Saab 900 1997 2.0, broms problem, ABS?

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Gubb körd 900 med 10xxx mil på mätaren. Stått långa perioder. Bes i somras utan anm. Bra broms värden. Bromsbelägg samtliga ser bra ut, inget luft i systemet.

Problemet: när jag bromsar i kryphastighet, eller om jag bromsar från 100-0 så uppkommer ett lite skrapande ljud, eller framförallt känsla i pedalen. Bromsarna tar alltså som dom ska, men pedalen vibrerar som om ABS slår till.
Något standard fel på saab? Tips?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2018 · 17 478 Inlägg

Dåliga/rostiga ABS-kransar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Kan va så. Kollar det. Är det lätt att byta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 december 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hänger med på detta eftersom en  bekant har samma elände..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Hur fan får man bort kransen???? Måste man demontera halva hjulupphängningen?

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Demontera fjäderbenet från länkarmen sen av med drivaxeln från hjullagret, dock lossa mutter och släpp axeln innan du lossar från länkarmen

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Satan vilket bök.

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Stahre87 skrev:
Satan vilket bök.

Lättare än man tror, lossa stora muttern på drivaxeln och låt den sitta kvar på ett par gäng å dräm till axeln så den lossar från lagret å sen är det bara å lossa fjäderbenet från länkarmen

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Slår besiktning ner på det? Menar om bromsarna har jämn verkan, och ingen ABS lampa varnar?

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Tror jag inte om dom inte gnällar på pulserande bromsar... men sen kan ju abs systemet ta stryk i längre tid då den pulserar

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Borde man byta givaren i samma veva som kransen?

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Nää börja med kransen först

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Tack för hjälpen

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Lugna puckar! Var ju en av dom som tyckte du skulle ta kärran! ^^

Stahre87
8 december 2018 · 346 Inlägg

Har putsat upp den och gjort den riktigt fin. Märks att den stått längre stunder, bromsarna har fått sig en omgång uppsmörjning. I övrigt kanon. Till o med så att det är lätt att få bort bultar i hjulhusen, brukar ju sitta Satan, men känns som det nyligen är monterat, dvs inga tungt fastrostade bultar osv.
Trevlig bil, om än lite törstig i dessa dagar när soppapriset är högre än guld

Snurriis
8 december 2018 · 761 Inlägg

Alltid roligt när tidigare ägare verkligen har tagit hand om bilen på rätt sett, var samma när jag köpte min Saab 9k som synes här på garaget, var samma sak med den allt var tipp topp gällande service biten och samma som i ditt läge samt fick den otroligt billigt för ett skit fel på den.

Jo ej turbo modellerna är lite törstigare än turbo modellerna. Tanka 95 idag å låg på 14.11kr/L så lågt har det inte varit på riktigt bra länge!

Stahre87
9 december 2018 · 346 Inlägg

@snurris är det något speciellt Jag ska tänka på när man lättar fjäderben eller i andra moment?

Snurriis
9 december 2018 · 761 Inlägg

Stahre87 skrev:
@snurris är det något speciellt Jag ska tänka på när man lättar fjäderben eller i andra moment?

Är ju det att det kommer eventuellt behövas göra framvagns inställning efteråt, så se till att alla bultar och muttrar hamnar någorlunda på samma plats igen. Annars så äre väl fritt fram, se till att inga kablar till abs givaren m.m hamnar ivägen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang