3996
Sök

Kontrollera , eventuell rengöra katalysator ( DIESEL )

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
jahap jag har en misstanke att katalysatorn i min dieselbil är lite igensotat ..

tidigare idag var jag å mecka under bilen å lossa downpipen ifrån katten, men efter det så tog mina bra ideer slut..

katalysatorn har en skarp böj i främre kopplingen ( som jag lossade ) därmed ser man inte in
och bakändan är helsvetsad ifrån fabriken typ hela vägen bak..

några smarta tips , tricks på hur man ska inspektera katalysatorn , och ifall de behövs hur rengör man den?

edit:
snabba svar uppskattas , ( då bilen är "isärplockad", nu och den ska ihop igen snart igen så..)

EDIT 2,0

BILEN ÄR UTRUSTAD MED KATALYSATOR , DET ÄR EN GAMMAL J**** DIESEL , INGEN PARTIKELFILTER HÄR
Senast redigerat av offfroad (24 september 2013)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

320 Inlägg
24 september 2013
den heter partikelfilter och rengör man genom datorn, eller bilen själv känner av att för mycket sot som lagrats iden , till den sistnämnda behöver man köra rätt så lång sträcka annars bilen kan inte genomföra det ( att bränna ut soten) processen heter "regenerering"
MVH

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 september 2013
varför tror du det?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

320 Inlägg
24 september 2013
för att den ingår i mina arbetsuppgifter

408 Inlägg
24 september 2013
Finns faktiskt fler "fulknep" som kan ge dig ett någon tusen mil till med befintliga partikelfiltret UTAN att gå till verkstaden smile

Sedan finns det även billiga partikelfilter från england om man känner för att pynta lite smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
ottorb skrev:
den heter partikelfilter och rengör man genom datorn, eller bilen själv känner av att för mycket sot som lagrats iden , till den sistnämnda behöver man köra rätt så lång sträcka annars bilen kan inte genomföra det ( att bränna ut soten) processen heter "regenerering"
MVH

NEJ det heter katalysator, det är en gammal dieselbil

ottorb skrev:
för att den ingår i mina arbetsuppgifter

pompe90 skrev:
Finns faktiskt fler "fulknep" som kan ge dig ett någon tusen mil till med befintliga partikelfiltret UTAN att gå till verkstaden smile

Sedan finns det även billiga partikelfilter från england om man känner för att pynta lite smile

NEJ det heter katalysator, det är en gammal dieselbil

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

320 Inlägg
24 september 2013
möjligen finns den men inte utan att skada den

2 266 Inlägg
24 september 2013
Kapa upp den på ovansidan och rensa ur den helt och lägg i ett rör och strunta i den. Så kan man göra på äldre dieselbilar.
Dom ska sitta där men behöver inte fungera. Så hade jag gjort/ även gjort de på en v70 diesel.

svetsdiff !!!

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 september 2013
ja frågade TS

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 september 2013
Dom mäter ju inga värden på besikningen på en Diesel så holka ur skiten och se glad ut tongue

Autotech

320 Inlägg
24 september 2013
vad händer med k värdena som  besiktningen mäter?

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 september 2013
det är bara tätheten på röken.. blir snarare bättre utan en gammal kat

320 Inlägg
24 september 2013
varför sitter den där då? om den blir bättre

2 266 Inlägg
25 september 2013
För att lugna miljögubbarna, den tar bort lite co,hc i avgaserna men de är inte som mäts på besiktningen mer än k-värdet.

svetsdiff !!!

3 235 Inlägg
25 september 2013
Fyll den med brake clean/diesel, och låt stå över natten, så kommer det mesta av sot att lösas upp. Men det bästa är att sota ur med högerfoten:)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 september 2013
engolf skrev:
Fyll den med brake clean/diesel, och låt stå över natten, så kommer det mesta av sot att lösas upp. Men det bästa är att sota ur med högerfoten:)

Kan upplysa om att Brake Clean inte löser sot alls typ, det löser fett.

Autotech

Sothora <3
1 201 Inlägg
25 september 2013
co och hc är inget som existerar på en diesel..

3 235 Inlägg
26 september 2013
Busgrabb skrev:
engolf skrev:

Kan upplysa om att Brake Clean inte löser sot alls typ, det löser fett.

Sot i ett avgasrör består ju av rester av förbränd diesel (oljebaserat) och motorolja:)

6 700 Inlägg
26 september 2013
Om grejerna ändå är sabb och igen klabbade kan du alltid prova med Wurths Industrirengörning.

De/Dem

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 september 2013
Men slå ur skiten.

Sök