag i målarsoda eller va det hette smile

första bästa färghandel

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
patrikke
27 mars 2010 · 1 749 Inlägg
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Boostrider Försöker iaf
27 mars 2010 · 1 998 Inlägg

Offerbiten som du kopplar + till ska ligga i badet men får ej komma i kontakt med den grejen som du vill avrosta.

Detta funkar skitbra. Är bara att borsta av den mörka hinnan som blir. Dock tar de inte färg men har hört att man kan ta tapetklister, kaustiksoda och en gnutta vatten och göra eget BUMS som tydligen ska fungera väldigt bra. Funkar troligtvis inte så bra på annat än stål

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Iam2fast4U
27 mars 2010 · 1 534 Inlägg

du kan lägga i flera saker samtidigt
ett tips är att handskar och skyddsglasögon SKA användas + andas inte in gasen som bildas för det är giftig
håll på med detta ute + inga brandfarliga föremål i närheten för det är knallgas som bildas

+ häller man i tapetklister blir lösningen ännu mera frätande, jag brukar köra utan

BMW E34 "538" (1990)
Iam2fast4U
27 mars 2010 · 1 534 Inlägg

Evo-Offer skrev:

Iam2fast4U skrev:
du kan lägga i flera saker samtidigt
ett tips är att handskar och skyddsglasögon SKA användas + andas inte in gasen som bildas för det är giftig
håll på med detta ute + inga brandfarliga föremål i närheten för det är knallgas som bildas

+ häller man i tapetklister blir lösningen ännu mera frätande, jag brukar köra utan

okey men man skulle ju sätta - kabeln på det föremålet man skulel göra rent.men är det bara och lägga i flera grejer samtidigt då med bara - kabeln på ett föremål?

bara koppla ihop flera minus kablar isåfall

Senast redigerat av Iam2fast4U (27 mars 2010)

BMW E34 "538" (1990)
te_wik Forummoderator
27 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Evo-Offer skrev:

Iam2fast4U skrev:
du kan lägga i flera saker samtidigt
ett tips är att handskar och skyddsglasögon SKA användas + andas inte in gasen som bildas för det är giftig
håll på med detta ute + inga brandfarliga föremål i närheten för det är knallgas som bildas

+ häller man i tapetklister blir lösningen ännu mera frätande, jag brukar köra utan

okey men man skulle ju sätta - kabeln på det föremålet man skulel göra rent.men är det bara och lägga i flera grejer samtidigt då med bara - kabeln på ett föremål?

Nej i så fall måste du förbinda dom delarna så alla har kontakt med -




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
27 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Jag e lite nyfiken på om man kan använda vilken "clas ohlsson" laddare som helst? Jag försökte en gång med en laddare men auto-säkringen gick hela tiden. Kanske råkade delarna komma i kontakt med varann, men jag tror inte det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
27 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Evo-Offer skrev:

te_wik skrev:

Evo-Offer skrev:

okey men man skulle ju sätta - kabeln på det föremålet man skulel göra rent.men är det bara och lägga i flera grejer samtidigt då med bara - kabeln på ett föremål?

Nej i så fall måste du förbinda dom delarna så alla har kontakt med -




Mvh Tommy

okey.kan man bara dra högtalarkabel då mellan dom då eller hur ska man göra?

Något som är grövre än högtalarkabel hade jag rekomenderat! Men jag törs inte säga hur kabeln klarar av badet.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Iam2fast4U
27 mars 2010 · 1 534 Inlägg

Evo-Offer skrev:

te_wik skrev:

Evo-Offer skrev:

okey.kan man bara dra högtalarkabel då mellan dom då eller hur ska man göra?

Något som är grövre än högtalarkabel hade jag rekomenderat! Men jag törs inte säga hur kabeln klarar av badet.



Mvh Tommy

okey..ingen annan som har ngt tips?orkar helst inte bara köra del för del..smen hur klarar klämman på laddaren badet samt om man kan köra med vanlig "skitladdare".

Vi har en s.k Zinkanod (offermetalbit) som man lägger i badet, till den kopplar man plusenkabeln som går till batteriet
minus kabeln på batteriet kopplar man i saken man vill rengöra från rost
Man kopplar ju inte in laddaren till sakerna i badet?
Det förstör väl bara laddaren? isåfall äre väl bättre och koppla laddaren till batteriet som sedan kopplas till grejorna
Så har jag alltid kört...

BMW E34 "538" (1990)
Germax
28 mars 2010 · 12 086 Inlägg

Man ska ha så låg spänning som mjöligt, gärna en 6V med hög strömstyrka.
Jag har provat och jag tyckte de gick bra, tog lite tid bara. Testade att koppla jättesvetsen vi har i garaget, satan va de fick fart då.. men de kändes inte riktigt bra så jag testa bara tongue

xciso
19 oktober 2011 · 302 Inlägg

Tjena.
Gammal tråd, men har lite frågor runt detta.
Jag har en laddare som jag kan ställa in på 2A / 6A / 12A. Den kan även ställas in på 6V / 12V.

Vad är bäst att köra?
Vad jag läst mig till så ska 6V vara bättre, men är det bättre med 6A än 2A?
Hur mycket är lagom och vad är för mycket?

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang