Hasplåt 308 gt 225 2018 årsm

ganooo
11 september 2018 · 103 Inlägg

Hej allesammans. Har ingen hasplåt på min Peugeot 308 sw gt 2018 årsm. 225hk motorn. Denna motorn blir tydligen överhettad vid hårdkörning med detta skydd? Men min fråga är hur bra är det när allt salt o skit på vintern kommer upp i motorn? Fattar inte riktigt logiken i det hela. Kan ju inte vara bra för gummi remmar etc?

Vågar man köpa en ifrån en diesel 308 som tydligen har denna hasplåten och sätta på? vad rekomenderar ni?

mvh

zzr94092
12 september 2018 · 4 385 Inlägg

Vem påstår att den ska gå varm?
Monter en som du tänkt..

torsen
12 september 2018 · 7 234 Inlägg

Vad har du din bil till eftersom du har "hasplåt" under?
Kör du rally eller rallycross?
De flesta rally och rallycrossbilar har heltäckande skyddsplåtar av lite olika dimensioner och material.
Från 5 mm härdad aluminium till 3 mm syrafast eller rent av 2 mm Hardox.
Har aldrig hört talas om att de bilarna skulle bli överhettade p g a hasplåt.
Men vissa tar upp hål och sätter in gälar i huven eller skärmarna.
Du har rätt, vid långsam körning kan temperaturen under motorhuven bli mycket hög.
Har själv uppmätt bortåt 90 grader innan luftutsläpp, och cirka 70 grader efter luftutsläpp i huven.
Vad som mest kan ta stryk av värmen är servostyrningen.
Men då ska det vara fråga om timmar med höga temperaturer.
Att saltvatten skulle tränga upp och skada slangar och remmar tror jag inte.
Men däremot förebygger jag att elkopplingar/kontaktstycken ska oxidera och orsaka överslag genom att då och då spreja dem med 5-56 eller Silicon.
I elkopplingarna/kontaktstyckena smörjer jag med endera specialfett eller vattenfri vaselin.

Om du nu prompt ska ha hasplåt under, gör som jag.
Gör en skiss/ritning och besök en smidesfirma.
Gärna en mindre som kan ha tid att "sticka emellan" med din plåt.
Tror inte du behöver ge mer än mellan 600:- och 2.000:- för en plåt av härdad 5 mm fartygsalumnium.
Själv betalade jag 600:- för en plåt av ovanstående material och dimensionerna 1500 x 800 mm.
Material och arbete/tillklippning inkl "böjning/kupning/bombering" 20 mm på längden.

Mer komplicerade format än min plåt, som var fyrkantig, kan kosta mer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2018 · 17 466 Inlägg

Hasplåten är troligtvis i tunn plast och fungerar enbart som ett skydd mot stänk och smuts upp i motorrummet. Låter lustigt att kylsystemet är så på gränsen att en sådan får bilen att stiga i temp vid hård körning. Lyckas man med det på vintern är man värd en medalj misstänker jag.

Montera du om skruvhål/plugghål finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang