7002
Sök

"nolla Kamdrev? volvo 960 3,0L

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 november 2011
hmm, snackade med grannen en gång om att ställa dreven, och han sa att ifall man vrider ett drev max åt någothåll och startar så rasslar det till, men det kanske är lite mer än en kugg (jag kanske överdrev lite) och han kan sin sak då han lever på att trimma toppar och motorer (speciellt volvo vitmotor, de har ju trots allt över 1000hk i tottes bil)

jag har 2 bilder på verktyget "in action"

här är verktygets 2 halvor monterade på varsin kamaxel, till synes ligger de ej mot varandra (och går dessutom bara montera på 1håll på var axel)
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj/oproj/DSCF3786.jpg

Sedan vrider man runt motorn tills de går ihop, där skruvar man åt, nu har man 100% nollade axlar, och då kan man helt skita i vad markeringen säger på dreven.
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj/oproj/DSCF3787.jpg

när jag byter kamrem på vitmotorer lossar jag alltid båda dreven och nollar med verktyget innan jag skruvar dit dreven, vevaxlen blir man däremot tvungen att nolla via markering)
Senast redigerat av Xoff (22 november 2011)

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Xoff skrev:
hmm, snackade med grannen en gång om att ställa dreven, och han sa att ifall man vrider ett drev max åt någothåll och startar så rasslar det till, men det kanske är lite mer än en kugg (jag kanske överdrev lite) och han kan sin sak då han lever på att trimma toppar och motorer (speciellt volvo vitmotor, de har ju trots allt över 1000hk i tottes bil)

jag har 2 bilder på verktyget "in action"

här är verktygets 2 halvor monterade på varsin kamaxel, till synes ligger de ej mot varandra (och går dessutom bara montera på 1håll på var axel)
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF3786.jpg

Sedan vrider man runt motorn tills de går ihop, där skruvar man åt, nu har man 100% nollade axlar, och då kan man helt skita i vad markeringen säger på dreven.
http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj … CF3787.jpg

när jag byter kamrem på vitmotorer lossar jag alltid båda dreven och nollar med verktyget innan jag skruvar dit dreven, vevaxlen blir man däremot tvungen att nolla via markering)

sådant verktyg skulle man ju haft! men det är ju synd att dom inte passar in bakom maskin på 960, då ja inte ens får in näven där.

men iallafall. så enligt verktyget, så skall dessa kuggar på baksidan (om de finns) stå vägrätt alltså? då borde de inte vara så svårt o se hur dessa står för att kunna få nollat kamaxlarna.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
edit. det vågar jag inte göra som du skrev först, vrida max åt något håll o starta.. viker jag säkert ventilerna!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 november 2011
det va du som sa att det va lugnt med 1 kugg ju! wink

ja, verktyget är najs, men som sagt, en 960 är trång (har ju själv haft en)

kuggarna på baksidan finns garanterat, men det är inte kuggar utan fråsta spår i axlarna, och de skall liga vågrät, men med avgaskammens spår lite under centrum och insug lite över...

om du tittar på de första bilderna någon postat med verktyget kan du se att tänderna som sticker ut är lite förskjutna...

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Xoff skrev:
det va du som sa att det va lugnt med 1 kugg ju! wink

ja, verktyget är najs, men som sagt, en 960 är trång (har ju själv haft en)

kuggarna på baksidan finns garanterat, men det är inte kuggar utan fråsta spår i axlarna, och de skall liga vågrät, men med avgaskammens spår lite under centrum och insug lite över...

om du tittar på de första bilderna någon postat med verktyget kan du se att tänderna som sticker ut är lite förskjutna...

sant! smile hehe. men skall se om jag kan åka upp o greja lite imorgon förmiddag! och se om jag får någon ordning på djävulens bil!! annars lutar de åt o sälja eller byta maskin!

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 november 2011
skit i kamdreven sålänge.!  köp en haynes! för en vitmotor om det inte finns för din. Där ser du på vilket halvvarv nockarna ska stå på. Sen ska dom frästa spåren i bakkant på kamaxlarna ligga i plan med toppen.

När du gjort det vrider du försiktigt dreven så remmen spänner sig.

Prova dra runt motorn för hand, tar de inte i starta o va nöjd. Efterjustera på kamdreven om du tycker du tappat effekt. OBS väldigt små toleranser från att inte ta i och till o ta i.

Mvh Mercedesturbodiesel

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
skit i kamdreven sålänge.!  köp en haynes! för en vitmotor om det inte finns för din. Där ser du på vilket halvvarv nockarna ska stå på. Sen ska dom frästa spåren i bakkant på kamaxlarna ligga i plan med toppen.

När du gjort det vrider du försiktigt dreven så remmen spänner sig.

Prova dra runt motorn för hand, tar de inte i starta o va nöjd. Efterjustera på kamdreven om du tycker du tappat effekt. OBS väldigt små toleranser från att inte ta i och till o ta i.

Mvh Mercedesturbodiesel

jag var inne på ad center idag och pratade med dom, skulle ha en haynes bok. men dom fann inte en enda bok om just 6an. eller ja 960!!!
jag har en haynes book för S70 98 och se ser likadant ut iallfall! skall göra som du säger, och prova det o se hur den reagerar på de!

379 Inlägg
22 november 2011
Som Jag sagt, motorn går fint med fel drev inställning. Dreven är felmonterade om den inte startar. Vill du ha en haynes till 960 så kolla upp VADIS. Finns på diverse torrent sidor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 november 2011
Nollställningsverktyget får plats mellan motor och torpedvägg, var lite tveksam själv när jag skulle använda det för två veckor sedan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Webrex skrev:
Som Jag sagt, motorn går fint med fel drev inställning. Dreven är felmonterade om den inte startar. Vill du ha en haynes till 960 så kolla upp VADIS. Finns på diverse torrent sidor.

Okey. skall kolla på detta!

2 415 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Jag har kollat maskin idag... och så här står kamaxeln på avgassidan nr 1 alltså nr så är hur den skall stå?
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=795201192453P8a6d

2 415 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
så kamaxlarna så kanska så mycket fel! skall se om jag kan få rivit av kamrem imorgon och börja om från början!

2 415 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
nuu lever hon!
www.garaget.org/video/114092 kamaxlarna var de som stog fel!

Sök