1564
Sök

Volvo 940 V8, hur går man till väga? eller blir det kanske en T5 istället.

11 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
Hej
Tänkte sätta i en V8 i Volvon om ingen kommer med nåt roligare förslag.
Men vad behövs för regbes. Bromsintyg? Väga den? Effekt på motor från nån firma?
Motorn blir troligen en Ford 221. Bilen är flyttgods, CO 4,5 inga andra avgaskrav.

edit: går att typa med en smog 302:a ser jag nu

Med vänlig hälsning

Anders
Senast redigerat av Holgers (16 april 2017)

Forummoderator
26 557 Inlägg
14 april 2017
Vad säger SFRO?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
175 din/310nm är väl det dom säger samt att det ska vara en volvo stötdämpare bak med ett speciellt art nr.
Dom pysslar väl mest med regbes till ombyggt fordon, jag tänkte inte regga bilen som det.

11 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
Kanske borde fundera på att bygga om den till T5 istället då det verkar svårt att få en v8 att ha tillräckligt lite vridmoment samtidigt som effekten inte blir för låg.
Vill ju inte ha en bil reggad med 125hk då lär man ju få en 2:a på för långt ifrån uppgiven effekt eller nåt om man trimmar lite.
Och en v8 med typ 200hk och 310nm finns ju inte.

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
16 april 2017
Är ej insatt i Fords motorer men tänk på att motorn du byter till måste ha avgasrening (katalysator) originalmonterad, får ej överskrida effektgränser för avsett fordon samt så får din 940 ej vara tagen i trafik första gången efter 1 jan 1993 (om jag minns rätt, står att läsa på SFROs hemsida).

6 256 Inlägg
16 april 2017
Arly165 skrev:
Är ej insatt i Fords motorer men tänk på att motorn du byter till måste ha avgasrening (katalysator) originalmonterad, får ej överskrida effektgränser för avsett fordon samt så får din 940 ej vara tagen i trafik första gången efter 1 jan 1993 (om jag minns rätt, står att läsa på SFROs hemsida).

Nja, det handlar om att bilen inte får vara helbilsgodkänd och när dom blev det varierade. Vissa redan 1993 och andra flera år senare.

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Min bil är en flyttgods. Enda avgaskravet är 4,5 i co halt på tomgång.
Dispens mot övriga krav.

10 165 Inlägg
17 april 2017
Kollat på nå europe v8or ?

Bmw 7 serien av någon årsmodel hittade jag att motorn låg precis på häst och vrid gränsen för 240in när jag hade dom tankarna förut. på en 940i borde du få ha mer vrid och häst än en 240 ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Hittar inget i den texten om flyttsak/flyttgods men har mailat dom.
såhär står det i mina papper

F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG

Kan hända att reglerna är nya nuförtiden men förr var flyttgodsbilar eftertraktade då man kunde regga dom med annan motor pga dispens på utsläpp.
Med min tur har dom väl ändrat det och jag köpt bil hel i onödan hahaha
Senast redigerat av Holgers (17 april 2017)

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
17 april 2017
Din bil hamnar under kategorin " AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON" "Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)"
Men det kan så klart vara bra att personligen kolla med dom
Holgers skrev:

Arly165 skrev:
SFROs regler gäller fortfarande vid motorbyte, om du ska kunna regga.
http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Ja jag får se vad dom säger men om du har rätt blir det ju garanterat en T5 i den och inte v8. Går den inte att regga alls blir det blocket.se haha

Arly165 skrev:
Din bil hamnar under kategorin " AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON" "Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)"
Men det kan så klart vara bra att personligen kolla med dom
Holgers skrev:

Arly165 skrev:
SFROs regler gäller fortfarande vid motorbyte, om du ska kunna regga.
http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

10 165 Inlägg
17 april 2017
Läs mitt inlägg och med sådan/liknande motor får du ju avgasrening och allt = regbart utan problem.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Det ska gå att använda en 535 v8 motor, den klarar både krav på hk och nm men frågan är hur rolig är en sån,visserligen roligare än en b230 sugmotor med automat.

Jag ska se vad SFRO säger, kanske säljer den igen innan det är klart hehe.

Djo skrev:
Läs mitt inlägg och med sådan/liknande motor får du ju avgasrening och allt = regbart utan problem.

10 165 Inlägg
17 april 2017
Holgers skrev:
Det ska gå att använda en 535 v8 motor, den klarar både krav på hk och nm men frågan är hur rolig är en sån,visserligen roligare än en b230 sugmotor med automat.

Djo skrev:

Finns kompresor kitt till dom.

En ford v8 eller en bmw v8 med samma /liknande häst och vrid spelar väll ingen roll.

Om du kör på T5 Så kommer du väll trimma den också?

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Får se vad det blir, gäller samma regler som på svenska 94:or får jag nog åka B230 eller sälja den hehe, väntar på svar från SFRO.

Djo skrev:
Holgers skrev:

Djo skrev:

Finns kompresor kitt till dom.

En ford v8 eller en bmw v8 med samma /liknande häst och vrid spelar väll ingen roll.

Om du kör på T5 Så kommer du väll trimma den också?

10 165 Inlägg
17 april 2017
Bygg en ordentlig bakvagn ( något 940 saknar ) Sen annan motor låda och värre bromsar och regga som ombygt annars.

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Jo så går det ju att göra i värsta fall, men hade ju kunnat köpa en billigare då haha
Trodde samma regler som tidigare gällde flyttgods då dom var eftertraktade för att man kunde byta motor utan krav förutom på effekten.

Såhär står det på min vinter bil från 1998

Typgodkännandenummer: e6*95/54*0043*00
Typgodkännande datum: 19970430

Denna information finns inte på min volvo vilket betyder???

Sen verkar min bilmodell inte blivit såld i Sverige, 1994 GLE 8v.

Djo skrev:
Bygg en ordentlig bakvagn ( något 940 saknar ) Sen annan motor låda och värre bromsar och regga som ombygt annars.

11 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
SFRO hänvisade mig till bilprovningen så jag får maila dom och se vad dom säger.

Sök