Bromsback ligger på

Mack855
6 september 2018 · 1 354 Inlägg

Tjena!

Det vart mycket text men försöker beskriva så noggrant som möjligt för att ni inte ska behöva ställa alla frågor!

Haft strul med att höger bakbroms legat på. Tog ner allt och bytte backar, skiva, belägg och ok. Rengjorde sådant som ska rengöras noggrant med stålborste. Satte dit de nya bromsbackarna och skivan och när man snurrade på skivan så gick den fritt 3/4 varv men sista 1/4 varvet så går skivan trögt.
Så jag tog bort skivan och såg att backarna har slitit lite på skivan i handbromstrumman. Tog ner allt igen och tillbaka. Reagerade på att fjädrarna som håller varje back verkade sitta lite slappt men backarna ser ut att sitta där de ska ändå och går inte att ta bort utan att ta bort fjädrarna som håller dem på plats.
Vajrarna släppte jag på inne i kupén så klart.
Kan det vara så att även de nya backarna behöver slipas in mot den nya skivan och slipa bort lacken på insidan av handbromstrumman?

Svärfar trodde att det förmodligen inte är någon fara. Är det kanske en bra idé att investera i en sån där justeringsskruv som man sätter mellan backarna? Som fanns på gamla 850(?)
Vad tror ni här?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 september 2018 · 4 917 Inlägg

Om fjädrarna är lite slappa så kan man  byta med andra sidan för att verifiera..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack855
6 september 2018 · 1 354 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Om fjädrarna är lite slappa så kan man  byta med andra sidan för att verifiera..

Talade med min mek idag som sa att det inte är så ovanligt, backarna kan hamna lite ur sitt rätta läge när man sätter dit dom men det rättar till sig när man spänt upp handbromsen och använt den lite!
Tack iallafall! smile

jaka54
6 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Gjorde du rent och fettade in glidpinnarna?

fax110
6 september 2018 · 344 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Gjorde du rent och fettade in glidpinnarna?

det finns inga -_-

Mack855
6 september 2018 · 1 354 Inlägg

fax110 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Gjorde du rent och fettade in glidpinnarna?

det finns inga -_-

Oj, glömde skriva att det gäller min V70N. Men jo det finns glidningar, splitternya med de nya oken och det är såklart insmorda!

fax110
6 september 2018 · 344 Inlägg

Mack855 skrev:

fax110 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Gjorde du rent och fettade in glidpinnarna?

det finns inga -_-

Oj, glömde skriva att det gäller min V70N. Men jo det finns glidningar, splitternya med de nya oken och det är såklart insmorda!

aah, får ursäkt Jaka54. trodde det handlade om en gen1 smile

Djo
6 september 2018 · 10 157 Inlägg

justerskruvar vid backarna monterade jag plötsligt hade en v70N en fungerande handbroms smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
6 september 2018 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
justerskruvar vid backarna monterade jag plötsligt hade en v70N en fungerande handbroms smile

Djo, jag vet att vi inte ska hacka på det där med punkt, komma, stor bokstav och annat trams, men vafan! Vad menar du?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
6 september 2018 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
justerskruvar vid backarna monterade jag plötsligt hade en v70N en fungerande handbroms smile

Då lär jag införskaffa sådana! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang