1971
Sök

Oljebyte automat audi a8

94 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
hej jag har en audi a8 quattro och ska byta olja i min 4 växlade automat. jag undrar om nån vet hur mycket olja det går åt för ett byte, man får ju inte ur all olja när man byter så jag skulle gärna hur mycket olja jag behöver köpa? oljan är ju inte gratis till den :MVH Åke

1 277 Inlägg
20 maj 2013
Du köper den rekomenderade mängden för det, du får byta oljan två gånger för att det ska bli bra, annars finns det ju risk för framtida problem om du bara skiftar en gång. dvs, byt olja, ut å kör, dra igenom alla växlar sen byta en gång till. för att göra det enklast så mäter du upp hur mycket olja du tappat ur och fyller i samma mängd, förutsatt att oljenivån är ok i lådan. på så vis sparar du in på onödigt krångel.

94 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
cykelpump skrev:
Du köper den rekomenderade mängden för det, du får byta oljan två gånger för att det ska bli bra, annars finns det ju risk för framtida problem om du bara skiftar en gång. dvs, byt olja, ut å kör, dra igenom alla växlar sen byta en gång till. för att göra det enklast så mäter du upp hur mycket olja du tappat ur och fyller i samma mängd, förutsatt att oljenivån är ok i lådan. på så vis sparar du in på onödigt krångel.

okej då vet jag hur man gör.hade funderingar på hur all olja blir bytt.. tack för hjälpen..

German Engineering
9 083 Inlägg
21 maj 2013
3 liter olja rymmer det i automatlådan smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

94 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
3 liter olja rymmer det i automatlådan smile

det är väl inte hela mängden eller?? det är väl det som rinner ut vid byte??

1 140 Inlägg
21 maj 2013
Din låda rymmer 9,7 liter om det är 5HP24A lådan du har.
När jag söker lite så säger folk att knappt 5 liter får du ut ungefär om du tömmer lådan på plats.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 140 Inlägg
21 maj 2013
Glöm det jag skrev föresten, 5HP24A sitter tydligen bara i 1997-2003 Audi A-8 4,2 Quattro V8..

Gå in på www.mekonomen.se och knappa in ditt regnummer, ta sedan reservdelar, sedan oljor/automatlåda.
Då står det hur mycket som åtgår till din automatlåda.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

94 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
almqvist__89 skrev:
Glöm det jag skrev föresten, 5HP24A sitter tydligen bara i 1997-2003 Audi A-8 4,2 Quattro V8..

Gå in på www.mekonomen.se och knappa in ditt regnummer, ta sedan reservdelar, sedan oljor/automatlåda.
Då står det hur mycket som åtgår till din automatlåda.

min låda heter zf 4hp24 och är 4 växlad jag vet inte om det är någon skillnad mot den 5 växlade. men ska kolla mekonomen..

Sök