4337
Sök

Mycket mystiskt tändningsfel Mercedes 190

11 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Hej, har nu råkat ut för ett tändningsfel på bilen som tycks vara riktigt ovanligt. Jag bytte motor i min 190 till en likadan (200bensin) fast den hade annat tändsystem. När jag ställer in tändningen så startar den i endast ett läge men då vill den inte varva ut i det så jag måste vrida fördelaren någon centimeter motsols och då går den helt perfekt, men om jag sedan stänger av den i det läget den går perfekt så vill den inte starta igen och det låter som om den förtänder då. Har varit med bilen inne på verkstad och försökt ställa den i två timmar men fick ändå inte till det, har även själv kring tio timman på han utan några framsteg.

Det som jag har gjort på den:
- Testa kugga om den till varje kugg på fördelaren.
- Bytt fördelare
- Bytt tändningsbox
- Bytt stift
- Bytt tändkablar

Så jag undrar nu om någon har tips eller ideer kring detta för jag kommer inte på något mer att prova.

Jag är väldigt tacksam för svar.

11 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Någon som har tips på något mera som jag kan prova på?

Mycket tacksam för tips.

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 november 2012
Eftersom det är OLIKA tändsystem är den nog där problemet ligger...Dvs signaler mm som ges till "styrboxen" hamnar fel eller nåt liknande...Enklast är att flytta över tändsystemet från den gamla motorn är min gissning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Skillnaden på dessa tändsystem vad jag vet är att den andra motorn hade svänghjul och denna har det på något sätt inne i fördelaren. Men det skall gå att flytta över svänghjulet på den nya motorn och göra samma som på förra men var inte helt säker på om det skulle funka. Men kan testa mig på det för inget annat tycks funka.

Sök