Vad säger polisen om 4-punks bälte?

BoB_83
11 maj 2007 · 261 Inlägg

Har funderar på att köpa 4-punkt bälte till min BMW då jag kommer köra lite
bana med bilen i sommar.

http://www.garaget.org/?car=28837

Jag vet att man måste ha kvar sitt vanliga bälte vid bes. men vad säger polisen
om man blir tagen på vanlig väg mn 4-punkts bälte på? Är det böter eller säger
de bara "ajabja så får man inte ha det"

BMW 325IK E30 "Leadfoot DRFT" (1987)
MG MGF (2000)
Horizon
11 maj 2007 · 296 Inlägg

Hört folk som fått böter och ombes. Men varför får man inte ha 4punkt för? hmm

Kristian_L
11 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Horizon skrev:
Hört folk som fått böter och ombes. Men varför får man inte ha 4punkt för? hmm

Inte säker  på om du får ha 4-punkt om du har en säkerhets bur. Men...
Anledningen till att 4-punkt är förbjudet är att om du voltar, kan du inte "sjunka ner" i stolen, trycks taket in knäcker du nacken.
Med en riktig bur, kan taket inte kolapsa.

en del regler är där för vårt egna bästa. wink

Senast redigerat av Kristian_V (11 maj 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
The_Dude
12 maj 2007 · 550 Inlägg

Kristian_V skrev:

Horizon skrev:
Hört folk som fått böter och ombes. Men varför får man inte ha 4punkt för? hmm

Inte säker  på om du får ha 4-punkt om du har en säkerhets bur. Men...
Anledningen till att 4-punkt är förbjudet är att om du voltar, kan du inte "sjunka ner" i stolen, trycks taket in knäcker du nacken.
Med en riktig bur, kan taket inte kolapsa.

en del regler är där för vårt egna bästa. wink

Helt fel.

Man får inte montera några andra bälten än vad som är orginal. PGA ingen kan garantera hållfastheten på infästningspunkterna . Och sbp godkänner inte att man gör egna infästninga för bälte.

Så det har inget att göra med om man har bur eller inte, och inte att man "sjunker ner i sätet". För 4 punkts bälte är säkrare endå.

Det enda sättet att få 4 ,5 ,6 punkts bälte "lagligt" är att montera det i en bil som är bältesbefriad.

Kristian_L
12 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Håller med The_Dude på alla punkter utom den med att "4 punkts bälte är säkrare ändå".
Med fyr punkts bälte sitter man som i ett skruvstäd, man kan inte röra kroppen typ böja sig fram för att pilla på stereon.
Detta medför också att om man voltar bilen, kommer man "bli ett huvud kortare". Då kroppen sitter bergs stadigt i stolen och taket kommer och plattar till en.
Taket på en vanlig modern bil, kolapsar inte, men det ger efter och bilen blir lägre än den var innan rullning.

Ett 4 punkts bälte är säkrast med bur, som gör att man kommer ha huvud utrymme även efter en rullning. (De tu går ju ändå hand i hand, då man i regel fäster 4 punkts bältet i buren.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
viper0 Elektriker
12 maj 2007 · 169 Inlägg

jag har läst att man inte får ha det pga att dom är mycket svårare att skära av när räddningstjänsten kommer.

viccoA
12 maj 2007 · 3 110 Inlägg

Näe, inte skulle väl ett fyrpunktsbälte vara svåra att klippa av en ett tvåpunkts.

När jag jobbade på Vägverket fanns det t.o.m en utredning om inte alla nya bilar borde tillverkas med 4-punkts bälten, just för att det fördelar krockvåldet jämnare.
Problemet är väl som tidigare uppdagats i tråden att man inte själv får modifiera sådana saker, kommer bilen från fabrik med 4 punktsbälte kan jag inte tänka mig att det hade varit något bekymmer.

Kristian_L
12 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Nya Lambo modellen kommer med 4-punkt, fast till sverige kommer den med ett vanligt 3-punkt också. Så inte ens från fabrik är det tillåtet i sverige med 4-punkts bälten.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Tykoo bilmekaniker
17 maj 2007 · 121 Inlägg

min klass bygger en voc bil, dom reggas så man får använda dom på gatan också.
i den går det inte att ha gamla bältet kvar, för burens infästning i b-stolpen täcker fästpungten för bältet. men det är ju en rallybil, kanske andra regler då.

Senast redigerat av Tykoo (17 maj 2007)

MrEbola EVOLUTION GARAGE
21 maj 2007 · 50 Inlägg

Vad jag vet så finns det inga 4,5 eller 6-punktsbälten som är godkända av Svensk Bilprovning. Däremot får du ha det i bilen om du fortfarande har originalbältet kvar. Det är dock inte tillåtet att åka omkring utan 3-punktsbältet.

Jag håller fullständigt med Kristian_V att det är livsfarligt att taklägga en bil om du har 5 eller 6-punktsbälte och ingen bur, just av anledningen att du sitter kvar i din stol medans taket trycks in i ansiktet på dig. I 4-punktsbälte har du fortfarande en lite "glidmån" neråt.

tecman
21 maj 2007 · 1 741 Inlägg

men då snor jag tråden lite åt en annan fråga. stolar.. är alla stolar godk? kontrolleras dom på nåt sätt? dom är ju en ganska ordentlig säkerhets detalj åxå.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
shogun
21 maj 2007 · 2 117 Inlägg

Om taket pressas in så lär ju bilen ligga på taket (om det inte är en tung balk eller liknande som fallit ned på taket) och då hänger kroppen i bältet med huvudet i riktning nedåt. I den positionen kan det vara både en fördel och en nackdel att vara fastspänd med båda typerna av bälten. Med vanligt trepunktsbälte finns risk att det finns så stort glapp kvar att huvudet kilas in mellan nackstödet och taket. Med flerpunktsbälte sitter man i alla fall kvar i stolen.

Ett antal olika varianter av riktiga krocktest med flerpunktsbälte i jämförelse med standard bälte skulle jag vilja se resultatet av. Det finns så otroligt många scenarion i samband med kollisioner, voltande och liknande att det inte utan vidare går att spekulera om vad som är rätt eller fel.

För och nackdelar med båda typerna. Jag känner mig i alla fall tryggare när jag är fastspänd med sexpunktsältet än med original bälte. Dessutom slipper jag slå huvudet i taket när bilen lättar över ett backkrön.

En sak är i alla fall säker. Använd alltid bilbälte, oavsett vilken typ du har...använd det!

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang