Byte av hel/halvljus till starkare

M-Eriksson
onsdag 11:10 · 23 Inlägg
#1

Hej! Har riktigt dåliga hel/halvljus i bilen (samma lampa för hel/halv, halogen) och kollar därför på vad jag kan byta ut dessa mot. Har införskaffat en ljusramp till helljuset men halvljuset är fortfarande värdelöst såklart. Kollat på att byta till Xenon eller att konvertera till LED, men där kan både polisen kanske blir smått tjurig och allra värst så vill jag inte blända mötande för mycket.

Lyktorna är upputsade och diverse delar är kontrollerat på verkstad som de ej ska vara något konstigt med. Även bytt till starkaste möjliga halogenlysen men de lyser ändå skit.

Några tips? Hur har ni gjort om ni bytt bort stenåldershalogenet?

Mvh,

Senast redigerat av M-Eriksson (onsdag 11:11)

candyweiss
onsdag 11:14 · 410 Inlägg
#2

M-Eriksson skrev:
Hej! Har riktigt dåliga hel/halvljus i bilen (samma lampa för hel/halv, halogen) och kollar därför på vad jag kan byta ut dessa mot. Har införskaffat en ljusramp till helljuset men halvljuset är fortfarande värdelöst såklart. Kollat på att byta till Xenon eller att konvertera till LED, men där kan både polisen kanske blir smått tjurig och allra värst så vill jag inte blända mötande för mycket.

Lyktorna är upputsade och diverse delar är kontrollerat på verkstad som de ej ska vara något konstigt med. Även bytt till starkaste möjliga halogenlysen men de lyser ändå skit.

Några tips? Hur har ni gjort om ni bytt bort stenåldershalogenet?

Mvh,

Liknande tråd som är några dagar gammal: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330618

Pininfarina406
onsdag 11:15 · 281 Inlägg
#3

M-Eriksson skrev:
Hej! Har riktigt dåliga hel/halvljus i bilen (samma lampa för hel/halv, halogen) och kollar därför på vad jag kan byta ut dessa mot. Har införskaffat en ljusramp till helljuset men halvljuset är fortfarande värdelöst såklart. Kollat på att byta till Xenon eller att konvertera till LED, men där kan både polisen kanske blir smått tjurig och allra värst så vill jag inte blända mötande för mycket.

Lyktorna är upputsade och diverse delar är kontrollerat på verkstad som de ej ska vara något konstigt med. Även bytt till starkaste möjliga halogenlysen men de lyser ändå skit.

Några tips? Hur har ni gjort om ni bytt bort stenåldershalogenet?

Mvh,

Hej har någon kollat så att det verkligen kommer fram full voltstyrka till lamporna? Annars är ju ett bra tips att koppla ett relä som tar ström direkt från batteriet emellan.
Men det kräver ju även att generatorn laddar som den ska och att batteriet är fräscht. Mvh T.

M-Eriksson
onsdag 11:39 · 23 Inlägg
#4

candyweiss skrev:

M-Eriksson skrev:
Hej! Har riktigt dåliga hel/halvljus i bilen (samma lampa för hel/halv, halogen) och kollar därför på vad jag kan byta ut dessa mot. Har införskaffat en ljusramp till helljuset men halvljuset är fortfarande värdelöst såklart. Kollat på att byta till Xenon eller att konvertera till LED, men där kan både polisen kanske blir smått tjurig och allra värst så vill jag inte blända mötande för mycket.

Lyktorna är upputsade och diverse delar är kontrollerat på verkstad som de ej ska vara något konstigt med. Även bytt till starkaste möjliga halogenlysen men de lyser ändå skit.

Några tips? Hur har ni gjort om ni bytt bort stenåldershalogenet?

Mvh,

Liknande tråd som är några dagar gammal: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330618

Tack! Lutar mkt åt helljuset där dock och mitt problem är främst halvljuset. Det som gör mig lite kluven är att jag inte vill blända mötande samtidigt som att jag vill ha ett bra halvljus. Kanske bara är att leva med det som gäller.

M-Eriksson
onsdag 11:41 · 23 Inlägg
#5

Pininfarina406 skrev:

M-Eriksson skrev:
Hej! Har riktigt dåliga hel/halvljus i bilen (samma lampa för hel/halv, halogen) och kollar därför på vad jag kan byta ut dessa mot. Har införskaffat en ljusramp till helljuset men halvljuset är fortfarande värdelöst såklart. Kollat på att byta till Xenon eller att konvertera till LED, men där kan både polisen kanske blir smått tjurig och allra värst så vill jag inte blända mötande för mycket.

Lyktorna är upputsade och diverse delar är kontrollerat på verkstad som de ej ska vara något konstigt med. Även bytt till starkaste möjliga halogenlysen men de lyser ändå skit.

Några tips? Hur har ni gjort om ni bytt bort stenåldershalogenet?

Mvh,

Hej har någon kollat så att det verkligen kommer fram full voltstyrka till lamporna? Annars är ju ett bra tips att koppla ett relä som tar ström direkt från batteriet emellan.
Men det kräver ju även att generatorn laddar som den ska och att batteriet är fräscht. Mvh T.

Bra idé. Tänker mig att verkstaden kan ha kollat detta men ska kolla igen för säkerhetsskull. Tidigare bytte batteriet rätt nyligen så kanske är en bra plan att testa koppla direkt från batteriet! Får kolla på det i eftermiddag smile

Mack Forum- och sitemoderator
onsdag 15:19 · 24 537 Inlägg
#6

Är detta gällande en Tjorven eller en Ferrari?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Pininfarina406
onsdag 16:16 · 281 Inlägg
#7

Mack skrev:
Är detta gällande en Tjorven eller en Ferrari?

Vad spelar det för roll? Alla är väl lika gällande ljusen eller?

Mack Forum- och sitemoderator
onsdag 16:24 · 24 537 Inlägg
#8

Pininfarina406 skrev:

Mack skrev:
Är detta gällande en Tjorven eller en Ferrari?

Vad spelar det för roll? Alla är väl lika gällande ljusen eller?

Har jag svårt att tro.
Beroende på årsmodell och annat så är det mer teknik involverad.
Vissa bilar är plusmatade. Andra minus.

Dessutom; är det så förbenat jobbigt att uppge vad man har för bil? Egentligen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Weaksauce
onsdag 16:48 · 115 Inlägg
#9

Har du projektorlins i strålkastarna? Den kan mattas av med tiden, vanligt på saabar bland annat.

Pininfarina406
onsdag 16:56 · 281 Inlägg
#10

Weaksauce skrev:
Har du projektorlins i strålkastarna? Den kan mattas av med tiden, vanligt på saabar bland annat.

Han skriver att han har samma lampa för hel och halvljus. Så det har han inte.

caromania Forummoderator
onsdag 17:23 · 8 176 Inlägg
#11

Som någon varit inne på. Mät på kablarna vid lampan vad som faktiskt kommer fram.
Och jag delar uppfattningen om att det är av intresse att veta vilken bil och årsmodell. En äldre bil (vilket jag antar att en H4 lampa innebär) är mer benägen att ha drabbats av något som gör att inte all kräm når lampan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
onsdag 18:07 · 4 300 Inlägg
#12

Pininfarina406 skrev:

Weaksauce skrev:
Har du projektorlins i strålkastarna? Den kan mattas av med tiden, vanligt på saabar bland annat.

Han skriver att han har samma lampa för hel och halvljus. Så det har han inte.

Varför kan han inte ha samma lampa och projektor?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Pininfarina406
onsdag 19:18 · 281 Inlägg
#13

mb_pucken skrev:

Pininfarina406 skrev:

Weaksauce skrev:
Har du projektorlins i strålkastarna? Den kan mattas av med tiden, vanligt på saabar bland annat.

Han skriver att han har samma lampa för hel och halvljus. Så det har han inte.

Varför kan han inte ha samma lampa och projektor?

För att en lampa med både hel och halvljus kräver två olika reflektorer vilket man brukar ordna med ett bländskydd framför lampan till halvljuset.

trubbelturbo
onsdag 20:26 · 1 094 Inlägg
#14

Har du kollar så att glödlamporna verkligen sitter riktigt rätt i hållarna? även en jätteliten avvikelse kan ha stor påverkan på ljuset, även om ljusbilden ser ut att vara korrekt.

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
it_mutt
onsdag 21:02 · 10 006 Inlägg
#15

Pininfarina406 skrev:

mb_pucken skrev:

Pininfarina406 skrev:

Han skriver att han har samma lampa för hel och halvljus. Så det har han inte.

Varför kan han inte ha samma lampa och projektor?

För att en lampa med både hel och halvljus kräver två olika reflektorer vilket man brukar ordna med ett bländskydd framför lampan till halvljuset.

Brukar ja.

Finns gott om strålkastare som har samma princip som ex.vis bi-xenon, fast för halogen.

Så det är inte på något vis alls någon omöjlighet med samma lampa för hel och halv med halogen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pininfarina406
onsdag 22:21 · 281 Inlägg
#16

it_mutt skrev:

Pininfarina406 skrev:

mb_pucken skrev:

Varför kan han inte ha samma lampa och projektor?

För att en lampa med både hel och halvljus kräver två olika reflektorer vilket man brukar ordna med ett bländskydd framför lampan till halvljuset.

Brukar ja.

Finns gott om strålkastare som har samma princip som ex.vis bi-xenon, fast för halogen.

Så det är inte på något vis alls någon omöjlighet med samma lampa för hel och halv med halogen.

Ja det skrev jag ju. Men finns det med projektor menar du?
Ge gärna ett exempel på en sådan bil.

it_mutt
onsdag 22:35 · 10 006 Inlägg
#17

Pininfarina406 skrev:

it_mutt skrev:

Pininfarina406 skrev:
För att en lampa med både hel och halvljus kräver två olika reflektorer vilket man brukar ordna med ett bländskydd framför lampan till halvljuset.

Brukar ja.

Finns gott om strålkastare som har samma princip som ex.vis bi-xenon, fast för halogen.

Så det är inte på något vis alls någon omöjlighet med samma lampa för hel och halv med halogen.

Ja det skrev jag ju. Men finns det med projektor menar du?
Ge gärna ett exempel på en sådan bil.

Du skrev att det kräver två reflektorer, vilket jag motsatte mig.

Finns ingen anledning att det skulle krävas två reflektorer om du ska använda samma lampa, två olika avskärmningar på samma lampa däremot, som ex.vis H4 eller som vid Bi-xenon / Bi-Halogen

Än bättre, jag länkar till en strålkastare (mest för att jag inte orkar rota i vilka bilar som har det original);

https://mapet-tuning.com/sklep/audi-a4- … paua6.html

Visserligen en eftermarknadslampa, men iaf.

Om jag inte missminner mig gick Skoda Fabia att få just med "enkel" H7-lampa, där strålkastaren var av samma princip. Dvs en projektor till både hel och hal (sen var H4 alternativt H7+H7 vanligare)

- - - Edit - - -

Skoda Fabia, enkel H7;
http://katalog.adcenter.nu/DesktopModules/Excalibur/ProductImageHandler.ashx?PK=105183451&docno=154753126&random=0.14146543625846664

(om nu länken fungerar

Senast redigerat av it_mutt (onsdag 22:36)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pininfarina406
onsdag 23:03 · 281 Inlägg
#18

it_mutt skrev:

Pininfarina406 skrev:

it_mutt skrev:

Brukar ja.

Finns gott om strålkastare som har samma princip som ex.vis bi-xenon, fast för halogen.

Så det är inte på något vis alls någon omöjlighet med samma lampa för hel och halv med halogen.

Ja det skrev jag ju. Men finns det med projektor menar du?
Ge gärna ett exempel på en sådan bil.

Du skrev att det kräver två reflektorer, vilket jag motsatte mig.

Finns ingen anledning att det skulle krävas två reflektorer om du ska använda samma lampa, två olika avskärmningar på samma lampa däremot, som ex.vis H4 eller som vid Bi-xenon / Bi-Halogen

Än bättre, jag länkar till en strålkastare (mest för att jag inte orkar rota i vilka bilar som har det original);

https://mapet-tuning.com/sklep/audi-a4- … paua6.html

Visserligen en eftermarknadslampa, men iaf.

Om jag inte missminner mig gick Skoda Fabia att få just med "enkel" H7-lampa, där strålkastaren var av samma princip. Dvs en projektor till både hel och hal (sen var H4 alternativt H7+H7 vanligare)

- - - Edit - - -

Skoda Fabia, enkel H7;
http://katalog.adcenter.nu/DesktopModul … 3625846664

(om nu länken fungerar

Den svarta du länkade till har ju två lampor så det är väl därför de kallar den bi....
Den andra kanske är bi på riktigt men det är ju väldigt ovanligt, som du själv skriver, så risken/sannolikheten att Ts’s bil har det är nog väldigt liten.

it_mutt
onsdag 23:13 · 10 006 Inlägg
#19

Pininfarina406 skrev:

it_mutt skrev:

Pininfarina406 skrev:

Ja det skrev jag ju. Men finns det med projektor menar du?
Ge gärna ett exempel på en sådan bil.

Du skrev att det kräver två reflektorer, vilket jag motsatte mig.

Finns ingen anledning att det skulle krävas två reflektorer om du ska använda samma lampa, två olika avskärmningar på samma lampa däremot, som ex.vis H4 eller som vid Bi-xenon / Bi-Halogen

Än bättre, jag länkar till en strålkastare (mest för att jag inte orkar rota i vilka bilar som har det original);

https://mapet-tuning.com/sklep/audi-a4- … paua6.html

Visserligen en eftermarknadslampa, men iaf.

Om jag inte missminner mig gick Skoda Fabia att få just med "enkel" H7-lampa, där strålkastaren var av samma princip. Dvs en projektor till både hel och hal (sen var H4 alternativt H7+H7 vanligare)

- - - Edit - - -

Skoda Fabia, enkel H7;
http://katalog.adcenter.nu/DesktopModul … 3625846664

(om nu länken fungerar

Den svarta du länkade till har ju två lampor så det är väl därför de kallar den bi....
Den andra kanske är bi på riktigt men det är ju väldigt ovanligt, som du själv skriver, så risken/sannolikheten att Ts’s bil har det är nog väldigt liten.

Ja visst har den det. En H9 till hel/halv och en blinkerslampa....så du har HELT rätt i att den har två lampor...

Den kallas Bi för att den har samma funktion som vid Bi-xenon; en lampa med en sköld som flyttar sig beroende på om det är hel eller halvljus. Man ändrar alltså brännpunkten på/för lampan. Det har alltså inget att göra med om man har två lampor eller inte. Skillnaden mot ett eftermarknadskit är att det görs i strålkastarhuset ist för på själva lampan.

(och jag VET detta då jag har monterat sådana åt en bekant).

Jag har vidare inte pratat något om hur vanligt det är, utan det enkla faktum att det finns.



Bättre bilder på "den svarta"; https://www.ebay.de/itm/Forlykter-LED-D … SwWwBdej5t

Även kanske mer lättolkat än Polska.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pininfarina406
onsdag 23:25 · 281 Inlägg
#20

it_mutt skrev:

Pininfarina406 skrev:

it_mutt skrev:

Du skrev att det kräver två reflektorer, vilket jag motsatte mig.

Finns ingen anledning att det skulle krävas två reflektorer om du ska använda samma lampa, två olika avskärmningar på samma lampa däremot, som ex.vis H4 eller som vid Bi-xenon / Bi-Halogen

Än bättre, jag länkar till en strålkastare (mest för att jag inte orkar rota i vilka bilar som har det original);

https://mapet-tuning.com/sklep/audi-a4- … paua6.html

Visserligen en eftermarknadslampa, men iaf.

Om jag inte missminner mig gick Skoda Fabia att få just med "enkel" H7-lampa, där strålkastaren var av samma princip. Dvs en projektor till både hel och hal (sen var H4 alternativt H7+H7 vanligare)

- - - Edit - - -

Skoda Fabia, enkel H7;
http://katalog.adcenter.nu/DesktopModul … 3625846664

(om nu länken fungerar

Den svarta du länkade till har ju två lampor så det är väl därför de kallar den bi....
Den andra kanske är bi på riktigt men det är ju väldigt ovanligt, som du själv skriver, så risken/sannolikheten att Ts’s bil har det är nog väldigt liten.

Ja visst har den det. En H9 till hel/halv och en blinkerslampa....så du har HELT rätt i att den har två lampor...

Den kallas Bi för att den har samma funktion som vid Bi-xenon; en lampa med en sköld som flyttar sig beroende på om det är hel eller halvljus. Man ändrar alltså brännpunkten på/för lampan. Det har alltså inget att göra med om man har två lampor eller inte. Skillnaden mot ett eftermarknadskit är att det görs i strålkastarhuset ist för på själva lampan.

(och jag VET detta då jag har monterat sådana åt en bekant).

Jag har vidare inte pratat något om hur vanligt det är, utan det enkla faktum att det finns.



Bättre bilder på "den svarta"; https://www.ebay.de/itm/Forlykter-LED-D … SwWwBdej5t

Även kanske mer lättolkat än Polska.

Som vanligt så blir du lite tuff i tonen....
Men nu var ju hela diskussionen om huruvida Ts bil har projektorlins eller inte och egentligen inte om huruvida det finns bi-halogen eller inte.
Och jag hävdar alltså fortfarande att Ts troligtvis inte har det på sin bil och att det dåliga ljuset alltså inte beror på en matt projektorlins.
Och härmed så är i alla fall jag klar med den här tråden och jag ber om ursäkt till Ts för kapningen av densamma.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang