Växlingsproblem med Cheva 350 låda

HasseJ
10 april 2014 · 3 Inlägg

Hej
Jag har en Caprice från -75, med 350 motor och 350 låda från en Cheva van från slutet av 80-talet. Insprutet borttaget och ersatts med förgasare. Jag har själv inte satt i detta, utan det var så när jag köpte bilen.
Problemet är att lådan vill inte ligga kvar på 3ans växel, utan växlar ner till 2an vid minsta gaspådrag, även i farter över 90. På plan väg eller svagt nedför lut så ligger den kvar på 3an om man gasar försiktigt. Jag har prövat att koppla loss kick-down wiren från gaspedalen, men ingen skillnad. Den vill inte heller lägga i 3an utan att jag släpper av på gaspådraget, och då helst att man släpper gasen helt. Oljan ser ut att vara röd, så den är nog inte kass?
I övrigt har jag ingen koll på hur det ser ut vid växellådan under bilen.
Någon som har en ide' om vad det kan vara som göra att det inte funkar?

Micoway
16 april 2014 · 296 Inlägg

Har ett snarlikt problem på min 700-låda. Den fungerar gaska normalt men växlar för ofta runt 90 km/h.

http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2014 · 14 007 Inlägg

HasseJ skrev:
Hej
Jag har en Caprice från -75, med 350 motor och 350 låda från en Cheva van från slutet av 80-talet. Insprutet borttaget och ersatts med förgasare. Jag har själv inte satt i detta, utan det var så när jag köpte bilen.
Problemet är att lådan vill inte ligga kvar på 3ans växel, utan växlar ner till 2an vid minsta gaspådrag, även i farter över 90. På plan väg eller svagt nedför lut så ligger den kvar på 3an om man gasar försiktigt. Jag har prövat att koppla loss kick-down wiren från gaspedalen, men ingen skillnad. Den vill inte heller lägga i 3an utan att jag släpper av på gaspådraget, och då helst att man släpper gasen helt. Oljan ser ut att vara röd, så den är nog inte kass?
I övrigt har jag ingen koll på hur det ser ut vid växellådan under bilen.
Någon som har en ide' om vad det kan vara som göra att det inte funkar?

Jag är inte nån hejare på automatlådor men det låter som slitna lameller. Har du kollat oljan så att den inte är missfärgad och luktar illa. Oljan ska ju i normala fall vara klarröd och genomskinlig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
gurragas
16 april 2014 · 269 Inlägg

Kolla så att du har rätt oljemängd i lådan, kör varm, gå igenom alla lägen 1, 2, D, R, lägg sedan i N och kolla, annars kanske ett olje och filterbyte kan hjälpa.
Men rent spontat verkar det vara en felaktig kickdown wire inställning som spökar, åker mopar och där är det BIG NONO att köra utan wire.

Kom på en annan sak, lägena på spaken ligger rätt? Så den ligger inte och fladdrar mellan D och 2:an??

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
HasseJ
22 april 2014 · 3 Inlägg

Hej

Tackar för tipsen. Oljan ser röd och fin ut, samt luktar inte bränt. Har prövat att ta av kick down wiren, men ingen skillnad. Nu har det varit andra problem, så jag har inte kollat mer på detta, utan fått ta mer akuta saker.
Jag tänkte kolla vacuum trycket, är det ok, plocka ner vacuum modulen, är den ok, så tömmer jag lådan och byter filter/olja.
Ang. växellägerna, så ligger visaren rätt vid ratten, men hurvida något stag eller dyligt är fel vet jag inte. Är osäker på vad jag ska kolla efter.
//Hans

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 14 007 Inlägg

HasseJ skrev:
Hej

Tackar för tipsen. Oljan ser röd och fin ut, samt luktar inte bränt. Har prövat att ta av kick down wiren, men ingen skillnad. Nu har det varit andra problem, så jag har inte kollat mer på detta, utan fått ta mer akuta saker.
Jag tänkte kolla vacuum trycket, är det ok, plocka ner vacuum modulen, är den ok, så tömmer jag lådan och byter filter/olja.
Ang. växellägerna, så ligger visaren rätt vid ratten, men hurvida något stag eller dyligt är fel vet jag inte. Är osäker på vad jag ska kolla efter.
//Hans

Be nån hjälpa dig så ni kan se under på lådan samtidigt som ni kollar växelväljaren. Kolla läge P och se att det ser bra ut på lådan, därefter läge 1 om det ser bra ut. Om reglaget stannar vid lägena om man vrider nere vid lådan. Verka det vara fel får man väl justera nåt länkage så att lägena på lådan stämmer överens med växelväljaren. Hoppas du förstår hur jag menar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mamma666
3 oktober 2019 · 1 Inlägg

Har en cheva Tahoe som helt plötsligt varvar över 3000 v innan han växlar till 3an och backen fungerar helt plötsligt inte , vad kan det vara för fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang