Vad har du din bil till eftersom du har "hasplåt" under?
Kör du rally eller rallycross?
De flesta rally och rallycrossbilar har heltäckande skyddsplåtar av lite olika dimensioner och material.
Från 5 mm härdad aluminium till 3 mm syrafast eller rent av 2 mm Hardox.
Har aldrig hört talas om att de bilarna skulle bli överhettade p g a hasplåt.
Men vissa tar upp hål och sätter in gälar i huven eller skärmarna.
Du har rätt, vid långsam körning kan temperaturen under motorhuven bli mycket hög.
Har själv uppmätt bortåt 90 grader innan luftutsläpp, och cirka 70 grader efter luftutsläpp i huven.
Vad som mest kan ta stryk av värmen är servostyrningen.
Men då ska det vara fråga om timmar med höga temperaturer.
Att saltvatten skulle tränga upp och skada slangar och remmar tror jag inte.
Men däremot förebygger jag att elkopplingar/kontaktstycken ska oxidera och orsaka överslag genom att då och då spreja dem med 5-56 eller Silicon.
I elkopplingarna/kontaktstyckena smörjer jag med endera specialfett eller vattenfri vaselin.
Om du nu prompt ska ha hasplåt under, gör som jag.
Gör en skiss/ritning och besök en smidesfirma.
Gärna en mindre som kan ha tid att "sticka emellan" med din plåt.
Tror inte du behöver ge mer än mellan 600:- och 2.000:- för en plåt av härdad 5 mm fartygsalumnium.
Själv betalade jag 600:- för en plåt av ovanstående material och dimensionerna 1500 x 800 mm.
Material och arbete/tillklippning inkl "böjning/kupning/bombering" 20 mm på längden.
Mer komplicerade format än min plåt, som var fyrkantig, kan kosta mer.