2748
Sök

Problem kylsystem/vattenpump 240 B230E

Bilskadeskapare
34 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
2 ggr i rad har packningar gått till vattenpumpen och jag har problem med motortemp och värme i bilen.

Det började förra fredagen när jag körde från en kompis, då saknades "volvovärmen" i bilen. Minns inte om motortempen visade lågt eller högt. Efter en del sladdande och tuktande av volvon började det ånga från motorrummet. Läckte kylarvatten mellan pumpen å toppen.

Petade i en ny pump igår med nya packningar.

Kört flera mil idag med bilen men den ville inte få upp värmen på tempmätaren. Vilket jag dumt nog sket i eftersom att pumpen höll tätt och kylvätskan fortfarande låg ungefär där den gjorde när jag började köra.

Drog ut på isen och sladdade nu ikväll. Bilen började läcka kylarvätska ganska hårt runt i kring pumpen. Efter någon kilometer till så forsade skiten ur och det blev bogsering hem. På mätaren gick motortempen först upp när pumpen hade sprungit läck. Eftersom det är mörkt vet jag inte exakt var den sprungit läck ännu. Men troligtvis packningen mot blocket.

Så mina frågor:
Finns det något fel jag kan ha gjort som gör att den helt plötsligt börjar läcka?
Eftersom tempmätaren legat för lågt hela dagen, kan jag då ha ett stopp innan tempgivaren?
Som att värmen var bort i fredags och sämre idag (tills den började läcka) Kan jag ha ett stopp innan värmepaketet?
Hur letar man stopp i kylsystemet på bästa sätt?
Någon som har en skiss över kylsystemet?

Ha de bra!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 mars 2013
testa o byt termostat, samt spola rent kylsystemet o sen i med ny glykol o vatten smile

Bilskadeskapare
34 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Funkiee skrev:
testa o byt termostat, samt spola rent kylsystemet o sen i med ny glykol o vatten smile

Skall kolla att termostaten öppnar sig och byta hur den än gör. Men sitter inte tempgivaren innan termostaten?

Skall jag lossa slangar och spola där?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 mars 2013
tempgivaren sitter i toppen, efter termostaten alltså. Vet inte hur 240 har men spola med vattenslang, hälst varmt vatten in i värmepaketet, o sen genom motorn, så du sköljer ut värmepaketet för sig o motorn o kylare för sig!

Bilskadeskapare
34 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Uppdatering

Jag bytte packningar igen, och även termostat eftersom den var helt sönder.

Startade bilen på tomgång. Kollade avgaserna, spottade ur sig vätska. Blev helt våt om handen om jag satte den bakom avgasröret.

Min slutsats är toppen är skev eller topplockpackningen trasig. Någon annan tanke? Mina problem med pumpen och termostaten beror på att trycket i kylsystemet blivit för högt pga felet m topp/packning.

Körde en sväng med bilen och den började läcka som ett såll igen vid vattenpumpen trots att den sitter stenhårt och med packningslim.

Kommer säkert en fortsättning när jag ger mig på toppen om nån månad, skall tillbaka till jobb i norge nu.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 mars 2013
låter som toppen, som skapar ett övertryck i kylsystemet ja! bara riva o kolla!

Sök