Pontiac 400 motor. trim tips ?!

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
29 januari 2013 · 173 Inlägg

Kanske sitter på en liten guldgruva trots allt smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
scaryeyes
29 januari 2013 · 855 Inlägg

Hur som helst börjar dom motorerna kosta pengar. Det är bra skit. Du har härdade ventilsäten med så det funkar bra med blyfritt utan tillsats. har för mej att pontiac fick det som standard på alla modeller -71.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2013 · 14 054 Inlägg

scaryeyes skrev:
Hur som helst börjar dom motorerna kosta pengar. Det är bra skit. Du har härdade ventilsäten med så det funkar bra med blyfritt utan tillsats. har för mej att pontiac fick det som standard på alla modeller -71.

Ja, min 455:a från 71 gick på blyfritt. Det hade ju varit kat på den i Californien.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Baandit
29 januari 2013 · 137 Inlägg

Att kolla på gjutnumret på topparna för att veta vilken motor du har är inget du kommer bli klokare över då flera pontiacmotorer kör typ samma nummer för olika storlekar beroende på år. Det enklaste sättet jag vet om för att veta vilket block man har är att helt enkelt ta bort förgasaren och insuget och kolla under skyddskåpan till kammen. Där står det två siffror; 50 -(350), 00 -(400) eller 55 -(455), ja du fattar wink. När du ändå är där nere sen så kan du även passa på att kolla om det är en vassare kam och i vilket skick den är i smile

scaryeyes
29 januari 2013 · 855 Inlägg

Enklare då att kolla högersidan på blocket, mitt för 2:ans cyl. eller vänstersidan framför 1.an cyl. där det står gjutet på utsidan. Kan iofs va skillnader. Nu har jag bara 455 och 350 att kolla på.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
29 januari 2013 · 173 Inlägg

Man blir ju minst sagt lite nyfikon på vad man sitter å har för grejor att handskas med i sommar smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
5 februari 2013 · 173 Inlägg

När vi ändå är igång, Diff till en sådanna bil.
Kostar dessa en förmögenhet, om man ska försöka få tag i en färdig bakaxel med diff å roligare utväxling ?
eller är det värt att kosta på ?

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
SlIdE
6 februari 2013 · 121 Inlägg

När jag köpte min cheva så skulle den va 350+350 låda inget av det stämde även fast det var av en seriös handlare. Väl hemma rotade jag runt på nätet och letade upp var alla siffror skulle stå tex. block låda mm.
Satt i en 327:a md musse toppar edelbrock och lite annat gott och lådan va en 700R4 alltså 4 växlad med överväxel så det va ju en bonus.
Det jag ville säga va att det kan vara ihopplockat hur som helst med lådor och motordelar bästa är att kolla upp nummer och googla på det så vet man vad man har under huven smile

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
6 februari 2013 · 173 Inlägg

joo jag kommer gå noggrannt igenom detta bara det blir lite varmare i garaget smile
dåligt med underhudsfett så jag fryser för minsta lilla ;P å ingen höjdare att vara i ett kallgarage då precis wink

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
17 februari 2013 · 173 Inlägg

Har nu kommit fram till att det är en 400 motor.
en 400 motor med ett edelbrock performance insug och headers och 6X toppar lär ju inte lämna mer än 200-250 hk ?! .
Eller ?!

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Baandit
17 februari 2013 · 137 Inlägg

Någonstans därikring lär det ju va, ja. Troligen 200+-10 om det är orginal förgasare då 400'n med 6X topparna gav väl runt 170 hk orginal. Får ju upp det liiite med ett bättre avgasflöde m.h.a headers osv men det ända riktiga du har som ger mer häst är insuget, vilket heller inte ger jääääätte mycke, men nåt blire iaf wink

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
17 februari 2013 · 173 Inlägg

jaaa, nog lär man ta å ordna fram nå roligare toppar känns det som ... när ekonomin tillåter

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Baandit
17 februari 2013 · 137 Inlägg

Jojo men om ja vore du skulle ja ta å ta reda på om det är en vassare kam i den eller inte. Det är mycket billigare och du vinner mycket mer hk på att byta kam än toppar.

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
17 februari 2013 · 173 Inlägg

jaa som motorn beter sig å låter så sitter det då ingen orginalkam i i mitt tycke iaf. meen återstår att se när våren närmar sig för service inför säsongen smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Pianoman Dekadent barpianist
12 mars 2013 · 71 Inlägg

Nu kan jag inte Pontiac toppar så bra men bara för att det är sk. smogtoppar behöver de inte vara skit.
På Cheva SB har en del toppar samma flöde i kanalerna som "mussetopparna" (high perfromance) men 76cc förbränningsrum istället för 64 eller 62. Ett par högkomp kolvar, lagom arg kam så ramlar det fram hk även ur en sån. Med det sagt så spelar kammen MINST lika stor roll som dina toppar som Baandit säger. Pontiac är av tradition lågvarviga (mot Cheva) och bör heller inte varvas mycket utan att se över bottendelen. Men med lite mer kam kommer effekten. Polaren varvade 7600 med sin 400....

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
13 mars 2013 · 173 Inlägg

Pianoman skrev:
Nu kan jag inte Pontiac toppar så bra men bara för att det är sk. smogtoppar behöver de inte vara skit.
På Cheva SB har en del toppar samma flöde i kanalerna som "mussetopparna" (high perfromance) men 76cc förbränningsrum istället för 64 eller 62. Ett par högkomp kolvar, lagom arg kam så ramlar det fram hk även ur en sån. Med det sagt så spelar kammen MINST lika stor roll som dina toppar som Baandit säger. Pontiac är av tradition lågvarviga (mot Cheva) och bör heller inte varvas mycket utan att se över bottendelen. Men med lite mer kam kommer effekten. Polaren varvade 7600 med sin 400....

ja tur nog så är det vår å värme snart så man kan gå i botten på det hela och se vad det sitter för grejor i maskineriet.

Men då till frågan, vart/hur läser man av vad för kam man har monterad ?
är första jänkebilen så är väl inte så jävla hajj på allt ännu.

// Mizzy cool

Senast redigerat av MiZzY91 (13 mars 2013)

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Pianoman Dekadent barpianist
16 mars 2013 · 71 Inlägg

Det brukar stå ett nummer instansat på kammen. Enda du kan göra är att prova att Goolga det.
Om du inte hittar nått så går den att mäta in men jag antar att du måste lämna bort det.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 mars 2013 · 173 Inlägg

Får slänga ett getöga på det här framöver när våren har kommit fram.

// Mizzy91 cool

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang