M90 på 740 90!

82 Inlägg
Skrivet 27 oktober 2013 · Inlägg av trådskaparen #1

hej jag håller på att sätta i en fk motor med lite krut i min 740 från 1990 och tänkte därför använda mig av en m90 låda. jag undrar vad jag behöver för delar för delar till det.

jag har:

m90 lådan med tillhörande spakställ, lammel, tryckplatta och kardan.

passar det bolt-on isf? blir det rätt avstånd så att växellådsbalken passar i skruvhålen i balkarna i bilen där m47an suttit innan eller måste jag göra nya hål och gänga?

tack på förhand!

Full gas
555 Inlägg
Skrivet 27 oktober 2013 #2

vad kör du med för koppling? Orginal så har jag för mig du måste ha m90 svänghjulet med. men rekomenderar att montera ett vanligt och sätta ditt "värre" koppling. Annars passar allt utan problem smile Mvh

555 Inlägg
Skrivet 27 oktober 2013 #3

M90 har dubbelmassesvänghjul och med vanligt svänghjul menar jag enkelmassigt smile Mvh

Fri fart för ett fritt folk! · 9 505 Inlägg
Skrivet 28 oktober 2013 #4

allt passar rakt på..ang kopplingen måste du antingen välja dubbelmasse+dit koppling till m90

eller så kör du med enkel masse gamla turbo tryckplattan och m90 d24tic lamellen

det sistnämnda är det bästa alternativet..

alla bulthål för växellådsbalken sitter där så det är bara att skruva på smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
82 Inlägg
Skrivet 28 oktober 2013 · Inlägg av trådskaparen #5

tack så mycket för all hjälp! blir la en sväng te garaget ikv eller imorgon kväll! big_smile

Full gas
16 Inlägg
Skrivet 17 juni #6

Lånar o väcker tråden. Skall M90 balken fästas i samma hål som M47?
Finns ju fyra hål med gänga så balken kan sitta på tre olika ställen.
På bilden syns tydligt var M47 balken satt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210247/210247-bf0a784974b6c4fb10053bd43c069b90.jpg

16 Inlägg
Skrivet 19 juni #7

När växelspaken sitter där den skall (gummidammasken) stämmer, så passar balken precis i de hål som inte är gängade! Kan det vara så att hålen är förberedda för M90 men svetsmuttern inte monterad?
Många 700 ägare har frågat om byte till M90 och svaren har varit "bolt on".
Min är en 88a, så det kanske inte gäller en så gammal bil?

3 263 Inlägg
Skrivet 19 juni #8

BGAA skrev:
När växelspaken sitter där den skall (gummidammasken) stämmer, så passar balken precis i de hål som inte är gängade! Kan det vara så att hålen är förberedda för M90 men svetsmuttern inte monterad?
Många 700 ägare har frågat om byte till M90 och svaren har varit "bolt on".
Min är en 88a, så det kanske inte gäller en så gammal bil?

Hur hamnar hålbilden när du dragit fast sprängkåpan då? Är ju det som styr.

16 Inlägg
Skrivet 25 juni #9

Jag skall inte använda Volvo motor och skall bygga egna motorfästen så jag vill placera M90 exakt på originalplats.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang