3717
Sök

Generator fel? Polo 91

1 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Hej min polo laddar inte.? För ca 6månader sen bytte jag kol och för någon månad sen bytte jag remmen. upptäckte felet när mitt batteri dog helt och bytte ut den mot ett nytt. Då börja batteri lampan lysa på låga varv och till slut så va batteriet dött. Är det generatorn det är fel på eller kan det vara att kolen eller remmen behövs bytas igen? Den förra remmen satt dåligt och skrek då och då tills den gick av. Finns det något bra sätt att kolla om generatorn är bra? Finns det något laddningsrelä hur kollar jag den vart sitter den?
Är tacksam mot alla svar Mvh

21 761 Inlägg
5 mars 2013
Börja med att kolla upp hur remmen ser ut och att remskivorna inte är väldigt smutsiga/sotiga, sedan ser du även till att remmen är korrekt spänd. Nästa sak är att undersöka kablarna på generatorn, de ska sitta fast ordentligt och inte ha spretande metalltrådar eller trasiga kabelhöljen som gör att det finns risk för kortslutning.

När de sakerna är okej så vrider du på nyckeln i tändningsläge och kollar så att batterilampan lyser, gör den det så startar du motorn och kollar att batterilampan slocknar. Om lampan slocknar så mäter du spänningen mellan generatorns B+ och generatorchassit, det bör visa 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång. smile

Om inte batterilampan slocknar med motorn igång så kan det tex vara laddregulatorn som har pajjat. Tyvärr vet jag inte vart det sitter på din generator, men många generatorer har en utanpåliggande som sitter på baksidan av chassit.

Sök