21 september 2012
Trådstartare
Bilen är en VW Golf mk3 2.0 -97 (AGG motor)
Köpte bilen för några veckor sen, gick jätte bra ända tills jag kom till första bensinmacken och vägra starta efter jag just fyllt fullt i tanken, tänkte vafan är de nu då, nötte startmotorn några gånger utan de minsta tecken på liv. väntade någon minut och vred på nyckeln igen och då gick den igång utan bekymmer som ingenting hade hänt.
Åkte hem och märkte under färden att något inte stod riktigt rätt till, då jag provkörde bilen innan köpet gick jag aldrig upp över 70km/h och det ska hon jag köpte bilen av vara väldigt glad över! Inte bara att jag nu kände av den glappa styrleden utan nu kände jag också hur den misstände vid jämn gas och då kollade jag även vart varvstoppet låg med mina aningar: 5100rpm, vad jag förstått är det limp mode och har med hallgivaren att göra. Åkte till en med felkodsläsare och fick fram felkod på hallgivaren (kamaxelgivaren), Bytte den tillsammans med nya tändstift utan den minsta förändring.
Bilen har startat direkt och iprincip alltid sen den inte ville gå igång där vid bensinmacken.
Vid gaspådrag känner man av att bilen rycker lite smått. 80-120 km/h på 5ans vxl runt 3000rpm
Vid jämn gas så rycker det hela tiden vid 70-110 km/h, Fyfan!
tomgången är stabil och låga växlarna funkar också fint det är iprincip bara efter 70 km/h runt 2500-3500 rpm som den rycker.
kan jag ha fel i misständningar och att det är bränslerelaterat?
Någon som har en idé? alla idéer är välkomna!
Mvh CB
saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend