zleepy skrev:
Byta olja är enkelt, leta reda på en GDS hall, hissa upp kärran, lossa oljepluggen i tråget, tappa ur oljan, dra åt den med ny packning, skruva loss oljefiltret med en avdragare, skruva dit nytt filter, dra åt med handkraft, häll i anvisad mängd olja, kolla stickan, färdigt

Jag hade nog inte ens väntat till 1500mil att byta olja, max 1000mil kör jag

Kan nog vara betydligt enklare med en s k oljebytare(från bl a Biltema).
Oljebytaren är en 12 volt pump som via oljestickans hål suger ut oljan ur motorn ner i en dunk.
Då behöver man (på de flesta bilar) inte ens komma under bilen.
Oljebytaren drivs av strömmen i cigtänduttaget(eller mobilladduttaget).
Det enda du behöver är en dunk olja och en tom dunk samt oljefilter och papper eller trasor för att torka upp ev oljespill.
Beroende på bil kan det behövas verktyg för att lossa filtret.
Spinoff/-onfilter kräver(i regel) inga specialverktyg.
På mina bilar brukar det räcka med en jättepolygrip(som inte är så dyr hos t ex Biltema).
Men är det en bilmotor med insatsfilter kan det besvärligare, tyvärr.
Kan inte modena små Peugeot.
Någon annan kanske vet vilken typ av oljefilter t s bil har?
Små Citroener(syskonen) hade förr spinoff/-onfilter(vilket även min nuvarande "hobbycittra" har).
Ivel´s synpunkter bör beaktas, alltså det här med garantikrav.
Ingen billeverantör har rätt att kräva att service/oljebyte ska ske på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Men oljebytesintervallerna tummar man inte på.
Så skriv själv in i serviceboken att du bytt olja.
Lycka till.