Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i... Visa mer
Har väl inte hänt så mycket, puttrat runt lite men lessnade när jag typ hade 0,6 i ladd och avgaslukt i hela bilen. Spricka deluxe någonstans men vet inte vart. Gissningsvis turbon. Inhandlat ny vattenpump och oljepump och ska ta kolvar och stakar inom kort så man förhoppningsvis får ihop motorn någon gång. Tänkte också att en ultraljudstvätt måste man ju ha, blev ju riktigt bra ju:-)
Så vart Bettan avställd. Nu kan det roliga börja. Rev ner allting runt ventilkåpan som lossnade oroväckande lätt och vissa skruvar var inte ens åtdragna. Pölarna av olja under tändstiftskåpan hade inte skvättas dit av jultomten och hans nissar. Packningarna knäcktes sedan ut istället för det mer normala ploppljudet på gummipackningar. Ska börja med att strippa kåpan på färg och får se om jag kör den skrynkelröd eller försöker polera upp den och kör ren metall.
Läst igenom tråden nu, det här kan bli spännande att följa! Vad får du för cylindervolym med stroker-veven? 2.4l?
Finns hopp om bilen med andra ord:-) Lösningen blir orginallängd på stakarna men med strokerkolvar där kolvbulten ligger något högre upp i kolven. Cylindervolymen blir 2,3L
Lutar åt skynkelröd också, lättare att hålla snyggt också!
Börjat med att rensa bort den gamla färgen. Ett lager av färgborttagning och 2 timmar senare så är det faktiskt relativt enkelt att skrapa bort med en spackelspade, får vara lite lätt på handen då spaden lätt letar sig ner i aluminiumet. Använder den här rackaren för att få bort färgen, finns säkert effektivare men är giftfri och luktar inte så jäkligt vilket gör att huset inte behöver utrymmas varje gång man öppnar burken.
Lite pilligt men det går framåt med ventilkåpan, har börjat riva runt insuget för att lufta toppen men får nog ta ett projekt i taget och fixa klart ventilkåpan
Tack! vart lite stiltje ett tag nu, Åkte på att köpa en ny värmepanna vilket inte var gratis. Sedan har familletransportören bytts ut i veckan men snart så! Fått ventilkåpan riktigt clean i varje fall som ni ser och en bild på barnvagnsexpressen:-)
Inte hänt mycket, jobbet har sugit musten ur en då allt ska vara klart innan årsskiftet och orken har inte funnits. Hopp om livet börjar infinna sig och jag unnade mig själv en tidig julklapp idag. Dyrt sätt att få upp motivation men tror nog det hjälper:-)
Ser lite halvkonstigt ut nu men ska tydligen ta upp till 48 timmar innan allt har torkat. Kommer se bra ut sen när jag slipar fram texten på kåpan också:-)
Vart nere och fick av grenröret och ”the automotive archeology” fortsatte. Hittade en spricka i grenröret, iofs. mellan de olika kamrarna så det lär inte vara orsaken till avgaslukten och bristen på laddtryck som jag kände i somras men ändå. Någon som har koll får hjärna ge input...
Däremot borde packningen mellan grenrör och turbo ha med saken att göra... Har inte björnkoll på hur de här packningarna ser ut original men tror inte de ska ha sprickor på de här 5 ställena.
Tittade även till skicket på turbon som sitter på plats nu, inte mycket glapp vad jag kunde känna men känns som att turbinbladen har sett bättre dagar och att någon matat dem med smågrus...