dawwe
...has left the building...
26 februari 2012
· 4 474 Inlägg
Samma visa som "vanligt"... Motorn bör vara igång vid luftning, eller åtminstone påslagen tändning. Börja med oket "längst bort", normal är luftningsordningen HB,VB,HF o till sist VF. Tryck inte ner pedalen mer än halvvägs. Har man haft bort alla ok och dränerat systemet helt kan det ta mycket lång tid innan man får ut all luft, räkna med 3-4 rundor så att säg. När jag donade med bromsarna på min ena bil så dröjde det bra länge innan man fått igenom bromsvätskan hjälpligt till oken, o det fanns en massa luft i systemet, luftade ut ca 4dl/ok. På en annan bil där en verkstad bytte bromsslangar bak så tog bromsen för långt ner, backjobb. De luftade mera o det blev sedan bra "ett tag" sedan blev pedal-vägen längre igen. Det var då jag bestämde mig för att lufta alla ok själv, tog sin lilla tid men det blev perfekt. Så mitt råd är: Lufta mera, förutsatt att du inte har synliga läckage. Har du otur så kan du eventuellt ha "pajjat" huvudcylindern om du trampa pedalen i botten. Jag luftade med hjälp av backventiler, men det går lika bra att sätta en lämplig slangbit från okets nippel o sedan ner i en behållare med bromsvätska, effekten blir den samma.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure