Anliggande frambromsar volvo 740

storleffe
24 augusti 2012 · 42 Inlägg

Tja!
Har lite bekymmer med flickvännens bil. Frambromsarna har en tendens att ligga på vilket resulterar i ett mycket obehagligt skrikljud. Har snart provat det mesta utan att få bukt på problemet. Oftast är det vänster fram som ligger på mest, men även höger kan börja skrika. Har bytt till ett sprillans nytt bromsok och en bromsslang vänster fram men det blev ingen skillnad. Både skivor och belägg är nya, gått ca 200mil.
Det verkar som om kolvarna inte går tillbaka tillräckligt långt efter inbromsning. Har plockat av båda oken ett flertal gånger för att motionera kolvarna men det verkar inte hjälpa. Har även klistrat på skrikplattor bakom beläggen, men det gjorde bara saken värre. Problemet uppstod efter en kraftig inbromsning på e4an. Kan det ha hänt något med huvudbromscylindern?

Kan nämna att det sitter Girlings glidok fram, och glidbultarna är väl insmorda och fungerar som dem ska.

Någon som har haft liknande problem? smile
MVH/Pelle

PMPerformance
25 augusti 2012 · 2 266 Inlägg

Glider beläggen lätt i hållaren då så som inte fastnar nånstans de lilla dom rör sig?

svetsdiff !!!
storleffe
25 augusti 2012 · 42 Inlägg

PMPerformance skrev:
Glider beläggen lätt i hållaren då så som inte fastnar nånstans de lilla dom rör sig?

Ja, dom glider hur fint som helst, även dom ytorna är rengjorda och insmorda med kopparpasta

PMPerformance
25 augusti 2012 · 2 266 Inlägg

Jaha ja de känns ologiskt att de skulle va nån packning i huvudbromscylindern, men eftersom du bytt slangen och oket så som huvud cylindern är nästa grej med gummi som kan krångla.

svetsdiff !!!
zemet
25 augusti 2012 · 4 037 Inlägg

Kanske är skivorna som har slagit sig lite? Prova byt bromsskivor.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
storleffe
25 augusti 2012 · 42 Inlägg

var nyss ute i garaget och bytte ut samtliga bromsslangar fram, så nu är alla nya. Har luftat som en idiot så det ska inte finnas någon luft kvar i systemet. Är dock tillbaka på ruta 1 igen. Att skivorna kan ha slagit sig verkar inte logiskt då det verkar vara kolvarna som inte vill gå tillbaka tillräckligt långt efter att jag har bromsat. Skivorna verkar dessutom vara raka.

Som sagt så uppstod problemet efter en kraftig inbromsning, ingen som har varit med om liknande problem?

unibet
25 augusti 2012 ·

Antar att det är ny bromsvätska i?

storleffe
26 augusti 2012 · 42 Inlägg

unibet skrev:
Antar att det är ny bromsvätska i?

Trodde också att det hade med gammal bromsvätska att göra, men så mycket som jag har luftat nu så måste det vara fräsh vätska i systemet smile

sj00dda
3 september 2012 · 41 Inlägg

Kan vara huvudcylindern som inte returerar trycket riktigt! Hade det fenomenet på cadillacen min!

storleffe
4 september 2012 · 42 Inlägg

sj00dda skrev:
Kan vara huvudcylindern som inte returerar trycket riktigt! Hade det fenomenet på cadillacen min!

De trodde Kurt på volvo också, ska prova byta den och se om det blir någon skillnad. Bromsarna har nästan slutat skrika nu men dem verkar fortfarande ligga på

storleffe
19 september 2012 · 42 Inlägg

Bumpar den här tråden igen.

Har nu bytt huvudbromscylinder, men det blev ingen skillnad.
Har lyckats konstatera till 99,9% säkerhet att det är kolvarna som inte går tillbaka tillräckligt långt för att beläggen ska släppa. Någon som har någon aning om varför?

robert___j
19 september 2012 · 449 Inlägg

har du bytt bromsbelägg sen den där skarpa inbromsningen??? låter som du har glaserat belläggen och då kan dom börja skrika

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
storleffe
19 september 2012 · 42 Inlägg

robert___j skrev:
har du bytt bromsbelägg sen den där skarpa inbromsningen??? låter som du har glaserat belläggen och då kan dom börja skrika

Hur beläggen ser ut kan inte ha någon betydelse då jag är säker på att kolvarna inte går tillbaka tillräckligt.
Kan även tillägga att bromsarna fortfarande ligger på även om jag öppnar luftnipplarna och släpper på trycket i systemet.

robert___j
19 september 2012 · 449 Inlägg

går de trögt att snurra hjulet alltså??

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
storleffe
20 september 2012 · 42 Inlägg

robert___j skrev:
går de trögt att snurra hjulet alltså??

Ja, brukar bli så när bromsarna ligger på..

robert___j
20 september 2012 · 449 Inlägg

ja de är klart men går det jättetrögt??? ja har haft några 740 som de har skrapat lite när man snurrat men de har ju gått ganska lätt att snurra... men då har dom ju skriket när man kör och då har de ju hjälpt att slipa av beläggen..

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
simlar
20 september 2012 · 5 524 Inlägg

Köp 2st renoveringssatser till frambromsoken och renovera dem om oken går så pass trögt som det verkar. 1 sats/ok, kostar runt 70-100kr/sats.

Sen tar du ut kolvarna ur oken, och sen kan du ta med t.ex 1000-kornigt slippapper elr slipduk elr något annat fint att slipa med. Så tar du och slipar bort ytrosten på kolvarna, byter packningarna och dammskydden som följer med i renoveringssatserna.

Sen smörjer du in tätningsringen med t.ex bromscylinderfett och trycker tillbaka kolvara i oken och ser till att dammskydden sitter som dem ska både på oket och på kolven.

Efter det är det bara att stoppa tillbaka oken och lufta.

Förhoppningsvis löser det problemet då du verkar ha provat med allt annat (förutom att byta skivor) utan resultat.

Senast redigerat av simlar (20 september 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
storleffe
20 september 2012 · 42 Inlägg

simlar skrev:
Köp 2st renoveringssatser till frambromsoken och renovera dem om oken går så pass trögt som det verkar. 1 sats/ok, kostar runt 70-100kr/sats.

Sen tar du ut kolvarna ur oken, och sen kan du ta med t.ex 1000-kornigt slippapper elr slipduk elr något annat fint att slipa med. Så tar du och slipar bort ytrosten på kolvarna, byter packningarna och dammskydden som följer med i renoveringssatserna.

Sen smörjer du in tätningsringen med t.ex bromscylinderfett och trycker tillbaka kolvara i oken och ser till att dammskydden sitter som dem ska både på oket och på kolven.

Efter det är det bara att stoppa tillbaka oken och lufta.

Förhoppningsvis löser det problemet då du verkar ha provat med allt annat (förutom att byta skivor) utan resultat.

Vänstra bromsoket är sprillans nytt, och det ligger på i alla fall.
Känns meningslöst att byta skivor, dem borde inte påverka att bromsarna ligger på, + att dom är skapligt nya och dom är inte skev.

zemet
20 september 2012 · 4 037 Inlägg

storleffe skrev:

robert___j skrev:
har du bytt bromsbelägg sen den där skarpa inbromsningen??? låter som du har glaserat belläggen och då kan dom börja skrika

Hur beläggen ser ut kan inte ha någon betydelse då jag är säker på att kolvarna inte går tillbaka tillräckligt.
Kan även tillägga att bromsarna fortfarande ligger på även om jag öppnar luftnipplarna och släpper på trycket i systemet.

Mammas 740 gnisslade och tjöt något fruktansvärt tills jag bytte bromsbelägg på den. Kunde inte se något fel med dom gamla bromsbeläggen men tjutet försvann iaf när jag bytte belägg.

Sedan att bromsarna ligger på kan jag inte svara på men byt belägg så slipper du tjutet iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
storleffe
20 september 2012 · 42 Inlägg

att det skriker eller inte spelar ingen roll, vill få ordning på det då bränslekostnaden drar iväg..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang