Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)

eastereverybodybay

  • 93 Följare
  • 125 419 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 oktober
eastereverybodybay
1 januari · 256 Inlägg
#401

Passade på att väcka upp Kadutten ur sin törnrosasömn nu när man hade lite ledigt...
Körde bort den till verkstaden å skruvade dit ett par andra hjulspindlar, hjulnav och nya bromsskivor.

Har ju haft det där tråkiga problemet med att skivorna slår sig.

Efter utbyte mäter jag nu upp 4 hundradelar i skevhet mot tidigare upp emot 17-20 hundradelar på dom gamla naven.

Kändes oerhört skönt att köra nu utan bromsvibrationer. Hoppas att det nu förblir så...





Tog ju tillfället att åka en sväng på torra osaltade vägar i solskenet...

Fan alltså!! Det ÄR en kul liten bil det här... big_smile big_smile big_smile  Man blir som ett barn på nytt...  big_smile big_smile

Snabbaste bil jag kört är en Ferrari 488 å själv har jag ägt både Dodge Viper RT/10 och Lotus Omega och en massa annat sket genom åren... Men ta mig fan... jag tror minsann att man har precis lika roligt bakom ratten i Kadetten som i en Ferrari 488.

Bara hoppas på en tidig vår nu...  smile




Jag får väl med detta förklara bilen som färdig... ”mer eller mindre i alla fall”... Så färdig som den kan bli...

Hade lite planer på att renovera topplocket i vinter, men det får nog vänta till ett annat år.
Är ingen brådska med det...

Får helt enkelt hoppas på en tidig vår nu så man får ut å åka på lite träffar och dylikt.

Jag minns när jag var nere i Tyskland och köpte dörrarna till bilen så sa ju killen där att jag borde ta å komma dit ner å besöka den årligen återkommande Opel Kadett C träffen i Kaiserslautern när bilen är färdig.

Kanske tar jag mig en tur dit ner i slutet av april...?

Får se vad för kul man hittar på...     


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9c620e223013a669a83841d61331bb38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f8ad37a8c354c4dc2ca6922608eb85a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18da8524960c77b52ab0df66d959e6ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-83a958495b79734d491b1262d67109ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-492ee613b981e9c722d6124bdcaa7d9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8b2af4958222fbe13dee3dd4399fbf8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b8de8722423ea89944263f230717e4aa.jpg



Kanske återkommer man med något annat projekt i framtiden... ?

Hade gärna kommit över en gammal Toyota Starlet Kombi från 1980-1984... (men kombimodellen är ju oerhört sällsynt).

Skulle också kunna tänka mig att renovera upp en Opel Kadett GSI 16v i originalskick för att använda som "daily driver"...

Nåja, man får se vad man får för idéer i framtiden.   

smile


EDIT  Någon som vet var man kan hitta främre stänkskydd liknande dom jag har vid bakhjulen?
(Kommer nog att blästra sönder lacken på framskärmarna längst ner om jag inte monterar ett par stänkskydd)

Senast redigerat av eastereverybodybay (1 januari )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
1 januari · 11 886 Inlägg
#402

Den är riktigt snygg! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Power-krille
2 januari · 670 Inlägg
#403

Så vackert!

"Väx inte upp! det är en fälla"
eastereverybodybay
2 januari · 256 Inlägg
#404

Vettemannen skrev:
Den är riktigt snygg! smile

Power-krille skrev:
Så vackert!

TACK!    smile

Tyfors Svetsare
2 januari · 1 092 Inlägg
#405

eastereverybodybay skrev:
Passade på att väcka upp Kadutten ur sin törnrosasömn nu när man hade lite ledigt...
Körde bort den till verkstaden å skruvade dit ett par andra hjulspindlar, hjulnav och nya bromsskivor.

Har ju haft det där tråkiga problemet med att skivorna slår sig.

Efter utbyte mäter jag nu upp 4 hundradelar i skevhet mot tidigare upp emot 17-20 hundradelar på dom gamla naven.

Kändes oerhört skönt att köra nu utan bromsvibrationer. Hoppas att det nu förblir så...





Tog ju tillfället att åka en sväng på torra osaltade vägar i solskenet...

Fan alltså!! Det ÄR en kul liten bil det här... big_smile big_smile big_smile  Man blir som ett barn på nytt...  big_smile big_smile

Snabbaste bil jag kört är en Ferrari 488 å själv har jag ägt både Dodge Viper RT/10 och Lotus Omega och en massa annat sket genom åren... Men ta mig fan... jag tror minsann att man har precis lika roligt bakom ratten i Kadetten som i en Ferrari 488.

Bara hoppas på en tidig vår nu...  smile




Jag får väl med detta förklara bilen som färdig... ”mer eller mindre i alla fall”... Så färdig som den kan bli...

Hade lite planer på att renovera topplocket i vinter, men det får nog vänta till ett annat år.
Är ingen brådska med det...

Får helt enkelt hoppas på en tidig vår nu så man får ut å åka på lite träffar och dylikt.

Jag minns när jag var nere i Tyskland och köpte dörrarna till bilen så sa ju killen där att jag borde ta å komma dit ner å besöka den årligen återkommande Opel Kadett C träffen i Kaiserslautern när bilen är färdig.

Kanske tar jag mig en tur dit ner i slutet av april...?

Får se vad för kul man hittar på...     


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9c620e223013a669a83841d61331bb38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f8ad37a8c354c4dc2ca6922608eb85a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18da8524960c77b52ab0df66d959e6ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-83a958495b79734d491b1262d67109ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-492ee613b981e9c722d6124bdcaa7d9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8b2af4958222fbe13dee3dd4399fbf8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b8de8722423ea89944263f230717e4aa.jpg



Kanske återkommer man med något annat projekt i framtiden... ?

Hade gärna kommit över en gammal Toyota Starlet Kombi från 1980-1984... (men kombimodellen är ju oerhört sällsynt).

Skulle också kunna tänka mig att renovera upp en Opel Kadett GSI 16v i originalskick för att använda som "daily driver"...

Nåja, man får se vad man får för idéer i framtiden.   

smile


EDIT  Någon som vet var man kan hitta främre stänkskydd liknande dom jag har vid bakhjulen?
(Kommer nog att blästra sönder lacken på framskärmarna längst ner om jag inte monterar ett par stänkskydd)

Blev riktigt bra synd eller ja synd är väl fel ord men har vart en trevlig läsning smile

Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

(Bara fantasin sätter gränserna)
eastereverybodybay
2 januari · 256 Inlägg
#406

Tyfors skrev:
Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

Såg nu att det fanns både nytillverkat och begagnat på tyska Ebay så det får nog bli en beställning där.

Men tack ändå...   smile

Tyfors Svetsare
2 januari · 1 092 Inlägg
#407

eastereverybodybay skrev:

Tyfors skrev:
Ja har /eller har haft såna där stänk skydd. Kan leta i gömmorna när ja kommer hem.
Är hemma ikväll nån gång.
Vet inte på rak arm om ja spara dom bara för att eller om hamna på tippen=/
Har massa opel delar kvar men när vi sålde huset så försvann möe.

Såg nu att det fanns både nytillverkat och begagnat på tyska Ebay så det får nog bli en beställning där.

Men tack ändå...   smile

Aah då så smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
RandomMaister
7 maj · 364 Inlägg
#408

Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..
Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

eastereverybodybay
8 maj · 256 Inlägg
#409

RandomMaister skrev:
Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..

Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

Tycker jag absolut att du ska göra...  smile


Jag kör mycket med Kadutten, funkar som en klocka. Har redan blivit totalt 750 mil sedan färdigställandet.  smile

Tyvärr kom jag aldrig iväg ner till Kadett C träffen i Kaisersslautern i Tyskland som var nu i slutet av april.
Det sägs att det brukar vara strax över 350 Kadett C på träffen...

Lite synd att man inte hade tid att åka, men det vart tyvärr en massa arbete den helgen.  sad

Nåja, det går fler tåg som man brukar säga.     smile

Tanken finns att ge sig ut på någon Road tripp vad det lider. Funderar på någon semestertripp upp genom Norge, alternativt åka söderut i Europa, även England och Skottland finns i funderingarna... 

Bilar är ju till för att användas... smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 maj )

RandomMaister
8 maj · 364 Inlägg
#410

eastereverybodybay skrev:

RandomMaister skrev:
Hur går det här? Fantastiskt läsning detta..

Är inne på att själv köpa en kadett C och göra en liknande resa.. big_smile

Tycker jag absolut att du ska göra...  smile


Jag kör mycket med Kadutten, funkar som en klocka. Har redan blivit totalt 750 mil sedan färdigställandet.  smile

Tyvärr kom jag aldrig iväg ner till Kadett C träffen i Kaisersslautern i Tyskland som var nu i slutet av april.
Det sägs att det brukar vara strax över 350 Kadett C på träffen...

Lite synd att man inte hade tid att åka, men det vart tyvärr en massa arbete den helgen.  sad

Nåja, det går fler tåg som man brukar säga.     smile

Tanken finns att ge sig ut på någon Road tripp vad det lider. Funderar på någon semestertripp upp genom Norge, alternativt åka söderut i Europa, även England och Skottland finns i funderingarna... 

Bilar är ju till för att användas... smile

Härligt att höra att den används! big_smile

Har hittat en fin Kadett C -78 som mest troligt blir min i helgen.
Har som plan att i framtiden försöka få i någon roligare drivlina. Har dock tyvärr för tillfället ej möjlighet att svetsa i garaget jag hyr. Tror du att det går att få i något roligt ändå? Isåfall vad?
Hade varit kul med iallafall ca 120hk.
Bilen är rostfri så ingen lagning behövs! smile

eastereverybodybay
8 maj · 256 Inlägg
#411

RandomMaister skrev:
Härligt att höra att den används! big_smile

Har hittat en fin Kadett C -78 som mest troligt blir min i helgen.
Har som plan att i framtiden försöka få i någon roligare drivlina. Har dock tyvärr för tillfället ej möjlighet att svetsa i garaget jag hyr. Tror du att det går att få i något roligt ändå? Isåfall vad?
Hade varit kul med iallafall ca 120hk.
Bilen är rostfri så ingen lagning behövs! smile

Det allra enklaste är väl att ta motor och låda från en Opel Rekord 2,2 115 hk. Eller kanske 2,4 liters maskinen från Opel Omega A på 125 hk. Men vissa saker får man ju så klart kanske svetsa... avgasrör, kardanaxel och kanske motorfästen...?

Annars är ju en sån maskin som jag hade tidigare väldigt trevlig i sin karaktär (C20NE, 115hk).
Kanske dock en del mer jobb än att ta en maskin från Rekord 2,2...
Men med en seriös etanolkonvertering med högre kompression så kanske man har uppåt 130-135 kusar.

C20NE sitter ju i en jäkla massa Opelbilar från mitten av 80 talet fram till första halvan av 90 talet.
(Omega A, Astra F, Kadett E, Vectra A, med flera...)


smile

Cassius Hobbymekaniker
15 maj · 342 Inlägg
#412

Vill man ha bolt on är en CIH med 4-pet det absolut smidigaste. De som kan vara lurigt att hitta är motorfästena, växellådan tror jag man får ihop med originalets vxl låds balk. Avgassystem finns att köpa färdiga hela vägen.

Bakaxeln (Ascona/Manta A helst, men B funkar också) är också bolt on, man får flytta över strutfästet från originalaxeln bara. Komplettera med Rekord 2.2 ventilerade skivor.

Sen behöver du en kortad mellanaxel, och en boxad framvagnsbalk, där kommer du inte undan svetsningen tyvärr.. Men balken går ju ta ner och svetsa någon annan stans. 2.2ans styrsystem har 4 kablar som ska kopplas in, sen behövs bättre bränsleledningar och en bränslepump. Snäll trimkam och extraktorgrenrör på en sån så har du 135-140hk med lätthet.

2.4an ger mer effekt men är både dyr och svår att hitta idag hmm Men med delarna ovan kan du göra hela konverteringen på 2 helger och sen är bilen redo för SFRO reggning. Så de blir inte mycke enklare än så smile

eastereverybodybay
2 augusti · 256 Inlägg
#413

Hej svejs...

En ganska värdelös videosnutt på Kadutten...    smile     

https://youtu.be/mvdmv6x_AB0



smile smile

RandomMaister
2 augusti · 364 Inlägg
#414

eastereverybodybay skrev:
Hej svejs...

En ganska värdelös videosnutt på Kadutten...    smile     

https://youtu.be/mvdmv6x_AB0



smile smile

Jäklar den gick fint! big_smile Är du nöjd, eller ska du leta fler hästar? wink

eastereverybodybay
3 augusti · 256 Inlägg
#415

RandomMaister skrev:
Jäklar den gick fint! big_smile Är du nöjd, eller ska du leta fler hästar? wink

smile

Nja, den får nog vara som den är... känns ganska lagom användarvänligt och lagom roligt...  smile

Visst skulle man ganska enkelt och billigt med chip och högre laddtryck kunna få fram 50 talet hästar till... Men det känns som att växellådan är en svag länk.

Får se vad framtiden hittar på...  smile

eastereverybodybay
10 oktober · 256 Inlägg
#416

Hallå där! Trodde jag var färdig... smile  Men...   


Köpte hem en universal intercooler till pärlan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e5b252cbac40c48ed019cf6fbc7b34ec.jpg


450x225x65 mm.

Ska försöka pyssla dit den i fronten någon dag när lusten faller på... Det är trångt där fram i nosen... å inte vill man ju såga sönder fronten allt för mycket...  sad

Har lite småproblem med att motorn vill spika till lite ibland vid full gas.  sad

Kollade temperaturen på Insugningsluften och den ligger runt 40 grader när man kör lugnt i 100 km/h utan laddtryck, å då var det bara 7-8 plusgrader utomhus. Vid lite lätt belastning stiger temperaturen till 50 grader och vid en full gas acceleration rusar den snabbt upp till runt 88 grader. Förhoppningsvis kan en intercooler få ned temperaturen rejält...

I övrigt så funkar bilen som en klocka. smile
Har nästan kört alldeles för mycket med den. Vid besiktningen i maj förra året så stod mätarställningen på 2100 mil och nu står den på hela 4300 mil.... vet inte riktigt var i helvete jag har varit och kört... HaHaHa... big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang