Högt skrapande ljud från bakhjulen Audi A3 2006

aricharliegold Avstängd
22 december 2017 · 84 Inlägg

Hej!

Har en Audi A3 2.0T från 2006 som igår kväll började låta väldigt hemskt från bakre delen av bilen. När jag bromsar till stillastående så låter ett högt skrapande ljud. Känns som det kommer från vänster bakhjul. När bilen kör kan det istället låta gnisslande från bakhjulen.

Någon som vet vad det kan vara? Jobbar en del och med tanke på att det är jul så kommer jag inte kunna köra in bilen på verkstad förrän på fem dagar. Går det att köra med bilen ändå?..

Både hjullager och bromsskivor ska vara bytta både fram och bak inom de närmsta tre månaderna så känns konstigt om det är det. Bytte till vinterdäck för ca en månad sedan.

Tack på förhand!

Soulman
22 december 2017 · 1 271 Inlägg

Det kan ha fastnat en liten sten mellan bromsskiva och skölden. Backa och bromsa. Kör framåt och bromsa. Upprepa om nödvändigt.

Rapportera tillbaka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
aricharliegold Avstängd
22 december 2017 · 84 Inlägg

Soulman skrev:
Det kan ha fastnat en liten sten mellan bromsskiva och skölden. Backa och bromsa. Kör framåt och bromsa. Upprepa om nödvändigt.

Rapportera tillbaka.

Verkar definitivt som att något fastnat då det verkligen låter som skrapljud. Har dock försökt backa och hålla på ett bra tag utan att ljudet försvunnit...

Evildan
22 december 2017 ·

Har du undersökt hur bromsbeläggen ser ut?
"Ska vara" skrev du.

Meaganeowner
22 december 2017 · 2 250 Inlägg

Är ju inte helt fel att dra på sig overallen, lyfta upp på ett säkert sätt, lossa hjulet och själv undersöka. Eller lämna in.

Blir ju inte så mycket bättre om nån tror att en bromskloss separerat och du nu kör omkring med ren metall mot bromsskivan.

aricharliegold Avstängd
23 december 2017 · 84 Inlägg

Evildan skrev:
Har du undersökt hur bromsbeläggen ser ut?
"Ska vara" skrev du.

Meaganeowner skrev:
Är ju inte helt fel att dra på sig overallen, lyfta upp på ett säkert sätt, lossa hjulet och själv undersöka. Eller lämna in.

Blir ju inte så mycket bättre om nån tror att en bromskloss separerat och du nu kör omkring med ren metall mot bromsskivan.

Tack för era svar! Efter ett besök hos verkstaden så kan det konstateras att det var en sten som fastnat...

Evildan
23 december 2017 ·

aricharliegold skrev:

Evildan skrev:
Har du undersökt hur bromsbeläggen ser ut?
"Ska vara" skrev du.

Meaganeowner skrev:
Är ju inte helt fel att dra på sig overallen, lyfta upp på ett säkert sätt, lossa hjulet och själv undersöka. Eller lämna in.

Blir ju inte så mycket bättre om nån tror att en bromskloss separerat och du nu kör omkring med ren metall mot bromsskivan.

Tack för era svar! Efter ett besök hos verkstaden så kan det konstateras att det var en sten som fastnat...

Strålande.
Bra att du återkopplade med lösningen.

Mangisen
23 december 2017 · 1 034 Inlägg

Y169 skrev:
Kanske så att man släppt ner fälgen på bromsskölden så den ligger o tar i skivan?? Prova stopp in mejsel o tryck bort bromssköldarna från skivan lite. Var så på a6an en gång. Det lät inte skithögt men det hördes gjorde det

Nu var ju hans problem redan löst wink

Meaganeowner
23 december 2017 · 2 250 Inlägg

Men ett bra tips smile

Adam99
6 april 2019 · 2 Inlägg

Jag har samma problem med Audi a3 1.6  sportback? Jag har kollat om det är sten som fastnat men hittade inget. Är det nån som vet vad det kan vara?

Senast redigerat av Adam99 (6 april 2019)

Utmarks-Loke
6 april 2019 · 5 809 Inlägg

Adam99 skrev:
Jag har samma problem med Audi a3 1.6  sportback? Jag har kollat om det är sten som fastnat men hittade inget. Är det nån som vet vad det kan vara?

Om du hissar upp bilen, plockar av hjulet och snurrar på navet, kan du inte se vad som skrapar då?

Adam99
6 april 2019 · 2 Inlägg

Jag kunde se nånting för att det försvann efter en lite stund!

Svarte

Senast redigerat av Adam99 (6 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang