3107
Sök

Startproblem Audi A3 tdi

3 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Hej,
Ibland när jag ska starta min A3 Tdi (tror det är en -97) så blinkar lampan till glödningen och bilen startar inte.
Startmotorn drar runt i normal fart men den tänder inte alls.
Glödningslampan lyser som vanligt när jag drar på tändningen men börjar blinka så fort startmotorn går.
Om jag fortsätter att försöka ett antal gånger brukar den förr eller senare starta, men då blinkar inte glödningslampan.
Glödningslampan har aldrig blinkat under körning utan bara vid startförsök.
Har varit på (auktoriserad) verkstad med den men det finns inga felkoder lagrade och dom hade inga ideer om vad det kunde vara.
Det kan hända oavsett om motorn är kall eller varm.
Har inte kommit på någon "gemensam nämnare" när det händer.
Funderar själv på om det kan vara något strul med startspärren men den har ju en egen lampa.
Någon som har varit med om nått liknande eller har något tips?
Tacksam för alla förslag.

2 174 Inlägg
1 mars 2013
Låter som glödstiften/glödrelät är trasigt.

Koppla direkt ström på glöd stiften, bygg lite med feta kablar och dra till batteriet sen ber du en polare sätta på kontakten 10-15 sekunder, bort med kontakten och starta. Då vet du om det är glöd problem.

Man behöver bara glöda om det är 0 grader och ner typ,

Diesel bilar som är sega ska du hålla full gas och bara mala på starten. Håll full gas till den går på alla cylindrar.

Forummoderator
18 318 Inlägg
1 mars 2013
Brillo skrev:
Hej,
Ibland när jag ska starta min A3 Tdi (tror det är en -97) så blinkar lampan till glödningen och bilen startar inte.
Startmotorn drar runt i normal fart men den tänder inte alls.
Glödningslampan lyser som vanligt när jag drar på tändningen men börjar blinka så fort startmotorn går.
Om jag fortsätter att försöka ett antal gånger brukar den förr eller senare starta, men då blinkar inte glödningslampan.
Glödningslampan har aldrig blinkat under körning utan bara vid startförsök.
Har varit på (auktoriserad) verkstad med den men det finns inga felkoder lagrade och dom hade inga ideer om vad det kunde vara.
Det kan hända oavsett om motorn är kall eller varm.
Har inte kommit på någon "gemensam nämnare" när det händer.
Funderar själv på om det kan vara något strul med startspärren men den har ju en egen lampa.
Någon som har varit med om nått liknande eller har något tips?
Tacksam för alla förslag.

Att glödningen strular köper jag men en TDi är relativt okänslig för kassa glödstift. De ska glatt sparka igång i minusgrader uta att glöda alls. Tror det är något annat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Glödningen funkar, redan kollat men glömde att säga det.
Den brukar i.o.f. hoppa igång utan att glöda även vid ganska låg temp.

Jag brukar oftast se direkt när jag kör med startmotorn om glödningslampan blinkar = startar inte, glödningslampan släckt = startar.
När det händer är det som jag sa bara att försöka flera gånger tills lampan inte blinkar, då startar den som om ingenting hänt.
OBS: Det är alltså bara när jag kör med startmotorn som den blinkar, om jag bara drar på tändningen lyser den helt normalt ett antal sek, beroende på temp.

Sök