6454
Sök

Sänkningstats Volvo 740

586 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Tjena. Jag har en volvo 740 ifrån 88, som ska ned på backen litegranna. Detta pågrund av att jag har 16" fäljar, och lågprofildäck och det blir ett ganska stort spel mellan däck och hjulhus om jag skulle montera dessa. Och snart är det dags med sommadäck och det hade varit roligt om man kunde ha på dom nya fäljarna. Det kommer nog bli en 40-50 profil på däcken och ganska så brett. Jag är inte så bra på däck, men jag tror att det var 40-50 profil det handlade om, lågprofil var det iaf. Rätta mig om jag har fel.

Det jag undrar egentligen, den ska ned till backen utan att jag ska kapa fjädrarna, för det är bilen för fin för... Så jag kommer att köpa sänkningssats, någon som rekomenderar något märke, eller typ av säkningssats? Och någon som kanske har gjort detta, för den behöver ju ned en bit eftersom volvon är ganska hög orginal och det är bara 16" på fäljarna. Det hade ju inte varit roligt att köpa en säkningssats för 1.500kr och sedan kommer inte bilen ned tillräckligt.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
19 mars 2007
jag anser att det inte finns några sänksatser som sänker tillräckligt...

därför kapar jag oxå..

1 813 Inlägg
20 mars 2007
35-40 kallar man lågprofils däck=)
sänknings satts finns överallt smile köp annars fjädrar någon stanns biligt å ta fram en vinkeslip så sänk den så mkt som du vill prova med 2 varv e det mkt kvar ta 1 till.. blir det lite kvar så ta ett halvt till wink byt bara till orginal innan bes wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

586 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Okej.. Men om jag kapar fjädrarna måste jag byta dom innan besiktning altså?

Men då är det nog 40 pofil som jag ska ha, får se. Behöver ju inte vara den minsta profilen med tanke på att fälgarna bara är 16"...

Väghyvel
252 Inlägg
20 mars 2007
SpotniX skrev:

Men då är det nog 40 pofil som jag ska ha, får se. Behöver ju inte vara den minsta profilen med tanke på att fälgarna bara är 16"...

profilen har ju att göra med hur breda däck man har..  profilen räknar man i procent av däckets bredd ju!!
Senast redigerat av joel_h (20 mars 2007)

plattsättare!
804 Inlägg
20 mars 2007
på min har ja kapat fram och bak är vanlig 40 sänkning och fram har ja sänkt den till 50 men det var ja tvungen att kappa fjädren för att få till!!

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

586 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
joel_h skrev:
SpotniX skrev:

profilen har ju att göra med hur breda däck man har..  profilen räknar man i procent av däckets bredd ju!!

Jo det är ju det jag är fundersam över. Är inte ju roligt att köpa en sänkningssats och sedan ramlar inte bilen ned tillräckligt mycket. =/

Hursomhelst, egentligen är det ju bara att mäta och se vart den landar, om man vet hur mycket satsen sänker. Men det är ingen som har bra tips på sänkningssatser, märke och så. För man vill ju heller inte köpa något halvdant, får ju vara bra grejer.

23 Inlägg
20 mars 2007
BSR har hafft sänk fjädrar de sängker nog 30 40 mm.
ja har styva sänk fjädrar på min 240 och den blev nog 30mm lägre

586 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Okey.. ska kolla vidare och se om man kan hitta något där. tack för all hjälp! smile

Sök