Rådfrågan ang stötdämpare Saab 900 -95

Dozan Civilekonom
10 november 2010 · 35 Inlägg

Hejsan!

Besiktningen hägrar runt hörnet och jag vet att stötdämparen vänster fram är kass. Hjulet studsar så fort som det kommer en ojämnhet och jag har sett olja runt dämparen i hjulhuset. Väghållningen är därför inte heller den bästa (nästintill farlig), alltså måste den bytas. Självklart måste då även andra sidan bytas.

Nu till mitt dilemma. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag har några alternativ;

1) Ska jag köpa två bättre begagnade kompletta framben?
Fördel: Enkelt, smidigt, kanske relativt billigt
Nackdel: Skicket är inte nytt och kanske går sönder inom en snar framtid (lite som att köpa grisen i säcken)

2) Byta stötdämparinsatsen till den billigaste varianten (typ biltema á 369 + fjäder á 388 på speedparts)
Fördel: Nytt fram
Nackdel: Något kostsamt (totalt 1514 kr), krångligt då jag saknar garage

3) Byta stötdämparinsatsen och köra på med lite sportigare dämpare (chassit.se total 4000 kr)
Fördel: Nytt både fram och bak, mycket roligare körning
Nackdel: Mer kostsamt, fortfarande krångligt

Sen så klonkar det fram når man åker nerför ojämnheter typ trotoarkanten till parkeringen. Vet inte vad det är som orsakar detta. Det har funnits ett lite längre tag nu och det upptäcktes inte av kontrollanten på förra besiktningen. Kanske är stödlagret eller axiallagret, så då blev det ju genast dyrare. Hur kan man lättast kontrollera detta?

Hur mycket är det värt att lägga på den så passa gammal bil? Eftersom det är en 2,3i finns det ju inte något direkt utvecklingspotential effektmässigt. Kan även tilläggas att jag är student och bilen kan ses som "tillfällig", men det är ju alltid roligt att småskruva lite med den så man lär sig.

Tacksam för alla svar som jag kan få smile

Dozan Civilekonom
12 november 2010 · 35 Inlägg

Jaha.. Jag får helt enkelt välja själv tongue

Tänkte en annan sak. Om jag nu ändå ska pyssla med fjädrarna så kan jag byta de där bak när jag ändå är i farten. Räknade lite snabbt att alla 4 kostar ca 1600 exkl frakt och sänkfjädrar från chassit kostar 1700. Blir ju lite sugen på att sänka eftersom det bara skiljer en ynka hundring. Anus eller hallontårta?

norpan1
12 november 2010 · 1 043 Inlägg

Om du byter fjädrar bör du göra en hjulinställning, jag hade bara bytt stötdämparna fram.
Kolla först om fjädrarna är hela innan du beställer stötdämparna.

jonTe
13 november 2010 · 5 710 Inlägg

På din beskrivning luktar det bruksbil.
Jag hade i det läget bytt minsta möjliga och till billigast möjliga.
Biltema alltså och vill du nu sänka så gör det smile

Förbered dig dock på att det inte är superenkelt att få isär fjäderbenet på en gammal 900....därav:
Reparationssatsen på SP :
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag … 0805_1.jpg

MVH Jonas
..............
timheh
26 januari 2014 · 15 Inlägg

Hur gör man för att få ur stötdämparen ut fjäderbenet ?

Paxwell
27 januari 2014 · 8 Inlägg

Jag antar att du har fjärderbenet löst.
Du måste pressa ihop fjädern om du inte redan tagit bort den, finns fjäderihoptryckare för typ 200kr på biltema och swedol. Med fjärdern ihoptryckt kan du lossa på toppmutter på fjäderbenet. Sen sitter det en hylsa som är skruvad. Sitter den hårt sätter man fast hylsan i ett skruvstäd och skruvar på fjäderbenet. När den hylsan är loss är det bara att dra ut stötdämparen.
Här är en jättebra manual annars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang