3282
Sök

Land rover discovery 3,9 v8 hjälp med tomgång

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#1
nån som har koll på varför den ligger på en 1400 till 1600 varv i tomgång ????
har bytt lamndasond höger sida då den var kass... drar man ur den på vänster sida går den kasst så den måste vara hel.... drar man ur LMMen så dör han nästan så det är med hel.... nu har ja slut på idder... varför den går så högt på tomgång samt drar soppa som tok och alla avgasvärden är ur ku**ade.....

vad kan va fel???

Mvh// Okim // Jocke

156 Inlägg
5 december 2013
#2
Utan att veta vad de är för årsmodell så gissar jag att de kan vara den reglerventil som sitter bak på insuget smile kallas även "Idle Air Control Valve" eller "tomgångs motor" på svenska tror ja..

Ser ut så här: http://www.britishv8.org/articles/Image … -EFI-T.jpg

Bak på insuget ser den ut såhär: http://www.2carpros.com/forum/automotiv … and_27.jpg

Denna fungerar som en liten typ solenoid som har i uppgift att reglera lufttillförseln (tomgången) förbi spjällhuset då exempelvis AC pump eller liknande drar igång.

Dvs. när AC pumpen klickar i så öppnar denna solenoid upp en liten luftspalt förbi spjällhuset som i sin tur gasar på motorn några varv.

Då denna sitter strax efter returen från vevhusventilationen så förekommer de att den kloggar igen med sot. Detta i antingen stängt eller öppet läge. I ditt fall då troligtvis öppet då han ligger och gasar på hela tiden.

Enkel åtgärd är att skruva bort den och rengöra med bromsrengöring.. samt hålla tummarna för att de är de som är felet.


Annars är de troligtvis en av följande två saker som Rover v8:an haft problem med:

1 - Temperatur sensorn för ECU:n:

Ser ut så här: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1934150

Och sitter där: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1934151

Dessa går sönder lite titt som tätt och resulterar att ECU:n inte vet vad motorn har för temperatur = gissar på att den är kall, och höjer tomgången...

Funktionen går att kontrollera genom att ta en Ohm mätare och mäta över de två polerna på givaren:


Följande lista med mätvärden är tagen här ifrån: http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm

"
The Coolant Temperature Sensor should change resistance with heat, per the following specs.
  -10°C     (14°F)     9100-9300 Ohms
  0°C       (32°F)     5700-5900 Ohms
  20°C     (68°F)     2400-2600 Ohms
  40°C     (104°F)     1100-1300 Ohms
  60°C     (140°F)     500-700 Ohms
  80°C     (176°F)     300-400 Ohms
  100°C   (212°F)       150-200 Ohms
"

Om värdena är allt för långt från dessa är är de troligtvis denna givare som spökar.


2 - En sista men minst trolig orsak
kan vara "throttle givaren" som ser ut så här: http://www.britishv8.org/articles/Image … -EFI-X.jpg

Och sitter här: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1934082
(dvs på vänster sida om spjällhuset om bilden var dålig)

Har tyvärr ingen bra lösning på hur man kan kolla den, men ska enligt ett och annat forum jag tidigare tittat på vara en komponent som ofta strular (om man nu ska lita så mycket på forum) tongue

Aja, detta är min gissning iaf. // Lycka till smile


Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#3
Du e grym ... och förlåt de tär en 95a med 3,9 litre spis....

ja tomgångsmotorn kan det vara den den drog ja ur kontakten på förut och det hände inte ett jota den höll samma höga varv inte ens en tendens till att bta varv när ja drog ur  tomgångsmotorn....

så får skaffa mig en ny och se hur det går... som tur e finns dom på engelska Ebay och är billigare än här...

en anna  fråga är.... varför han  knackar i motorn inte så där lager knack utan med nock knack som om en lyftare eller annat vore dålig....  låter inget när den är kall men  låter mer  hur varmare bilen blir....
avtar nästan när man gasar upp bilen.....

Mvh// Okim // Jocke

156 Inlägg
10 december 2013
#4
Hej! Ursäkta sent svar av mig här.. men Tack! smile Försöker så gott ja kan tongue

Innan du byter tomgångsmotorn så skulle de kanske gå att genomföra ett kort prov på huruvida den är trasig eller inte.

För om det är så att den eventuellt fastnat i öppet läge och gasar på motorn hela tiden så ska de gå att ta bort den slang som finns markerad här på bilden under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-428bd779fdc285975c8ebf4853087ccd.jpg
(Har lånat några bilder från min projekt tråd så beklagar allt bling bling)

Då det är denna slang som leder luft förbi spjäll-huset till tomgångsmotorn så ska det efter att ha plockat bort denna gå att täppa för det hål som leder till tomgångsmotorn. Genom att göra detta borde det kunna gå att utesluta om det är den det är fel på eller inte smile (dvs. om motorn fortfarande gasar på med förtäppt hål så borde det inte vara fel på tomgångmotorn)

Annars håller jag med om att handla på Ebay då nästan allt till de äldre "Land Rover" bilarna antingen "inte existerar" eller kostar förmögenheter här i Sverige hmm

Här är annars en bra Engelsk sida som nästan har allt till dessa bilar:
http://www.rimmerbros.co.uk/

Bland annat tomgångsmotorn:
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ETC6660P
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID009910


Angående det lyftar-knack ljud som du upplever på tomgång vid varm motor så tror jag att de är på grund av följande:

Din Rover v8 har hydrauliska lyftare, dvs den ställer in sitt ventilspel automatiskt. Och detta gör den med hjälp av oljetrycket.

På bilden här under till vänster så syns samma lyftare som sitter i 3,9 litre:s v8:an 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7695f9f13e83dff1fe5f6540d8e73756.jpg

Genom det lilla hål som sitter strax över mitten på lyftaren så trycks de in olja som pressar upp den fjäderbelastade tallrik som syns här på bilden under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1feaf4fe157b14e17260fd14ba438310.jpg

På denna tallrik vilar stötstången som pressas mot vipparm och ventil. Det är tack vare oljetrycket och denna tallrik som ventilspelet hålls korrekt. (är tanken iaf.)

Då Rover v8:an av bland annat denna årsmodell lider av dåligt oljetryck överlag så blir ofta så att detta knack ljud kan upplevas på låga varv med varm motor.

Och detta är pga. av att det vid tomgång på dessa motorer kan vara svårt (vid varm motor) att få upp olje trycket över 1 bar. Detta är normalt sätt inget större problem då denna motor jobbar mer efter mängden olja som pumpas runt än det oljetryck som den pumpar med. (låter dumt ja vet)

Hur som helst ska det inte vara något större problem då det låga oljetrycket i det här fallet mest bara leder till att den olja som trycks in i det hydrauliska lyftarna inte orkar trycka upp den tallrik som tidigare visats och skapa det spel som ventilerna är tänkta att ha. Och det är troligtvis det glapp som då uppstår mellan alla delar som skapar det knack ljud som du upplever.

Och varför detta mestadels endast upplevs med varm motor har mycket att göra med att den varma oljan är väldigt lättflytande och på så sätt svårare för motorn att få upp ett högt tryck med. Den kalla trögflytande oljan vid start är för motorn inga problem att pumpa upp till 3 - 3,5 bar som typ är motorns maxtryck. (blir tyvärr inte mycket högre än så)

Slutsatsen skulle kunna vara att det normalt inte alls är någon fara att köra med detta, då det endast handlar om att ventilspelet är lite fel på tomgång vid varm motor. Visst är detta inte tänkt att det ska vara såhär från fabrik men det är tyvärr sånt som uppkommer med åren genom allt slitage och liknande. Men risken att det skulle påverka motorn negativt av lite fel ventilspel på tomgång är troligtvis ganska liten.

Vill man på nått vis prova åtgärda detta så kan man antingen:

- Byta till en mer trögflytande olja, exempelvis delsynten om man kör på helsynten.

- Eller byta genomsläpps ventilen för oljepumpen mot en liten hårdare (kommer ett höja oljetrycket över hela registret runt 0,5 bar är tanken)

Fjädern är placerad som på bilden under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-859a54c37204dde3e3902577d6e7fdd6.jpg

Men det senare kanske är lite överdrivet tongue

Men om det skulle vara så att oljelampan börjar flickra till (små blicka lite gran) vid tomgång så kan det vara så att olje pumpen börjar bli dålig och kan behöva bytas. (som tur enkel och relativt billig att byta) smile


Är min "hemma meck" gissning iaf. tongue

Lessen om inläggen blev lite långt eller överdrivet förklarat, tänkte bara passa på och svara på det lite extra tydligt

Hoppas de löser sig! smile
Senast redigerat av Fillefilmjolk (10 december 2013)


Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#5
Hej igen... grymt jag gillar mycket skrivnig och bilder då jag e lite trög så är det bara bra med lite mer info och bilder än vanligt smile så tack för infon....

så till min motor....

det är en 3,9 v8 japp  som har knattrat på i 17800 mil (endast?) vill ha det till att den har gått ganska lite...?  jag vet vissa på tex blocket som har rullat en 25-32000 mil  vilket är långt.... så kontentan till detta är då... att ha gått (Endast) 17800 mil känns den ganska sliten?.. men men den går fint jämnt och har hyffsat bra drag.. ( nu vet inte jag hur dom skall gå då min  inte är helt rätt inställd så att säga) .... men jag fick tag på en  genuin brand new  tomgångsmotor på Ebay för håll i dig wink 17.95 pund... vilket blev 320.- med frakt till swearike.... vilket jag tycker e billigt ändå...  så den skall jag faktiskt byta nu när jag har en ny hemma.. skall dock göra rent i  huset som den sitter i och  fixa till så denna kan jobba som den skall...

En annan sak som jag har funderat på är  vad en sådan här v8 drar???  läser man lite på olika forum samt på land rover klubben som jag lyckats bli medlem i.. så drar dom allt mellan 1-1,8 liter milen...  vilket låter J-ligt mycket... men å andra sidan så gammel bil .. tung... 4x4... v8... Automat.... = Törstig... 

vad för olja skall man ha i  motorn då? jag har nyss köpt den så jag har inte en aning om vad för gojs det är i den nu? men jag stod och snegla på biltemas .. 10w40 delsyntet... men då den föreskrivs att den skall ha A3.B4 tror jag det var så funderar jag på om biltemas 10w40  som har A3 B3  i wisko  så är ju frågan om  det funkar i bilen??? nått du rekomenderar? eller skall jag satsa på en annan go olja med just A3 B4 som föreskrivs??


Jag har med funderat på hur svårt det är att byta intrumentbräda då min har "flagnat"  DVS den har böjt upp sig i framkant mot rutan antagligen för att solen har gjort det så varmt så limmet har släppt..... hade en tanke på att ta värmepikkan och värma  för att se om det funka att böja ner den igen... men ja hur svårt är det???

nu har jag med skrivit en hel massa så jag hoppas du har ork o förklara smile  samt läsa.....
skriver som en kratta med men det bjuder jag på  wink

Mvh// Okim // Jocke

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#6
Idag fick ja  dit den nya tomgångsmotorn..... den gick från 1400 varv till  ca 8-900 varv i tomgång så det måste vart den som spöka..... men u  har det uppstått ett annat problem haha.... den går för långt i varv så den dör... den orkar inte hålla tomgången... och när den väl gör det så pendlar den i varven i stället... allt mellan 700-900 varv...  kör man en stund så orkar den hålla igång men  efter en stund så dör den... och e välldans svårstartad....

Och sen det där... nockandet som låter... får jag till att det är ett skrammel nu när den gick ner i varv.... får kolla hur kattarna låter om man slår på dom? eller jag undrar om F-lådan kan låta så? eller lådan??hmmmm

hmmmm   mycket med det landroviska tongue
Senast redigerat av Okim (12 december 2013)

Mvh// Okim // Jocke

156 Inlägg
14 december 2013
#7
Okim skrev:
Hej igen... grymt jag gillar mycket skrivnig och bilder då jag e lite trög så är det bara bra med lite mer info och bilder än vanligt smile så tack för infon....

så till min motor....

det är en 3,9 v8 japp  som har knattrat på i 17800 mil (endast?) vill ha det till att den har gått ganska lite...?  jag vet vissa på tex blocket som har rullat en 25-32000 mil  vilket är långt.... så kontentan till detta är då... att ha gått (Endast) 17800 mil känns den ganska sliten?.. men men den går fint jämnt och har hyffsat bra drag.. ( nu vet inte jag hur dom skall gå då min  inte är helt rätt inställd så att säga) .... men jag fick tag på en  genuin brand new  tomgångsmotor på Ebay för håll i dig wink 17.95 pund... vilket blev 320.- med frakt till swearike.... vilket jag tycker e billigt ändå...  så den skall jag faktiskt byta nu när jag har en ny hemma.. skall dock göra rent i  huset som den sitter i och  fixa till så denna kan jobba som den skall...

En annan sak som jag har funderat på är  vad en sådan här v8 drar???  läser man lite på olika forum samt på land rover klubben som jag lyckats bli medlem i.. så drar dom allt mellan 1-1,8 liter milen...  vilket låter J-ligt mycket... men å andra sidan så gammel bil .. tung... 4x4... v8... Automat.... = Törstig... 

vad för olja skall man ha i  motorn då? jag har nyss köpt den så jag har inte en aning om vad för gojs det är i den nu? men jag stod och snegla på biltemas .. 10w40 delsyntet... men då den föreskrivs att den skall ha A3.B4 tror jag det var så funderar jag på om biltemas 10w40  som har A3 B3  i wisko  så är ju frågan om  det funkar i bilen??? nått du rekomenderar? eller skall jag satsa på en annan go olja med just A3 B4 som föreskrivs??

Jag har med funderat på hur svårt det är att byta intrumentbräda då min har "flagnat"  DVS den har böjt upp sig i framkant mot rutan antagligen för att solen har gjort det så varmt så limmet har släppt..... hade en tanke på att ta värmepikkan och värma  för att se om det funka att böja ner den igen... men ja hur svårt är det???

nu har jag med skrivit en hel massa så jag hoppas du har ork o förklara smile  samt läsa.....
skriver som en kratta med men det bjuder jag på  wink

Sent svar av mig igen här tyvärr!


Jaa 17800 mil kan man nog kalla endast smile Dessa motorer har några svaga punkter men byter man bara olja och filter och kör som folk så ska de allt gå och köra mot oändligheten och vidare tongue

Men om tidigare ägare slarvat med servicen och kört hårt så slits det fort. I originalutförande så klarar den inte av överdrivna mängder av plåga och vipparmar samt vipparmsaxlar är det som enligt en del går först. 

En annan faktor kan vara om den använts i lite mer seriös terräng, typ körning genom träsk och liknande där motor kommit in under vatten... ah eller vad vet ja.. försöker bara komma på olika sätt man skulle kunna ta död på en Rover v8 så fort som möjligt... hmm hmm

Haha, ja priset på tomgångsmotorn var nästan lite för bra för att vara sant tongue 

Angående motoroljan så är jag tyvärr inte så insatt i ämnen. Men skulle rekommendera att hitta en som är A3/B4 då märkningen har att göra med oljans kvalité och egenskaper som för motorn kan vara mer eller mindre viktiga för bra prestanda och hållbarhet.


För att ta bort instrumentpanelen
på min behövde ratten, mittkonsolen och instrumenthuset åka av, för att sedan ta bort resten med endast 6 små muttrar.

Men om de hjälper dig tror jag är tveksamt då min instrumentpanel ser ut såhär: http://www.cars-directory.net/pics/land … 4_orig.jpg

Och din troligtvis ser ut nått såhär: http://www.rangerovers.net/modelspecs/1995dash2.JPG
tongue

Om du nu har den tidigare varianten så kan de bli svårt att värma och böja då den är gjord av nå papp liknande plast material som är klätt i plast film. Men med den senare borde de gå smile

Bränsleförbrukningen är förövrigt ganska hög. Min 3,5:a drog 1.3 liter/milen innan den plockades isär vid landsvägskörning hmm

Okim skrev:
Idag fick ja  dit den nya tomgångsmotorn..... den gick från 1400 varv till  ca 8-900 varv i tomgång så det måste vart den som spöka..... men u  har det uppstått ett annat problem haha.... den går för långt i varv så den dör... den orkar inte hålla tomgången... och när den väl gör det så pendlar den i varven i stället... allt mellan 700-900 varv...  kör man en stund så orkar den hålla igång men  efter en stund så dör den... och e välldans svårstartad....

Och sen det där... nockandet som låter... får jag till att det är ett skrammel nu när den gick ner i varv.... får kolla hur kattarna låter om man slår på dom? eller jag undrar om F-lådan kan låta så? eller lådan??hmmmm

hmmmm mycket med det landroviska tongue

Härligt och höra att tomgången sjönk med den nya tomgångsmotorn iaf! smile

Att den har svårt och bestämma sig för tomgången kan ha och göra med att den suger tjuvluft någonstans hmm Tog du bort hela fästet som tomgångsmotorn sitter fast med eller tog du bara bort själva motorn? Om hela fästet åkte bort så kanske packningen där bakom måste bytas.

Tror för tillfället mest på tjuvluft, så mitt tips är att börja med och kolla alla slangar och sånt.

Angående skramlet är de svårt för mig och svara på då jag inte hört hur de låter hmm Men F - lådan borde det inte vara.


Vet inte om mitt inlägg va så mycket till nytta den här gången, men hoppas de löser sig! Ska fundera lite på den varierande tomgången och se om ja kommer på nått.

Men Lycka Till Så Länge! smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2013
#8
Fillefilmjolk skrev:
- Byta till en mer trögflytande olja, exempelvis delsynten om man kör på helsynten.

Jag säger som "Frasse" i Fem myror e fler än fyra elefanter - Fel fel fel smile.
Del eller helsyntet har INGET med att göra hur tjock/tunn en olja är. Det som "talar om" hur tjock än olja är är "viskotitets" talen, tex 10W40. Detta betyder att "grundoljan" är en olja med egenskaper som en 10-olja vid en viss (låg) temperatur, MEN tillsatserna i oljan får den att bete sig som en 40-olja vid en viss (hög) temperatur.
Med andra ord, vill du ha en tjockare olja när motorn är VARM så skall du hälla i en 10W60 olja, vilket är det tjockaste man kan köpa mig veterligen. Dessa 10W60 oljor är i regel *trudelutt* : "HELSYNTETISKA"
När det första talet är lågt (10,5 eller 0) så betyder det att oljan är lättflytande vid kall väderlek, den har förmodligen en lägsta flyttemp på mellan -35 o ner till runt -60. W står för "Winter". Det andra talet är i regel högre (finns väl inga "raka" oljor idag så vitt jag vet...), tex 40, 50 och i vissa fall 60. Ju högre tal här dessto TJOCKARE är oljan "varm".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

156 Inlägg
14 december 2013
#9
dawwe skrev:
Fillefilmjolk skrev:
- Byta till en mer trögflytande olja, exempelvis delsynten om man kör på helsynten.

Jag säger som "Frasse" i Fem myror e fler än fyra elefanter - Fel fel fel smile.
Del eller helsyntet har INGET med att göra hur tjock/tunn en olja är. Det som "talar om" hur tjock än olja är är "viskotitets" talen, tex 10W40. Detta betyder att "grundoljan" är en olja med egenskaper som en 10-olja vid en viss (låg) temperatur, MEN tillsatserna i oljan får den att bete sig som en 40-olja vid en viss (hög) temperatur.
Med andra ord, vill du ha en tjockare olja när motorn är VARM så skall du hälla i en 10W60 olja, vilket är det tjockaste man kan köpa mig veterligen. Dessa 10W60 oljor är i regel *trudelutt* : "HELSYNTETISKA"
När det första talet är lågt (10,5 eller 0) så betyder det att oljan är lättflytande vid kall väderlek, den har förmodligen en lägsta flyttemp på mellan -35 o ner till runt -60. W står för "Winter". Det andra talet är i regel högre (finns väl inga "raka" oljor idag så vitt jag vet...), tex 40, 50 och i vissa fall 60. Ju högre tal här dessto TJOCKARE är oljan "varm".

Ja nej visst f*n.. "facepalm"

Bra att de kom in någon som kan! big_smile

Har dock för mig att Mineralolja har större molekyler som leder till en fetare oljefilm än vad Helsyntet har. Därav Delyntet borde ha en fetare oljefilm än Helsyntet.. Men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar med den myten? smile
Senast redigerat av Fillefilmjolk (14 december 2013)


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2013
#10
Fillefilmjolk skrev:
Har dock för mig att Mineralolja har större molekyler som leder till en fetare oljefilm än vad Helsyntet har. Därav Delyntet borde ha en fetare oljefilm än Helsyntet.. Men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar med den myten? smile

Mja...Det är snarare så att en mineral olja består av en mängd olika långa (korta!) molekylkedjor, medans en syntetisk olja har i regel långa (längre!) och stabilare molekylkedjor, dels därför de klarar av att smörja bättre under hela bytesintervallet, oljan bryts ner "långsammare", dvs de långa molekylkedjorna spjälkas (är det rätt ord att använda?) inte lika fort o när det väl händer (för det gör det!) så är de spjälkade kedjorna fortfarande "tillräckligt långa". Sen finns det andra viktiga egenskaper en olja skall ha, tex "kapsla in patiklar", leda bort värme osv...Ja förutom o smörja då....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

156 Inlägg
14 december 2013
#11
dawwe skrev:
Fillefilmjolk skrev:
Har dock för mig att Mineralolja har större molekyler som leder till en fetare oljefilm än vad Helsyntet har. Därav Delyntet borde ha en fetare oljefilm än Helsyntet.. Men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar med den myten? smile

Mja...Det är snarare så att en mineral olja består av en mängd olika långa (korta!) molekylkedjor, medans en syntetisk olja har i regel långa (längre!) och stabilare molekylkedjor, dels därför de klarar av att smörja bättre under hela bytesintervallet, oljan bryts ner "långsammare", dvs de långa molekylkedjorna spjälkas (är det rätt ord att använda?) inte lika fort o när det väl händer (för det gör det!) så är de spjälkade kedjorna fortfarande "tillräckligt långa". Sen finns det andra viktiga egenskaper en olja skall ha, tex "kapsla in patiklar", leda bort värme osv...Ja förutom o smörja då....

Ja där ser man! Lär sig nått nytt hela tiden smile

Riktigt bra förklarat, de Tackar ja för!


Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#12
ja alla dess vetenskap om allting.. hehe för mig börjar det bli långdraget detta.. sad

läcka säger du .. ja du... det kan ju vara vart som hellst  hmmm får köpa mig en burk startspray och börja leta då smile
på Land rover forumet får man en hel del olika svar på vad det kan vara så det blir nästna lite svårt att börja... Man vet lisom inte vart man skall börja. Ang olja så tror jag att jag kör på en lite fetare kanske men skall kolla hur det ser ut med  kvallisorten...  tycker den blöddrar lite med ibland sitter nya tändstift i men kanske borde byta kalbar ,fördelare, rotor med kanske?  vissa säger soppa pumpen men  jag tycker den får för mycket soppa... då  det rycker vitt som fan om bilen när den står på tomgången... och luktar bensin så för lite okja vet ifan om den får...

näää det är svårt att förklara hur det  "skramlar" men nått är det och det avtar när man gasar... men jag får det till att det är i motorn så antagligen lyftare eller annat  hmmm

ja du e inte sugen på en delbil då? haha

Mvh// Okim // Jocke

156 Inlägg
16 december 2013
#13
Börjar tyvärr själv få slut på idéer såhär när man inte har det framför sig sad

Men den vita röken du pratar om råkar inte vara vatten? Inge vatten i oljan eller olja i expansionskärlet som du kan se? Tänkte att du säger att den blöddrar lite ibland också hmm

Tjuvluft kan den nog tyvärr ändå suga då tomgången svajar som den nu gör. Insuget som det i ditt fall borde stå "3.9" på, sitter fastskruvat mot det undre insuget utan packning , så inte för att jag hört om att de brukar läcka just där, men skulle prova med start gasen runt i kring det området först.

Annars sitter ju spjällhuset precis på insuget så finns inte så mycket mer ställen de skulle kunna läcka på, om nu inte mellan spjällhus och luftmassemätare då kanske.

Du har inte provat dra ut luftmassemätaren och lamdasonder eller liknande nu sen du bytte tomgångsmotorn för att se om han är lika svajande på tomgången? smile

Hade jag haft plats för mer projekt i garaget så hade jag nog varit intresserad, men tyvärr tongue



Sök