3838
Sök

Fjäderbensstag, E46

Phillip
3 januari 2012
Trådstartare
Hej. Mitt första inlägg här på garaget.org. Har smygsurfat från och till i säkert 3-4 år.

Jag har fått hem ett "Eibach Pro-Kit" som jag ska slänga på min E46:a. Har ej orginal m-chassi och tyckte att bilen kändes lite för svampig. Fjädrana bak har även gjort sitt.
Nu till frågan. Funderar även på att skruva dit ett fjäderbensstag från tyska "Weichers-sport". Vad tror ni om detta? Kommer bilen kännas ännu styvare?
Har läst diverse trådar men man hör så mycket olika från bil till bil och från person till person.

http://www.amotek.se/fjaderbensstag-alu … -318d.html

// Philip

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2012
Vad är det för bil du har? Kan vara lönt att investera i större krängningshämmare från "sportpaketet" (standard på Coupé, tillval på sedaner och ev touring) eller kanske ännu "värre" eftermarknadsdetaljer.

Har själv en 323 Ci som jag tänkte börja chassi-rusta snart.

Hade tänkt mig något i denna ordningen:

* Fjädrar/stötdämpare (ev Eibach/Bilstein Pro-Kit B12, viktigt med Bilsteinstötdämpare i B12-utförandet wink)
* Länkarmar fram (förmodligen Meyle HD) / bussningar bak (ev Superflex) / krängningshämmarlänkar (ev Meyle HD fram)
* Krängningshämmare (UUC Motorwerks / Eibach / H&R)
* Fjäderbensstag (original M3 CSL)

Brukar kunna vara väldigt vagt om fjäderbensstag verkligen gör någon nytta eller ej.
Har inte monterat något själv på någon bil, men jag är ganska övertygad om att det
är att börja i fel ände om man inte bytt "allt" annat först. Iofs kanske just ett fjäderbensstag
inte är någon större investering sett till helheten. Men om man får ett krängningshämmarkit
för ~3500 som definitivt gör skillnad eller ett fjäderbensstag för ~1500 som kanske gör skillnad
så känns det första alternativet vettigare.

Phillip
3 januari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Vad är det för bil du har? Kan vara lönt att investera i större krängningshämmare från "sportpaketet" (standard på Coupé, tillval på sedaner och ev touring) eller kanske ännu "värre" eftermarknadsdetaljer.

Har själv en 323 Ci som jag tänkte börja chassi-rusta snart.

Hade tänkt mig något i denna ordningen:

* Fjädrar/stötdämpare (ev Eibach/Bilstein Pro-Kit B12, viktigt med Bilsteinstötdämpare i B12-utförandet wink)
* Länkarmar fram (förmodligen Meyle HD) / bussningar bak (ev Superflex) / krängningshämmarlänkar (ev Meyle HD fram)
* Krängningshämmare (UUC Motorwerks / Eibach / H&R)
* Fjäderbensstag (original M3 CSL)

Brukar kunna vara väldigt vagt om fjäderbensstag verkligen gör någon nytta eller ej.
Har inte monterat något själv på någon bil, men jag är ganska övertygad om att det
är att börja i fel ände om man inte bytt "allt" annat först. Iofs kanske just ett fjäderbensstag
inte är någon större investering sett till helheten. Men om man får ett krängningshämmarkit
för ~3500 som definitivt gör skillnad eller ett fjäderbensstag för ~1500 som kanske gör skillnad
så känns det första alternativet vettigare.

Är en 320i -04.
Jag förstår hur du tänker. Dock har jag inga större möjligheter till att byta mer avancerade delar själv. Därför föll mina tankar på ett fjäderbensstag då det är enkelt att installera.
Senast redigerat av Phillip (3 januari 2012)

1 948 Inlägg
3 januari 2012
Du kommer inte märka av någon nämnvärd skillnad med ett  fjäderbenstag, tyvärr. Som talaren över  mig här i tråden säger så är det krängningshämmare du ska satsa på istället. Och varför inte köpa ett par begade m3 krängare från en skrot?

Sen e  jag lite nyfiken på varför steifan ska ha "original m3 csl" fjäderbenstag? smile när det kommer till fjäderbenstag så kan man ju lika gärna svetsa fast ett rostigt järnrör lika gärna som att köpa en svindyr originaldel smile

huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2012
baltis skrev:
Sen e  jag lite nyfiken på varför steifan ska ha "original m3 csl" fjäderbenstag? smile när det kommer till fjäderbenstag så kan man ju lika gärna svetsa fast ett rostigt järnrör lika gärna som att köpa en svindyr originaldel smile

Om det inte gör nån större skillnad får man väl helt enkelt skruva dit ett som ser bra ut wink
Iofs kostar det nog något mer än vad det smakar. tongue

http://www.audi4life.com/images/BMW/M3/2003_BMW_M3_CSL_E46_7.jpg
Senast redigerat av steifan (4 januari 2012)

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2012
Monterat ett ovan nämnt fjäderbensstag på min bil nu och tycker att styrresponsen ökade lite grann och bilen känns "planare" i kurvor och vid kraftiga svängar (väldigt lika känsla som när man monterat större krängningshämmare).
Märker mer att däcken är svampiga än innan, ska bli kul att jämföra med och utan stag med sommardäck på framöver smile Skulle nog vilja påstå att det var värt pengarna. Bör tilläggas att min bil i stort sett har samma chassi som levererats från fabrik, förutom bakre länkarmsbussningarna fram (bytta 2004) och fjädrar bak (2010), så det är lite svampigt men ändå ok hos Bilprovningen. cool

Hittade ett på en bildemontering för 1125kr inklusive frakt.  Men fick givetvis köpa till 6x muttrar (ganska unik utformning) för 600kr (!) hos lokale BMW-handlaren. Går att köpa muttrarna lite billigare men med betydligt längre leveranstider wink

Random Hero
4 047 Inlägg
19 januari 2012
Ett m3 csl fjäderbensstag ser verkligen inte bra ut, en nära vän äger en m3 csl och det staget är verkligen inte snyggt.

Ett fjäderbensstag som är snyggt är det som sitter i impreza type-r http://www.licmotorsports.com/sites/def … g_0146.jpg

Ägde en sån rackare en gång, ångrar än idag att ja sålde det hmm

Dog food lid. Backwards

Sök