Bmw e39 530 -99 Spruken top??

Metzeler
4 november 2012 · 5 Inlägg

Hej har en bmw 530 som jag förmodar har fått toppen spruken.. dock ej säker då jag själv ingen bil mek är

märkte att jag ej fick upp någon värme i bilen stannade till och såg det va ryckte från motorn.
öppna huven och det skvatt glykol från fläkten (stora i fronten på bilen) så åkte hem och stängde av.

letat i ca 1h efter nån trasig slang eller någe som skulle kunna läcka men hittar ingenting,

bara blöt av glykol mesta delen i fronten. ...

kollar olje stickan och då är det även glykol i motor oljan. så kan det vara en spruken top?

mvh en grinig nörrläning som precis köpt bilen. =/

tacksam för svar !

BMW M5 (1991)
Rronn
4 november 2012 · 538 Inlägg

Metzeler skrev:
Hej har en bmw 530 som jag förmodar har fått toppen spruken.. dock ej säker då jag själv ingen bil mek är

märkte att jag ej fick upp någon värme i bilen stannade till och såg det va ryckte från motorn.
öppna huven och det skvatt glykol från fläkten (stora i fronten på bilen) så åkte hem och stängde av.

letat i ca 1h efter nån trasig slang eller någe som skulle kunna läcka men hittar ingenting,

bara blöt av glykol mesta delen i fronten. ...

kollar olje stickan och då är det även glykol i motor oljan. så kan det vara en spruken top?

mvh en grinig nörrläning som precis köpt bilen. =/

tacksam för svar !

Går den varm?
Har du tur kan de ju bara vara topp packningen som gått sönder så de läcker över vatten i oljan..

Har den dock gått varm så är ju risken ganska stor att toppen antingen är sprucken eller skev då de är aluminium topp!

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Metzeler
4 november 2012 · 5 Inlägg

den ligger helt stadigt på värmen inga problem alls och går exakt som innan.  inga problem

BMW M5 (1991)
Rronn
4 november 2012 · 538 Inlägg

Metzeler skrev:
den ligger helt stadigt på värmen inga problem alls och går exakt som innan.  inga problem

I sånt fall är de förmodligen bara topp packningen som brustit mellan någon av cylindrarna..

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Metzeler
4 november 2012 · 5 Inlägg

jaha där ser man. har man tur så.

Någonsin skruvat upp toppen på en 530d ? är det man gör själv (ej super mek)
eller är det något man bör lejja bort?

och varför är det glykol fram i motor utrymmet ? hur gick de till?

Senast redigerat av Metzeler (4 november 2012)

BMW M5 (1991)
Rronn
4 november 2012 · 538 Inlägg

Metzeler skrev:
jaha där ser man. har man tur så.

Någonsin skruvat upp toppen på en 530d ? är det man gör själv (ej super mek)
eller är det något man bör lejja bort?

och varför är det glykol fram i motor utrymmet ? hur gick de till?

Ja man kan ju hoppas!

Nej ja har aldrig skruvat diesel, men en hel del bmw förövrigt och jag anar att de inte är nå lättare på en diesel!
Skulle tro att du bör anlita någon som vet vad den håller på med, för Vanos sitter de på dom där också va?

Kan vara vattenpumpen som är så pass glapp att de läcker ut där?

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang