4103
Sök

Trimma volvo 940 turbo 500hk

1 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#1
hejsan

nu är det dags för mig att trimma min gamla 940

det är en fk som för tillfället är helt standard

målet är att den ska vara helsmidd kanske strockad ? målet är 500hk

bud get är 70000kr så är det någon som har något bra recept på en 8v turbo

ingen större erfarenhet av turbomotorer har trimmat sugis med andra kamaxlar lite liknande förut 

mvh

Forummoderator
26 487 Inlägg
22 september 2013
#2
Här har du en bil med ett recept som passerar 500-hästarsmålet.

http://www.garaget.org/?car=118314

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 263 Inlägg
22 september 2013
#3
Mack skrev:
Här har du en bil med ett recept som passerar 500-hästarsmålet.

http://www.garaget.org/?car=118314

Han ville ju dock ha 8v recept inte 16.

Om du däremot bestämmer dig för att köra 16V istället så har du en riktigt utförlig guide här. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3034732


Forummoderator
26 487 Inlägg
22 september 2013
#4
zemet skrev:
Mack skrev:
Här har du en bil med ett recept som passerar 500-hästarsmålet.

http://www.garaget.org/?car=118314

Han ville ju dock ha 8v recept inte 16.

Om du däremot bestämmer dig för att köra 16V istället så har du en riktigt utförlig guide här. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3034732

Ah..skit också.
Läste B230fk-block och antog resten var det också..sorry.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
23 september 2013
#5
Om du inte har byggt turbo motorer föreslår jag att du börjar i en mindre skala först. 500 ärliga hästar är väldigt mycke!

En del lyckas plocka ut ganska mycket effekt med standard delar. Det brukar hålla ett tag och man samlar på sig en massa erfarenheter om man börjar försiktigt.  Om man försöker bygga en 500 hästars Volvo motor utan erfarenhet kanske man satsar på fel saker och allt slutar i ett stort kostsamt ras. Eller så funkar motorn skit och man tröttnar.

Börja med att vända dig till en känd trimfirma och se vad dom kan erbjuda. Glöm inte bort att drivlinan också kan ge upp... koppling, bakaxel och växellåda påverkas också. Min personliga åsikt är att en välkonstruerad turbomotor på 350 hästar med anpassade saker är 100ggr roligare och snabbare än 500 hästars illa byggd motor med en spool up på 5 minuter och stendöd under 5000rpm...

Receptet brukar vara en smidd bottendel, bra bultar, o borrat block och o-strokad vev. Bra flöde i toppen och större avgasventiler. Kammar med mindre överlapp och mer lyft, bra topplocks packning och ett komp förhållande runt 8. Bra grenrör och en modern turbo. En anpassad intercooler för effekten och uppdaterat smörjsystem med en oljekylare. Större spridare och ett kraftigt uppdaterat bränslesystem med slangar och rör. mm.mm det skenar iväg en hel del i pengar! Sen måste bilen mappas också.. en dålig mapp eller en felaktig sådan gör att motorn kan haverera rätt snabbt också.. lycka till!



Sök