Hej! Ursäkta sent svar av mig här.. men Tack!

Försöker så gott ja kan

Innan du byter tomgångsmotorn så skulle de kanske gå att genomföra ett kort prov på huruvida den är trasig eller inte.
För om det är så att den eventuellt fastnat i öppet läge och gasar på motorn hela tiden så ska de gå att ta bort den slang som finns markerad
här på bilden under.
(Har lånat några bilder från min projekt tråd så beklagar allt bling bling)Då det är denna slang som leder luft förbi spjäll-huset till tomgångsmotorn så ska det efter att ha plockat bort denna gå att täppa för det hål som leder till tomgångsmotorn. Genom att göra detta borde det kunna gå att utesluta om det är den det är fel på eller inte
(dvs. om motorn fortfarande gasar på med förtäppt hål så borde det inte vara fel på tomgångmotorn)Annars håller jag med om att handla på Ebay då nästan allt till de äldre "Land Rover" bilarna antingen
"inte existerar" eller kostar förmögenheter här i Sverige

Här är annars en bra Engelsk sida som nästan har allt till dessa bilar:
http://www.rimmerbros.co.uk/Bland annat tomgångsmotorn:
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ETC6660Phttp://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID009910Angående det
lyftar-knack ljud som du upplever på tomgång vid varm motor så tror jag att de är på grund av följande:
Din Rover v8 har hydrauliska lyftare, dvs den ställer in sitt ventilspel automatiskt. Och detta gör den med hjälp av oljetrycket.
På bilden här under till vänster så syns samma lyftare som sitter i 3,9 litre:s v8:an
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7695f9f13e83dff1fe5f6540d8e73756.jpg]()
Genom det lilla hål som sitter strax över mitten på lyftaren så trycks de in olja som pressar upp den fjäderbelastade tallrik som syns här på bilden under.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1feaf4fe157b14e17260fd14ba438310.jpg]()
På denna tallrik vilar stötstången som pressas mot vipparm och ventil. Det är tack vare oljetrycket och denna tallrik som ventilspelet hålls korrekt.
(är tanken iaf.)Då Rover v8:an av bland annat denna årsmodell lider av dåligt oljetryck överlag så blir ofta så att detta knack ljud kan upplevas på låga varv med varm motor.
Och detta är pga. av att det vid tomgång på dessa motorer kan vara svårt
(vid varm motor) att få upp olje trycket över 1 bar. Detta är normalt sätt inget större problem då denna motor jobbar mer efter mängden olja som pumpas runt än det oljetryck som den pumpar med.
(låter dumt ja vet) Hur som helst ska det inte vara något större problem då det låga oljetrycket i det här fallet mest bara leder till att den olja som trycks in i det hydrauliska lyftarna inte orkar trycka upp den tallrik som tidigare visats och skapa det spel som ventilerna är tänkta att ha. Och det är troligtvis det glapp som då uppstår mellan alla delar som skapar det knack ljud som du upplever.
Och varför detta mestadels endast upplevs med varm motor har mycket att göra med att den varma oljan är väldigt lättflytande och på så sätt svårare för motorn att få upp ett högt tryck med. Den kalla trögflytande oljan vid start är för motorn inga problem att pumpa upp till 3 - 3,5 bar som typ är motorns maxtryck.
(blir tyvärr inte mycket högre än så) Slutsatsen skulle kunna vara att det normalt inte alls är någon fara att köra med detta, då det endast handlar om att ventilspelet är lite fel på tomgång vid varm motor. Visst är detta inte tänkt att det ska vara såhär från fabrik men det är tyvärr sånt som uppkommer med åren genom allt slitage och liknande. Men risken att det skulle påverka motorn negativt av lite fel ventilspel på tomgång är troligtvis ganska liten.
Vill man på nått vis prova åtgärda detta så kan man antingen:
- Byta till en mer trögflytande olja, exempelvis
delsynten om man kör på
helsynten.
- Eller byta genomsläpps ventilen för oljepumpen mot en liten hårdare
(kommer ett höja oljetrycket över hela registret runt 0,5 bar är tanken) Fjädern är placerad som på bilden under.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-859a54c37204dde3e3902577d6e7fdd6.jpg]()
Men det senare kanske är lite överdrivet
Men om det skulle vara så att oljelampan börjar flickra till
(små blicka lite gran) vid tomgång så kan det vara så att olje pumpen börjar bli dålig och kan behöva bytas.
(som tur enkel och relativt billig att byta) 
Är min
"hemma meck" gissning iaf.
Lessen om inläggen blev lite långt eller överdrivet förklarat, tänkte bara passa på och svara på det lite extra tydligt
Hoppas de löser sig!
