Byta från B230FB till B234F.

Entusiasten
20 juni 2016 · 8 Inlägg

Tjena.
Som rubriken lyder så tänkte jag ge mig på att byta motor i min 940 SE från 1992. Det sitter alltså en original B230FB i den och skall byta till B234F från en 945 GLT årsmodell 1991. Går det att byta över rakt av om man flyttar över tänd- och bränslebox samt avgassystem med kat? Eller fodrar det nån mer modifiering?

Vore tacksam för svar  smile
Mvh Entusiasten

Arly165 Bakhjulsdriven
20 juni 2016 · 335 Inlägg

Motorfäste vänster sida kommer skilja rätt så mkt. 16v har en svetsad konsol på framvagnsbalken.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Entusiasten
20 juni 2016 · 8 Inlägg

Okej, så man måste då skruva lös 92:a-fästet och svetsa dit 16V-motorns fäste då eller byta hela framvagnsbalken? Det var ju inte direkt komplicerat smile
Inget mer då alltså?

torpis Forummoderator
23 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Entusiasten skrev:
Någon som har något mer bra tips?

Absolut, här finns en hel del. nummer ett funkar garanterat även idag :-P

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Entusiasten
23 juni 2016 · 8 Inlägg

Okej, på vilket sätt var denna tråd olämplig? Förklara gärna för en som inte begriper nånting.

Mvh

torpis Forummoderator
23 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Entusiasten skrev:
Okej, på vilket sätt var denna tråd olämplig? Förklara gärna för en som inte begriper nånting.

Mvh

Olämplig var du som sa. Jag poängterade bara att det finns mycket att finna om man söker. Att ställa en så pass vanlig fråga, dessutom under avancerad motorteknik indikerar nämligen att du inte provat att söka information.

Söker du så finner du kanske 10st olika trådar där du kan väva ihop informationen du får och finna en röd tråd. Folk har nämligen en förkärlek till att lyssna på en kompis som sa att man fick kapa om framvagnsbalken och vända styrboxarna upp och ner. Söker man inte utan ställer en allmän fråga i den avancerade delen så är risken stor att du inte får bra info.

Notera nu att jag har ingen aning om svaret på din fråga och tog bara ett exempel ovan.

I all välmening.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang