Vindrutetorkare orsakar batterifel?

Vivah
19 januari 2013 · 40 Inlägg

Mitt bilbatteri laddar ur då och då på vintern - värst när det är riktigt kallt.
Det klickar till i tändningslåset då och då.
Jag upplever det som att klicket ofta kommer i samband med att jag använt vindrutetorkarna.

För några år sen gick relät sönder efter att jag haft vindrutetorkarna på fast dom var fastfrusna.
Relä och batteri byttes ut.
Jag tror det var efter det som det blev så att man måste gasa på för att lysena och fläkten ska få full styrka.

Förra vintern hände samma sak då vindrutetorkarna satt fast i nån sekund innan jag märkte det, och efter det klickade det till i tändningslåset. Batteriet pajade inte men laddade ur några ggr under vintern.

Häromdan klickade det igen, och sen la hastighetsmätarna av när jag satte på sitsvärmen.
Efter det laddade jag batteriet i ca 5 timmar (har bara kontakt med 3-timmars timer så det är svårt att ladda längre stunder).
Trots det funkade inte vindrutetorkarna alls vid nästa körning.

Kan det ha blivit nåt fel på vindrutetorkarna som gör att batteriet laddar ur?
Eller kan det vara nåt annat?

Honda Civic 1.4s -97

Drönirettab
19 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Om du måste varva upp motorn en del för att lysena och fläkten ska funka normalt så har du troligen problem med laddningen, mät vilken spänning det är dels på generatorn och dels på batteripolerna med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget. smile

Jag kan inte säga om problemet med strömmen har med vindrutetorkarna att göra, men det är iaf viktigt att laddningen fungerar korrekt (speciellt på vintern).

Vivah
20 januari 2013 · 40 Inlägg

Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang