Olika bromsbelägg fram vw Polo 1998, vilken ska sitta var?

Henkix
17 juli 2018 · 6 737 Inlägg

Hejsan! smile

Jag har ett litet problem.
Jag rev ner bromsoken på en polo från 1998 för att dem skulle renoveras.
Nu är det färdigt och allt ska ihop igen och det var nu som jag upptäckte att det är 2 olika belägg fram.
Först tänkte jag att det är någon som satt dit fel belägg en gång i tiden men efter lite googling så verkar det som det ska vara så.

Någon som har någon koll på hur beläggen ska sitta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-60198226d8bb707a846b29f8cdf08be6.jpg

Dem till höger är ju något större än till vänster, ska dem stora sitta på skivans insida (mot bromskolven)  eller skivans yttre sida (mot fälgen) ?

Innan jag rev oken så satt båda mindre beläggen på höger sida och båda större beläggen på vänster sida.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Meaganeowner
18 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Jag skulle  tro att de tunnare sitter på dem sida av skivan där bromskolven är.

Anlednongen är att bromscaliptern glider på glidpinnarma. Camiptern har fler glidytor att kärva mot, och de tjockare klossarna slits mer.

Henkix
18 juli 2018 · 6 737 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jag skulle  tro att de tunnare sitter på dem sida av skivan där bromskolven är.

Anlednongen är att bromscaliptern glider på glidpinnarma. Camiptern har fler glidytor att kärva mot, och de tjockare klossarna slits mer.

Okej tack för svar smile
Jag var hos bilen precis o tryckte dit det tunna belägget på kolven men det såg väldigt kinstigt ut. Kolven går lite utanför belägget.
Kanske är som så det grova beläggen ska vara mot kolven för då är hela kolven täckt bakom belägget? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jaka54
18 juli 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Beläggen verkar ju ha olika stor anliggningsyta (mot skivan). Då borde du kunna se på skivan vilket belägg som ska sitta ytterst!

Meaganeowner
18 juli 2018 · 2 250 Inlägg

.

Jo du Jaka, ett ypperligt förslag!
Så skulle nog min far också ha gjort o förmodligen även Sherlock Holmes.

- Om det inte vore som TS skriver i sitt första inledande inlägg, sista stycket smile

Läs en gång till, o än en gång...


- Nu har jag grunnat någon timme och kommit fram till ett troligt senario i bästa engelsk deckarstil.
Kanhända tidigare ägare bara bytt två av fyra bromsklossar och satt i nåt som passade något sånär. Förmodligen p g a kärvande glidpinnar.

Mitt förslag är att du köper en ny uppsättning. Dels får du klossar som ska vara till din bil.  Och det är relativt stor chans att du kommer att ha två klossar med rätt storlek i reserv.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang