3594
Sök

Mitsubishi Outlander Turbo 4W 2006

5 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
#1
Har ett hjullager som är på gång, dock vet jag inte vilket det är.
Hur kan jag kolla om det är ett av framhjulslager eller bakhjulslagret.
Normalt är det bara att lyfta bilen och sätta spinn på ett av hjulen, men hur gör jag på en 4 hjulsdriven????????????????

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 september 2018
#2
Brukar inte de tuffa mekanikerna lyssna med en skruvmejsel..?
I ditt fall så blir det väl att palla upp bilen och sen bli det väl lätt..
Visserligen snurrar hjulen, men man får ju hålla mejseln nära centrum, annars blir det svårt att lyssna..smile
Ska du däremot lämna in för byte så är det inget problem för repisen..
Senast redigerat av bilknuffaren (4 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 257 Inlägg
5 september 2018
#3
Låna en värmekamera eller köp en själv så kan du kolla hjullager sen:)

Skruvmejsel lösningen är väll kanske snabbare och lättare än att jaga värmekamera. Men det är kul att köpa saker:)
Senast redigerat av zemet (5 september 2018)


5 Inlägg
6 september 2018
Trådstartare
#4
Hur svårt är det att byta dom själv.
Behöver man några specialverktyg för att göra det

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 september 2018
#5
Det är nog bäst att lämna in  med tanke på ditt svar..
Det kostar nog inte mer än att du handlar verktygen och lagret själv..
Ring närmsta verkstad för offert så får du se..
Sen slipper du svära också..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 257 Inlägg
7 september 2018
#6
bilknuffaren skrev:
Det är nog bäst att lämna in  med tanke på ditt svar..
Det kostar nog inte mer än att du handlar verktygen och lagret själv..
Ring närmsta verkstad för offert så får du se..
Sen slipper du svära också..

Får hålla med här. Sist när jag skulle byta hjullager på navaran så kostade lagret typ 2000 och arbetet 1000 kr.

Tog faktist isär allt men insåg att jag skulle behöva massa specialgrejer för att få bort det gamla lagret och göra speciella mothåll för att få tillbaka lagret med pressen.

Så jag satte ihop allt å lät verkstaden göra arbetet istället.

Verkstaden gjorde dock fel, och satte på lagret åt fel håll på drivaxeln och förstörde det.

Hade jag gjort samma sak hade det blivit 1000 kr dyrare och jag hade stått utan bil tills jag fått tag på nytt lager.

Så för den lilla besparingen så hade jag nog lämnat bort det.

Om du inte kan hitta någon instruktion som visar att det är jävligt simpelt, då är det klart värt att spara 1000 kr och byta själv.
Senast redigerat av zemet (7 september 2018)



Sök