Fjäderben Volvo 940, Diameter/mått på stötdämparen i benet?

jimmzzan
18 november 2010 · 1 168 Inlägg

Hej! Har planer på att sänka mina fjäderben, dvs kapa av dom och göra dom kortare.
Så måste ha nya stötdämpare i benet och undrar vad det är för diameter och längd original. och nej jag vill inte ta ner allt för att enbart mäta och sen sätta ihop då jag inte har ett garage på nätterna!
vore sjysst om någon visste smile
mvh jimmy

kaihaj
18 november 2010 · 258 Inlägg

Har hört att sänka 20mm och att då 240:ns dämpare ska passa rätt av smile

Volvo v70 (2013)
jimmzzan
18 november 2010 · 1 168 Inlägg

kaihaj skrev:
Har hört att sänka 20mm och att då 240:ns dämpare ska passa rätt av smile

haha tänkte precis fråga dej på facebook!
Okej får forska vidare på detta då. tack!

kaihaj
18 november 2010 · 258 Inlägg

jimmzzan skrev:

kaihaj skrev:
Har hört att sänka 20mm och att då 240:ns dämpare ska passa rätt av smile

haha tänkte precis fråga dej på facebook!
Okej får forska vidare på detta då. tack!

hehe okej. tongue ja det får du göra, men är 95% säker iaf

Volvo v70 (2013)
jimmzzan
18 november 2010 · 1 168 Inlägg

kaihaj skrev:

jimmzzan skrev:

kaihaj skrev:
Har hört att sänka 20mm och att då 240:ns dämpare ska passa rätt av smile

haha tänkte precis fråga dej på facebook!
Okej får forska vidare på detta då. tack!

hehe okej. tongue ja det får du göra, men är 95% säker iaf

testar detta om inte annat. är ju inget som runierar än iaf!

dannnej
19 november 2010 · 761 Inlägg

Jag fick samma tips när jag byggde coilovers, men vad jag själv mätte så är det inte alls samma mått på 240/740 dämpare, mins dock inte vad det var som skiljde.

Men man kan ändå inte sänka en 740/940 mer än vad man gör på fjädrarna, för spindelledena bottnar och riskerar att brytas av, samt bärarmar och cambervinklar blir helt f**ked up

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 november 2010 · 6 017 Inlägg

dannnej skrev:
Jag fick samma tips när jag byggde coilovers, men vad jag själv mätte så är det inte alls samma mått på 240/740 dämpare, mins dock inte vad det var som skiljde.

Men man kan ändå inte sänka en 740/940 mer än vad man gör på fjädrarna, för spindelledena bottnar och riskerar att brytas av, samt bärarmar och cambervinklar blir helt f**ked up

Det är då man skaffar sånt här, (detta är till 240, men kaplhenke.com ska även släppa till 7/940)
http://www.kaplhenke.com/images/stories/products/240RCtop.jpg

Jonas
dannnej
20 november 2010 · 761 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

dannnej skrev:
Jag fick samma tips när jag byggde coilovers, men vad jag själv mätte så är det inte alls samma mått på 240/740 dämpare, mins dock inte vad det var som skiljde.

Men man kan ändå inte sänka en 740/940 mer än vad man gör på fjädrarna, för spindelledena bottnar och riskerar att brytas av, samt bärarmar och cambervinklar blir helt f**ked up

Det är då man skaffar sånt här, (detta är till 240, men kaplhenke.com ska även släppa till 7/940)
http://www.kaplhenke.com/images/stories … 0RCtop.jpg

Det har redan släppts till 740/940/960, dock inte kaplhenke wink
Och dessutom har mina adaptrar steglös justering av styrvinkeln, plus att man kan välja om man vill ha true ackerman eller paralell steer, det sistanämda är det man använder när man kör drifting

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
blue shadow
10 mars 2012 · 226 Inlägg

3cm kortare e 240 dämparen

Mvh Kristoffer "Blue Shadow" Hansson
Volvo 945 tic "Plåtbreddad airride" (1992)
dannnej
10 mars 2012 · 761 Inlägg

blue shadow skrev:
3cm kortare e 240 dämparen

totalt eller bara kolvstången?

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2012 · 13 749 Inlägg

dannnej skrev:

blue shadow skrev:
3cm kortare e 240 dämparen

totalt eller bara kolvstången?

säkert totalt
hade jag haft orginal längd på 240 dämparna hade jag kunnat mätt hela längden men finns det intresse kan jag mäta allt utom kolven då kolven är kortad en hel del redan på dom dämparna jag har liggandes

enda anledningen att jag är intreserad av att köra med 240dämpare är inte att man kan köra lägre men ha bättre fjädringsväg då man ska korta den ovanför skålen så man får bättre inspänning mot fjädern

när man har lite moderat sänkning det viktiga är att det inte blir så odugligt som även en liten sänkning gör på en 740

dom blir odugliga rätt fort därav är min så hög som den är
troligen är det bättre väghållning i mitt höghus än 99% av alla 740 som är sänkta

Senast redigerat av Growe (11 mars 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 mars 2012 · 6 017 Inlägg

Snor text och bild från Manne

Från vänster, Omsvarvad opeldämpare, max utdragen!
mitten, max ihoptryckt 240 dämpare
höger, max ihoptryckt 740 dämpare
http://i42.tinypic.com/2v985ue.jpg

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang