Irriterande saab

andrebw
30 augusti 2013 · 4 Inlägg

Hej!

Min 95:a, årsmodell -96 kommer precis från verkstad och under tiden hade vi en toyota avensis. Nu är jag irriterad över två saker: Styrservon är såååå trög. Inget fel men bara för trög helt enkelt och jag undrar om man kan skruva upp den så den blir lite lättare. Irritation nr 2 är blinkersen. Den låter så bilen vibrerar och jag undrar vilket relä jag ska köra kniven i :-) Skämt å sido, kan man tysta ner den? Det va mina två stora saker. Jag har på senaste tiden också funderat på ett chiptrim och jag undrar vad det mest ekonomiska hottningen kan vara.

Tack till superforumet!

Ps: Jag läste i trådarna om att justera handbromsen och jag gjode ett första ingrepp i konsolen. När jag sen försökte justera detta i trumman hittade jag inte justerskruven. Jag har justerat otaliga bilar med trummor tidigare men genom skruvhålen kunde jag med ficklampa inte hitta en skruv? Jag bad verkstaden fixa detta då jag inte har tilgång till garage och inte "orkade°" riva bromsarna. Nu är det fixat men jag vet fortfarande inte om de justerat mer i konsolen eller om det verkligen finns justering på hjulen?

/Andre

klawd22 Bilälskare
31 augusti 2013 · 283 Inlägg

första frågan.. är du helt säker att det är en saab 9-5 från 96?? för 9-5 började göras 98.. har du en bild du kan lägga upp?

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
pompe90
31 augusti 2013 · 408 Inlägg

Bosse bildoktorn tipsa om att man kunde tejpa blinkers relä med lite eltejp( ja en hel del tejp) för att få den gå tystare :-) ska jag själv göra på vofflan.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Runn WS7 Avstängd
31 augusti 2013 · 1 031 Inlägg

Jag har bytt till ett elektroniskt relä utan skramlande brytare. Ett minus kan vara att man inte kan höra om blinkersen är på.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Miblo
31 augusti 2013 · 88 Inlägg

Om det nu är en Saab 9-5 bör inte reläet höras utan snarare summern/högtalaren i SID som klickar, det ljudet kan vara ganska högt, när dessa högtalare håller på att lämna in blir ljudet allt annat än komfortabelt.
Om inte mitt minne sviker mig vilket det gör allt för ofta, går det att reglera ljudet med hjälp av saabs diagnosverktyg Tech2, massor av olika ljud som går att ändra.

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
31 augusti 2013 · 211 Inlägg

Vad jag vet så kom Saab 9-5 -97 men släpptes först -98

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
NIzmO Ollikkala Racing
31 augusti 2013 · 1 724 Inlägg

Jodå det finns justering av handbromsen i skivan/trumman men den är lite lurig att se får jag hålla med om.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
andrebw
31 augusti 2013 · 4 Inlägg

Oj, ursäkta men det ska ju vara -06 såklart. Några tips om servon? Tycker man borde kunna öka trycket och få den att gå lättare. Blinkersen får bli en Bosse bildoktor lösning initialt så jag slipper det irriterande ticket, och nej det är inte störning i stereon. Bara ett dödligt klickande (känslig)

Nello
31 augusti 2013 · 75 Inlägg

på 02 sitter justeringen till handbromsen i mitten facket man tar ut gummisaken där i så ser man den

Nello
31 augusti 2013 · 75 Inlägg

på 02 sitter justeringen till handbromsen i mitten facket man tar ut gummisaken där i så ser man den

andrebw
31 augusti 2013 · 4 Inlägg

ha ha och jag gaggar om störningar i högtalaren senare o tråden. Nu fattar jag, 9-5 har inget relä men simulerar ljuden i en  högtalare.........suck! Varför ska allt vara så speciellt! Är det någon som vet var jag hittar "högtalaren" ?

/Andre

micke bl skrev:
Om det nu är en Saab 9-5 bör inte reläet höras utan snarare summern/högtalaren i SID som klickar, det ljudet kan vara ganska högt, när dessa högtalare håller på att lämna in blir ljudet allt annat än komfortabelt.
Om inte mitt minne sviker mig vilket det gör allt för ofta, går det att reglera ljudet med hjälp av saabs diagnosverktyg Tech2, massor av olika ljud som går att ändra.

Nello
31 augusti 2013 · 75 Inlägg

Den sitter väl i mitten av instrumentbrädan rakt ovanför siden eller det kanske den inte gör på nyare modeller.

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
1 september 2013 · 211 Inlägg

andrebw skrev:
Oj, ursäkta men det ska ju vara -06 såklart. Några tips om servon? Tycker man borde kunna öka trycket och få den att gå lättare. Blinkersen får bli en Bosse bildoktor lösning initialt så jag slipper det irriterande ticket, och nej det är inte störning i stereon. Bara ett dödligt klickande (känslig)

Har du rätt servo olja i ? och jobbar pumpen som den ska?

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang