Volvo 940 GL går dåligt ibland (Rycker och vägrar varva)

Rake
21 mars 2012 · 164 Inlägg

Alsedakingen skrev:
Lånar tråden lite! Har liknande problem med min 16vippare. Går normalt ibland, sen emellanåt så går tomgången ner mot 500-800 rpm och den går ryckigt/orklöst medans man kör som om han inte går på alla burkar. Fick felkod 1-3-1 (varvtalsgivarsignal), bytte den givaren och nollade felkoderna, bilen gick aningen bättre men långt ifrån normalt vissa gånger. Har testat dra ut lmm men då gick han ännu sämre så den bör vara hel. Börjar fundera på lambdan kanske? tacksam för svar smile

Brukar gå bra ibland och dåligt ibland när lambdasonden strular, men är den kass så borde du få felkod för det också. Lambdasonden kan du också testa att bara koppla ur. Utan lambdasond så kommer tomgången bli aningen orolig och den kommer gå något fett, men inte långt ifrån normalt så du bör märka om den går bättre eller inte. På min GL satt kontaktstycket under tändspolen, det är bara att dra isär och testa köra. Det är ett kontaktstycke med 2 stift i och en kontakt med 1 stift i, alla 3 går till lambdan men skall räcka att bara dra ur den med 1 stift på.

Hade något liknande fel på min 940 turbo, inga felkoder, det var helt enkelt tändstiften som var kassa och det får man ju ingen felkod för, så om jag vore dig så skulle jag testa att byta dom och se till att du byter till rätt.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
boozed
21 januari 2013 · 14 Inlägg

Har problem med min 940fd. Efter att avgassystemet lossnade och jag byggde ett nytt har bilen börjat att gå riktigt dåligt, precis som ni beskriver i tråden vill den inte varva och den rycker. När jag drar ur kablarna till lambdasonden går den mycket bättre, har bytt lambdasond nu och testat flera olika men går lika dåligt ändå, även bytt lmm. Någon som har nån idé?

Senast redigerat av boozed (21 januari 2013)

Pain is temporary- glory is forever
Volvo240Life Volvo Entusiast
21 januari 2013 · 261 Inlägg

boozed skrev:
Har problem med min 940fd. Efter att avgassystemet lossnade och jag byggde ett nytt har bilen börjat att gå riktigt dåligt, precis som ni beskriver i tråden vill den inte varva och den rycker. När jag drar ur kablarna till lambdasonden går den mycket bättre, har bytt lambdasond nu och testat flera olika men går lika dåligt ändå, även bytt lmm. Någon som har nån idé?

Är avgasystemet heelt tät innan kat & lambdasond Kolla EGR'en så den är tät och sen har du en felkodsdosa på förarsidan, kolla om den har något spännande att berätta wink för det låter som den får för lite bensin, efter som att de dricker 2 liter milen utan lambdasond.

Lycka till !

Senast redigerat av Volvo240Life (21 januari 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
Volvo 940 SE "ISABELLA" (1993)
Volvo 740 GLE "Grand Luxe Executive" (1988)
Volvo V70N (2002)
boozed
21 januari 2013 · 14 Inlägg

Tyvärr funkar inte felkods dosan så den berättar inget alls just nu och det är tät innan Katen. Ja den går precis som när man får soppatorsk. Ska kolla EGRen. Man blir ju gråhårig av såna här problem. Tack för hjälpen iaf:-)

Pain is temporary- glory is forever
boozed
21 januari 2013 · 14 Inlägg

Har varit ut och kollat på bilen och jag hittar inge EGR någonstans iaf men vad jag får fram är att det sitter pulsair på den. Kan vara jag som är dum och okunnig men kan det ha med asken att göra ist?

Pain is temporary- glory is forever
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang