6509
Sök

Frågor ang. bur i Audi S4 B5

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Går runt i lite tankar ang att bygga en liten "bur" i min s4.
Det jag tänk är om man kan bygga en båge i bagagen, bakom alla stolar.
En båge mot ryggstödet som går upp mot tak, från fjäderbenstorn till fjäderbenstorn. Sedan en snedstag bak mot ena balken som går längst med hela bilen som krockbalken sitter i. ev bygga kryss i bågen eller nåt liknande
tanken är mest att ha det för syns skull alla övrig funktion är bara plus.

Någon som har tips på hur man ska gå tillväga? Vad jag sett så har jag aldrig sett någon som har gjort något liknande i sin audi så det är lite svårt att hitta ritningar och bilder, så jag ritade ihop lite i paint. Vad ska man göra..

Här är några exempel som jag tänkt mig.

Alternativ 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71250/71250-c4983a96fe1301eb3948d0b9d3f04526.jpg

Alternativ 2 (Denna version gillar jag bättre)

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71250/71250-de7394c73467290e437474ddbb351c3e.jpg

Bolla lite ideer och tips!

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Vad för rör kan man använda?
Går det att få ramen skruvbar. dvs så man kan få ut den när man har kryss. alla tips är välkomna!

KHRacing
21 januari 2012
Varför är min spontana tanke - kommer inte skydda ett smack alls vid en smäll på bana ju.

Eller vill du bara ha det för show ?

Allt går.. skruvbar är heller inga problem.. varför inte en skruvbur inne i kupen istället som du tar ur vid besiktningen

Eller regga om din kombi till lätt lastbil/paketbil.. regga sedan den med bur = Helfordonsgodkännandet försvinner.

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing, det är enbart för show. Tänkte lacka buren vit när det är klart.

Jag kör aldrig bana eller liknande så jag har inget behov av fullbur. Och nej jag känner inte för att regga om bilen.

KHRacing
21 januari 2012
Då kan du bygga typ hur du vill i bagaget

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:

ok fint.
får börja pilla fram fjäderbenstornen då. det är väl mest lämpliga stället att fästa en skruvbur i va?

KHRacing
21 januari 2012
Helvete_racing skrev:
KHRacing skrev:

ok fint.
får börja pilla fram fjäderbenstornen då. det är väl mest lämpliga stället att fästa en skruvbur i va?

I plåten runt tornet ja - eftersom du skall ha den som show så kan du borra 4,8 o gänga M6,, fästa en liten platta i hålen o svetsa rören mot plattan exempelvis

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Helvete_racing skrev:
KHRacing skrev:

ok fint.

I plåten runt tornet ja - eftersom du skall ha den som show så kan du borra 4,8 o gänga M6,, fästa en liten platta i hålen o svetsa rören mot plattan exempelvis

okej, klockrent!
har du fler bilder på ditt burbygge än dom som ligger uppe på evo'ns sida?

KHRacing
21 januari 2012
japps. kan lägga lite fler i mitt fotoalbum te dig

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
japps. kan lägga lite fler i mitt fotoalbum te dig

tack

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
om jag ska bygga ett kryss som på bild nr 2.
hur går jag till väga då? hur får jag bäst passform på rören så det blir lätt att svetsa?

KHRacing
21 januari 2012
Helvete_racing skrev:
hur går jag till väga då? hur får jag bäst passform på rören så det blir lätt att svetsa?

Det finns ett verktyg som kallas rörnotch - men jag använda stadig hand o vinkelslip

kommer flera bilder ikvälls oki

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Helvete_racing skrev:

Det finns ett verktyg som kallas rörnotch - men jag använda stadig hand o vinkelslip

kommer flera bilder ikvälls oki

ok hehe ja man kanske ska träna på det lite innan man börjar kapa då smile

vart kan man köpa rör?

KHRacing
21 januari 2012
styling bur = vanliga rör med svetssöm.. kanske 50-70kr/m hos liken lokal smidesfirma som helst, de tar nog en slant för att bocka dem dock

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
styling bur = vanliga rör med svetssöm.. kanske 50-70kr/m hos liken lokal smidesfirma som helst, de tar nog en slant för att bocka dem dock

hm aa jag har lite kontakter hos en järn entreprenör här i stan. ska kolla vad dom säger.
måste bara komma på en lösning så jag får ut buren när jag skruvar loss den.
undrar om jag skulle få ut den om man bara lossade buren i alla fästpunkter.

Sök