Byta bromsklossar HONDA HRV -99

Mattias83
1 januari 2019 · 44 Inlägg

Har ätit upp klossarna och ska byta själv, fram på min Honda. Måste man lufta systemet? Har bytt på annan bil en gång för massa år sen men då luftade jag aldrig bromsarna... Får hoppas det flyter på, saker o ting har en förmåga att ta längre tid än man tror big_smile

jaka54
1 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du behöver inte lufta några bromsar när du ska byta bromsklossar men...att fylla på ny bromsvätska bör man åtminstone göra vartannat år, helst varje år.
Men när jag byter på mina bilar tömmer jag aldrig ut all bromsvätska på en gång utan lossar bromsnippeln på ett hjul (höger bak) och låter ca 2dl vätska rinna ut samtidigt som jag fyller på ny bromsvätska i behållaren. Sedan tar jag vänster hjul bak...Så där håller jag på tills all bromsvätska i systemet är borttaget. Det brukar gå åt ca 1liter bromsvätska. Jag använder Mekonomens "Slang med gul skruvkork" avsedda att ta tryck från ett däck.
På det här viset slipper man vara orolig att det kommer luft i bromssytemet.

caromania Forummoderator
1 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Tips: Fyll inte på någon bromsvätska innan du bytt klossar. Det kan se ut att vara lite i behållaren men när du pressat tillbaka kolvarna så stiger nivån.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang