Audi S6 01a automat växellådan slirar?

TBC (Team Bmw Cruzer) · 115 Inlägg
Skrivet 21 juli 2016 · Inlägg av trådskaparen #1

Tja!
Har en audi s6a med automalåda som slirar? den slirar på 1ans växel när den har växlat till 2-3 ans växel så går de köra när den är kall. sen slirar den på alla växlar efter en stund, aldrig bytt växellådsolja fick felkod -17125 Momentomvandlare frikopplingskrets funktion eller fast i avstängt läge. samt felkod -17114 felaktigt utväxlingsförhållande?

vad bör jag göra? hmm

TBC - Team BMW Cruzin.
German Engineering · 9 035 Inlägg
Skrivet 21 juli 2016 #2

Kollat oljenivån i växellådan?

Hittade detta på nätet smile

http://uberlame.com/a6_tsb/Transmission … %20off.pdf

17125/P0741/001857 - Torque Converter Clutch: Stuck OFF / No Power being transferred

Possible Causes
Automatic Transmission Fluid (ATF) Level not OK
Transmission Sealing faulty
Automatic Transmission Fluid (ATF) dirty
Torque Converter faulty or incorrect Torque Converter installed
Solenoid Valve 7 (N94)/Pressure Regulating Valve 4 (N218) faulty
Torque Converter Pressure Valve faulty
Valve for Torque Converter Clutch faulty
Torque Converter Lock-Up Clutch faulty/worn our

Possible Solutions
Check Automatic Transmission Fluid (ATF) Level
Check Transmission Sealing
Check Automatic Transmission Fluid (ATF)
Check Torque Converter
Check Solenoid Valve 7 (N94)/Pressure Regulating Valve 4 (N218)
Check Torque Converter Pressure Valve
Check Valve for Torque Converter Clutch
Check Torque Converter Lock-Up Clutch

Felkoderna ligger kvar tills de raderas.

Hittade detta också smile

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 730/001840

17114/P0730/001840 - Gear Ratio Monitoring: Incorrect Gear Ratio

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Possible Causes

Transmission Fluid contaminated
Transmission faulty (Mechanical Problem)

Possible Solutions

Check Transmission Fluid (Color and Contamination)
Replace Transmission Fluid when necessary
Check Transmission Mechanics

Special Notes

Transmission Damage may be caused by Engine Problems, make sure there are no other/relevant Fault Codes stored in Engine Control Module.
When found in 6-Speed Automatic Transmission (01J/Multitronic):
Instructions on how to check the Transmission Fluid as well as Details on a special Test Kit can be found in TPI 2016661. TPI 2006088 may also be relevant.
A conversion from 6 to 7 Clutch Plates may be possible. See TPI 2004856 for Details.

Senast redigerat av CarpeDiem (21 juli 2016)

TBC (Team Bmw Cruzer) · 115 Inlägg
Skrivet 21 juli 2016 · Inlägg av trådskaparen #3

Tack för hjälpen blir nog dyr historia om det skulle vara fel på momentomvandlare dock hmm hur kollar man oljenivån på dessa bilar?

CarpeDiem skrev:
Kollat oljenivån i växellådan?

Hittade detta på nätet smile

http://uberlame.com/a6_tsb/Transmission … %20off.pdf

17125/P0741/001857 - Torque Converter Clutch: Stuck OFF / No Power being transferred

Possible Causes
Automatic Transmission Fluid (ATF) Level not OK
Transmission Sealing faulty
Automatic Transmission Fluid (ATF) dirty
Torque Converter faulty or incorrect Torque Converter installed
Solenoid Valve 7 (N94)/Pressure Regulating Valve 4 (N218) faulty
Torque Converter Pressure Valve faulty
Valve for Torque Converter Clutch faulty
Torque Converter Lock-Up Clutch faulty/worn our

Possible Solutions
Check Automatic Transmission Fluid (ATF) Level
Check Transmission Sealing
Check Automatic Transmission Fluid (ATF)
Check Torque Converter
Check Solenoid Valve 7 (N94)/Pressure Regulating Valve 4 (N218)
Check Torque Converter Pressure Valve
Check Valve for Torque Converter Clutch
Check Torque Converter Lock-Up Clutch

Felkoderna ligger kvar tills de raderas.

Hittade detta också smile

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 730/001840

17114/P0730/001840 - Gear Ratio Monitoring: Incorrect Gear Ratio

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Possible Causes

Transmission Fluid contaminated
Transmission faulty (Mechanical Problem)

Possible Solutions

Check Transmission Fluid (Color and Contamination)
Replace Transmission Fluid when necessary
Check Transmission Mechanics

Special Notes

Transmission Damage may be caused by Engine Problems, make sure there are no other/relevant Fault Codes stored in Engine Control Module.
When found in 6-Speed Automatic Transmission (01J/Multitronic):
Instructions on how to check the Transmission Fluid as well as Details on a special Test Kit can be found in TPI 2016661. TPI 2006088 may also be relevant.
A conversion from 6 to 7 Clutch Plates may be possible. See TPI 2004856 for Details.

TBC - Team BMW Cruzin.
12 Inlägg
Skrivet 11 juli #4

Driftaren-E36 skrev:
Tja!
Har en audi s6a med automalåda som slirar? den slirar på 1ans växel när den har växlat till 2-3 ans växel så går de köra när den är kall. sen slirar den på alla växlar efter en stund, aldrig bytt växellådsolja fick felkod -17125 Momentomvandlare frikopplingskrets funktion eller fast i avstängt läge. samt felkod -17114 felaktigt utväxlingsförhållande?

vad bör jag göra? hmm

Hur löste du problemet ? Jag har s6a som nu efter att jag bogsera 2km (max 30kmh) sen in i garaget o svettsa om avgas o bytte kattar sen nör jag skulle hem så går lådan in i safemode och får felkod

17114 felaktigt utväxlingsförhållande 🙁

Forum- och sitemoderator · 11 200 Inlägg
Skrivet 11 juli #5

liinustornqvist skrev:

Driftaren-E36 skrev:
Tja!
Har en audi s6a med automalåda som slirar? den slirar på 1ans växel när den har växlat till 2-3 ans växel så går de köra när den är kall. sen slirar den på alla växlar efter en stund, aldrig bytt växellådsolja fick felkod -17125 Momentomvandlare frikopplingskrets funktion eller fast i avstängt läge. samt felkod -17114 felaktigt utväxlingsförhållande?

vad bör jag göra? hmm

Hur löste du problemet ? Jag har s6a som nu efter att jag bogsera 2km (max 30kmh) sen in i garaget o svettsa om avgas o bytte kattar sen nör jag skulle hem så går lådan in i safemode och får felkod

17114 felaktigt utväxlingsförhållande 🙁

Har du bogserat utan att motorn är igång får lådan ingen smörjning. Det gillar den inte. Känns det som den slirar? Då bör man inte köra med bilen.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
12 Inlägg
Skrivet 11 juli #6

Hybrid_ skrev:

liinustornqvist skrev:

Driftaren-E36 skrev:
Tja!
Har en audi s6a med automalåda som slirar? den slirar på 1ans växel när den har växlat till 2-3 ans växel så går de köra när den är kall. sen slirar den på alla växlar efter en stund, aldrig bytt växellådsolja fick felkod -17125 Momentomvandlare frikopplingskrets funktion eller fast i avstängt läge. samt felkod -17114 felaktigt utväxlingsförhållande?

vad bör jag göra? hmm

Hur löste du problemet ? Jag har s6a som nu efter att jag bogsera 2km (max 30kmh) sen in i garaget o svettsa om avgas o bytte kattar sen nör jag skulle hem så går lådan in i safemode och får felkod

17114 felaktigt utväxlingsförhållande 🙁

Har du bogserat utan att motorn är igång får lådan ingen smörjning. Det gillar den inte. Känns det som den slirar? Då bör man inte köra med bilen.

Nej vet men bogserade sakta och lungt hade inget annat val tyvärr..

Sir · 935 Inlägg
Skrivet 11 juli #7

Då kan lådan ha dött tyvärr. Automat gillar inte att vara utan smörjning.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang