3832
Sök

R-Däck

Motormontör
437 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#1
Tja.

Jag undrar om det är någon som har lite erfarenhet av R-Däck.
Alltså folk som har eller kör på R Däck även på gatan.
Hur är det med grepp VS vanliga sport däck, Livslängd osv.
Vart hittar man till bra priser och vilken sort gillas bäst.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 mars 2012
#2
Greppet är super. En enorm skillnad imot gatdäck.

Toyo R888 är nog det vanligaste men även ett utan dom sämre om du ska tävlings köra på bana. Överhettar ganska lätt.
För konbana är det super då det blir varmt fort och greppar riktigt bra.
Skulle även tro att detta är ett av dom billigare r-däcken.

En sak som är bra med toyo r888 är att dom faktiskt fungerar riktigt bra i både kyla och regn (blöt asfalt men är det spårig väg med stora vatten samligar ska du nog passa dig).

Slitaget är större än vanliga gatdäck MEN! det är inte så dom bara försvinner.. räkna med att dom är slut på 1000mil gatkörning om du har en normal hjulinställning (inte massa toe-in eller ut).

En allmän varning kan vara att många r-däck är katastrofala så fort det blir blött ute. har åkt ett av Pirellis r-däck på gata och det var som åka på snö så fort det regnade.

En annan sak att tänka på är att nästan alla kör för högt däcktryck sinna r-däck. men däcktryck får bli ett annat kapitel.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Motormontör
437 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#3
myran skrev:
Greppet är super. En enorm skillnad imot gatdäck.

Toyo R888 är nog det vanligaste men även ett utan dom sämre om du ska tävlings köra på bana. Överhettar ganska lätt.
För konbana är det super då det blir varmt fort och greppar riktigt bra.
Skulle även tro att detta är ett av dom billigare r-däcken.

En sak som är bra med toyo r888 är att dom faktiskt fungerar riktigt bra i både kyla och regn (blöt asfalt men är det spårig väg med stora vatten samligar ska du nog passa dig).

Slitaget är större än vanliga gatdäck MEN! det är inte så dom bara försvinner.. räkna med att dom är slut på 1000mil gatkörning om du har en normal hjulinställning (inte massa toe-in eller ut).

En allmän varning kan vara att många r-däck är katastrofala så fort det blir blött ute. har åkt ett av Pirellis r-däck på gata och det var som åka på snö så fort det regnade.

En annan sak att tänka på är att nästan alla kör för högt däcktryck sinna r-däck. men däcktryck får bli ett annat kapitel.

Grymt tacksam för dina råd.
Har aldrig haft R däck tidigare utan har bla kört bana på Nankang NS2 på japmeet 2007. Finns med på filmen med förra bilen.
Gick riktigt bra med tanke på att väghållning och bromsar inte var uppdaterat annat än nya dämpare bak och nya klossar.
JAg kommer behöva nya däck och eventuellt fälgar och är inne på att gå ner någon dimension för att få ner den ofjädrade massan.
Klara mig på under 1000 mil ska nog gå bra men gäller det alla 4 eller bara drivhjulen?
Märker en viss chassi skillnad mot förra bilen Mazda 323F BA då MX3an hellre vill bli mera hårt körd in i kurvorna och köras tajt och hårt.
323an var lite mera att man skulle hantera mera mjukt men bestämt.
Eftersom MX3an har den våldsamma karaktären i chassit så känner jag mig riktigt nyfiken på att testa R däck då de inte verkar vara speciellt dyrare än hyffsade sport däck.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 mars 2012
#4
Mazdakillen skrev:
myran skrev:
Greppet är super. En enorm skillnad imot gatdäck.

Toyo R888 är nog det vanligaste men även ett utan dom sämre om du ska tävlings köra på bana. Överhettar ganska lätt.
För konbana är det super då det blir varmt fort och greppar riktigt bra.
Skulle även tro att detta är ett av dom billigare r-däcken.

En sak som är bra med toyo r888 är att dom faktiskt fungerar riktigt bra i både kyla och regn (blöt asfalt men är det spårig väg med stora vatten samligar ska du nog passa dig).

Slitaget är större än vanliga gatdäck MEN! det är inte så dom bara försvinner.. räkna med att dom är slut på 1000mil gatkörning om du har en normal hjulinställning (inte massa toe-in eller ut).

En allmän varning kan vara att många r-däck är katastrofala så fort det blir blött ute. har åkt ett av Pirellis r-däck på gata och det var som åka på snö så fort det regnade.

En annan sak att tänka på är att nästan alla kör för högt däcktryck sinna r-däck. men däcktryck får bli ett annat kapitel.

Grymt tacksam för dina råd.
Har aldrig haft R däck tidigare utan har bla kört bana på Nankang NS2 på japmeet 2007. Finns med på filmen med förra bilen.
Gick riktigt bra med tanke på att väghållning och bromsar inte var uppdaterat annat än nya dämpare bak och nya klossar.
JAg kommer behöva nya däck och eventuellt fälgar och är inne på att gå ner någon dimension för att få ner den ofjädrade massan.
Klara mig på under 1000 mil ska nog gå bra men gäller det alla 4 eller bara drivhjulen?
Märker en viss chassi skillnad mot förra bilen Mazda 323F BA då MX3an hellre vill bli mera hårt körd in i kurvorna och köras tajt och hårt.
323an var lite mera att man skulle hantera mera mjukt men bestämt.
Eftersom MX3an har den våldsamma karaktären i chassit så känner jag mig riktigt nyfiken på att testa R däck då de inte verkar vara speciellt dyrare än hyffsade sport däck.

Skulle rekomendera att köpa 15" om du ska köra med r-däck då däcken blir betydligt billigare då.

Annars har tws däck rea på toyo R1R som är lite av ett mellanting mellan r-däck och sport-däck (är nog närmare r-däck)

Tänkte själv köpa dessa och köra till vardags för o spara på dom riktiga däcken.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Motormontör
437 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#5
myran skrev:
Mazdakillen skrev:
myran skrev:
Greppet är super. En enorm skillnad imot gatdäck.

Toyo R888 är nog det vanligaste men även ett utan dom sämre om du ska tävlings köra på bana. Överhettar ganska lätt.
För konbana är det super då det blir varmt fort och greppar riktigt bra.
Skulle även tro att detta är ett av dom billigare r-däcken.

En sak som är bra med toyo r888 är att dom faktiskt fungerar riktigt bra i både kyla och regn (blöt asfalt men är det spårig väg med stora vatten samligar ska du nog passa dig).

Slitaget är större än vanliga gatdäck MEN! det är inte så dom bara försvinner.. räkna med att dom är slut på 1000mil gatkörning om du har en normal hjulinställning (inte massa toe-in eller ut).

En allmän varning kan vara att många r-däck är katastrofala så fort det blir blött ute. har åkt ett av Pirellis r-däck på gata och det var som åka på snö så fort det regnade.

En annan sak att tänka på är att nästan alla kör för högt däcktryck sinna r-däck. men däcktryck får bli ett annat kapitel.

Grymt tacksam för dina råd.
Har aldrig haft R däck tidigare utan har bla kört bana på Nankang NS2 på japmeet 2007. Finns med på filmen med förra bilen.
Gick riktigt bra med tanke på att väghållning och bromsar inte var uppdaterat annat än nya dämpare bak och nya klossar.
JAg kommer behöva nya däck och eventuellt fälgar och är inne på att gå ner någon dimension för att få ner den ofjädrade massan.
Klara mig på under 1000 mil ska nog gå bra men gäller det alla 4 eller bara drivhjulen?
Märker en viss chassi skillnad mot förra bilen Mazda 323F BA då MX3an hellre vill bli mera hårt körd in i kurvorna och köras tajt och hårt.
323an var lite mera att man skulle hantera mera mjukt men bestämt.
Eftersom MX3an har den våldsamma karaktären i chassit så känner jag mig riktigt nyfiken på att testa R däck då de inte verkar vara speciellt dyrare än hyffsade sport däck.

Skulle rekomendera att köpa 15" om du ska köra med r-däck då däcken blir betydligt billigare då.

Annars har tws däck rea på toyo R1R som är lite av ett mellanting mellan r-däck och sport-däck (är nog närmare r-däck)

Tänkte själv köpa dessa och köra till vardags för o spara på dom riktiga däcken.

Jag har kört hitils 205/40-17 Nankang NS2 men hade tankar på 16" så man slipper få så mycket profilhöjd vilket i sin tur orsakar mindre deformation på slitytan och lägre ofjädrad vikt för att få en bättre chassi dynamik. Behöver uppdatera väghållningen och tanken är väl coilover då de kostar lika mycket som nya dämpare och fjädrar till MX3

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök