Mängd växellådsolja i volvo 745a Automat 92a?

Norrby89
21 januari 2013 · 320 Inlägg

har ett litet problem då kylaren pajat och den ska bytas idag och då undrar jag hur mycket olja är det som behövs till växellådan?

anledningen till att jag vill veta är för att kylaren även agerar oljekyl och iom att jag plocka bort kylaren så mister jag olja så tänkte att det är lika bra att byta oljan också då bilen ändå gått ca 40000mil

Jimpiz
21 januari 2013 · 845 Inlägg

40000 mil utan byte av olja? MVH ska ju bytas varje 4-6000 mil ;-). Om du söker på ex castrols hemsida på din bil, så står det hur många liter olja som går åt vid en service. Så många liter behöver du fylla på, sen kan du köpa en extra liter, ifall det skulle fela lite, eller du spiller.

Saab 9-3SS (2008)
Norrby89
21 januari 2013 · 320 Inlägg

Jimpiz skrev:
40000 mil utan byte av olja? MVH ska ju bytas varje 4-6000 mil ;-). Om du söker på ex castrols hemsida på din bil, så står det hur många liter olja som går åt vid en service. Så många liter behöver du fylla på, sen kan du köpa en extra liter, ifall det skulle fela lite, eller du spiller.

asså om den är bytt eller inte den senaste tiden vet jag inte då jag bara haft bilen i ca två månader.. men stod där att det va 7,5 liter ^^

Jimpiz
21 januari 2013 · 845 Inlägg

Vid fullbyte, brukar stå hur många liter även vid servicebyte. Men köpannars 8L och gör ett fullbyte

Saab 9-3SS (2008)
robert___j
21 januari 2013 · 449 Inlägg

oljebyte ska göras varje 3200mil. inte mellan 4-6 tusen mil. men är de inte bytt på massa år är de bättre att skita i oljebyte för de lossnar så mycke gammal skit så då kommer lådan börja slira och lägga av inom kort

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Jimpiz
21 januari 2013 · 845 Inlägg

robert___j skrev:
oljebyte ska göras varje 3200mil. inte mellan 4-6 tusen mil. men är de inte bytt på massa år är de bättre att skita i oljebyte för de lossnar så mycke gammal skit så då kommer lådan börja slira och lägga av inom kort

Dina erfarenheter kanske, men jag har aldrig vart med om det, men byter man inte olja kommer lådan rasa av den anledningen också. Har man inte bytt på länge kan man skölja lådan så får man ur allt skit.

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang